Person: Wilhelmi, Miguel R.
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
Wilhelmi
First Name
Miguel R.
person.page.departamento
EstadĆstica, InformĆ”tica y MatemĆ”ticas
person.page.instituteName
ORCID
0000-0002-6714-7184
person.page.upna
5169
Name
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access Let's tie circumferences up, so we count them all: an unconventional combinatorics problem in compulsory secondary school(South Florida Publishing LLA, 2022) Lasa Oyarbide, Aitzol; Wilhelmi, Miguel R.; Abaurrea Larrayoz, Jaione; EstadĆstica, InformĆ”tica y MatemĆ”ticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaSecondary school students (age 13-14) solve a combinatorial task in the Mathematical Olympiad, whoseanswers are analyzed and discussed using theoretical tools from two didactical frameworks:on one hand, the Onto-semiotic Approach (OSA), and, on the one hand,the Theory of Didactic Situations in Mathematics(TDSM). The statistical study is carried out by tools from Statistical Implicative Analysis (SIA).Results express that most participants possess sufficient arithmetic strategies to solve the task, without turning to combinatorial algebra. At the same time, the algebraization level shown by these same participants in their answers to other tasks of the Olympiad, is strongly correlated to their behaviorsin the combinatorial task, and so, a student who masters an algebraic technique is also aware of the limitations of its field of application.Therefore, adaptability is a key element in the analysis of the observed strategies and their success rate.Publication Open Access Niveles de algebrizaciĆ³n de la actividad matemĆ”tica escolar: implicaciones para la formaciĆ³n de maestros(Universitat AutĆ²noma de Barcelona, 2014) Godino, Juan D.; AkĆ©, Lilia P.; Gonzato, Margherita; Wilhelmi, Miguel R.; MatemĆ”ticas; MatematikaEl desarrollo del razonamiento algebraico elemental desde los primeros niveles educativos es un objetivo propuesto en diversas investigaciones y orientaciones curriculares. En consecuencia, es importante que el profesor de educaciĆ³n primaria conozca las caracterĆsticas del razonamiento algebraico y sea capaz de seleccionar y elaborar tareas matemĆ”ticas adecuadas que permitan la progresiva introducciĆ³n del razonamiento algebraico en la escuela primaria. En este trabajo, presentamos un modelo en el que se diferencian tres niveles de razonamiento algebraico elemental que puede utilizarse para reconocer caracterĆsticas algebraicas en la resoluciĆ³n de tareas matemĆ”ticas. Presentamos el modelo junto con ejemplos de actividades matemĆ”ticas, clasificadas segĆŗn los distintos niveles de algebrizaciĆ³n. Estas actividades pueden ser usadas en la formaciĆ³n de profesores a fin de capacitarlos para el desarrollo del sentido algebraico en sus alumnos.