Person:
Bueno-Alastuey, María Camino

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

Bueno-Alastuey

First Name

María Camino

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

person.page.instituteName

I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

ORCID

0000-0001-7027-5382

person.page.upna

2680

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Can telecollaboration contribute to the TPACK development of pre-service teachers?
    (Taylor & Francis, 2018) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; García Esteban, Soraya; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    This study examines the suitability of telecollaboration practices to enhance ICT integration in Content and Language Integrated Learning (CLIL)-based units by analysing the number and type of episodes related to students' technological pedagogical content knowledge (TPACK) produced in a telecollaboration whose aim was the design of a technology-enhanced CLIL unit. Results revealed a high number of episodes focusing on the domains and intersections of the TPACK framework, that pedagogical content knowledge was the main focus of attention and prompted most of the suggestions for change in the unit and that telecollaboration promoted collaboration and made participation more equal. Consequently, telecollaboration showed a great potential for directing students' attention to their TPACK even though the scarcity of episodes focusing on the TPACK intersection also indicated there is ample room for more teacher training efforts to prepare pre-service teachers for technology integration.
  • PublicationOpen Access
    Telecollaboration to improve CLIL and TPACK knowledge: aid or hindrance?
    (Universidad de Navarra, 2016) Bueno-Alastuey, María Camino; García Esteban, Soraya; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    Este artículo describe una experiencia piloto sobre el uso de la telecolaboración para el desarrollo del TPACK a través del análisis de unidades didácticas creadas por grupos de futuros maestros. Los instrumentos usados fueron un cuestionario, transcripciones de chat y una grabación oral. Se exploró el tipo de episodio TPACK, el tipo de telecolaboración, los cambios o sugerencias de mejora de la unidad, y los beneficios y problemas percibidos. Los resultados sugieren que la atención de los estudiantes se dirige a la tecnología cuando se habla de telecolaboración, pero hacia la pedagogía y el contenido cuando el foco es la unidad didáctica.