Wilhelmi, Miguel R.

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Wilhelmi

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Miguel R.

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Estadística, Informática y Matemáticas

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  • PublicationOpen Access
    Mathematical processes for the development of algebraic reasoning in geometrical situations with in-service secondary school teachers
    (Modestum, 2024-12-11) Gaita, Rosa Cecilia; Wilhelmi, Miguel R.; Ugarte, Francisco Javier; Gonzales, Cintya Sherley; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta Matematika
    This paper starts from the hypothesis that algebraic reasoning can be used as an axis between different mathematical domains at school. This is relevant given the importance attributed to mathematical connections for curriculum development and the algebraic reasoning makes it possible to articulate it in a coherent manner. A definition of generalized algebraic reasoning is proposed, based on the notion of elementary algebraic reasoning of the onto-semiotic approach, and it is used to highlight the presence of typical algebraic processes in problem solving in geometrical contexts. To develop these ideas, a training course is designed and implemented with in-service secondary school teachers. Based on design-based research, the results obtained are contrasted with the expected answers. In this way, relevant information is obtained on how teachers mobilize different typically algebraic processes, that is, particularization-generalization, representation-signification, decomposition-reification and modelling. Actually, it is clear to affirm that teachers need specific training to improve their skills about how algebraic reasoning can help them to develop mathematical connections with their students.
  • PublicationOpen Access
    Desarrollo del razonamiento algebraico elemental mediante tareas de recuento con patrones
    (UNESP - Universidade Estadual Paulista (Brasil), 2019) Gaita, Rosa Cecilia; Wilhelmi, Miguel R.; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta Matematika
    Las tareas de recuento con patrones son un contexto privilegiado para el desarrollo del razonamiento algebraico. La complejidad ontosemiótica de las tareas permite identificar procesos de estudio para hacer progresar el desempeño en sucesivos niveles de algebrización, desde la manipulación meramente aritmética hasta una práctica con un nivel algebraico consolidado. El objetivo es doble: por un lado, elaborar indicadores que permitan valorar el desempeño de una práctica operatoria y discursiva en la resolución de tareas de recuento de patrones; por otro lado, proponer una secuencia que tenga en cuenta las restricciones epistemológicas, cognitivas y de enseñanza propias de estas prácticas. Un diseño pre-test y post-test mediante un cuestionario de preguntas abiertas y el análisis cualitativo de las respuestas por estudio de casos aporta información relevante sobre el desarrollo del razonamiento algebraico de los sujetos en los sucesivos niveles de algebrización. Se concluye que el Pensamiento Matemático Flexible es un indicador clave de la competencia algebraica de los sujetos, y se aporta una secuencia de enseñanza que parte de una estrategia inicial, basada en manipulaciones concretas y generalizaciones cercanas hasta el análisis de distintas expresiones analíticas.