Bueno-Alastuey, María Camino

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Bueno-Alastuey

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María Camino

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Ciencias humanas y de la educación

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I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

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Now showing 1 - 10 of 25
  • PublicationOpen Access
    Integrating collaborative digital multimodal tasks in Spanish as a second language course
    (Cambridge University Press, 2025-02-19) Elola, Idoia; Bueno-Alastuey, María Camino; López Pérez, María Victoria; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    The emphasis in L2 learning has mainly focused on individual writers and monomodal academic genres (e.g. narration, argumentation), neglecting the potential of collaborative composing and the use of digital genres that introduce additional semiotic sources, for fear of having to deal with "a messy transition to digital multimodal communication" (Lotherington, 2021: 220). Yet, because Web 2.0 technological upgrades have enabled interactivity, literacy has morphed from discretely reading and writing a static page to dynamically reading and writing a multimodal one, which underpins collaborative authorship and (local and global) audience awareness. Considering the inclusion of working collaboratively with multimodal tasks in the L2 classroom, the question of how to help students effectively incorporate multimodal with academic monomodal texts remains unanswered. In response to this challenge, this study examines the design and implementation of an online task to foster multiliteracies. Thirty-seven international students of diverse disciplines (e.g. economics, engineering, history), enrolled in a Spanish as a second language course, worked collaboratively to create multimodal texts based on previously created monomodal texts. Informed by a student questionnaire and a teacher focus group, we analyzed both students' and teachers' perceptions to ascertain the effectiveness of the intervention and the possibilities these kinds of tasks bring to the foreign language classroom. Both sets of participants reported positive results concerning linguistic advancement, motivation, and multiliteracies development. Pedagogical recommendations related to the inclusion of this pedagogical practice are provided.
  • PublicationOpen Access
    Perceived constraints of contextual factors on CLIL teachers’ effectiveness: effect of a training course
    (Universidad de La Sabana, 2022) Azparren Legarre, María Paz; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    Aunque se ha investigado la implementación de la metodología Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) y sus resultados ampliamente, pocos trabajos se han centrado en el efecto de los factores contextuales (FC) en las actitudes de los profesores y en cuáles se perciben como limitaciones. Además, ninguna investigación ha explorado cómo la formación del profesorado podría cambiar las creencias de los docentes y ayudar a ajustar o modificar algunos de los efectos negativos que ejercen los FC en las prácticas docentes. Este estudio cualitativo explora las creencias de seis profesores de secundaria AICLE en servicio sobre los FC y el efecto que un curso de formación tuvo sobre ellas. Los resultados confirmaron que los FC se perciben como limitaciones para la implementación exitosa de AICLE, y que la capacitación puede tener un efecto positivo en la transformación de creencias negativas en otras más favorables. Esto, a su vez, puede ayudar a los profesores a hacer frente a las situaciones de enseñanza desfavorables que los FC pueden provocar a diario. Puesto que estos factores parecen obstaculizar el éxito de AICLE, considerarlos en los programas de formación puede contribuir en gran medida a mejorar la eficacia de los docentes.
  • PublicationOpen Access
    The effect of telecollaboration in the development of the learning to learn competence in CLIL teacher training
    (Taylor & Francis, 2019) García Esteban, Soraya; Villarreal Olaizola, Izaskun; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    One of the main aims of diverse education systems is the development of key competences to improve citizens’ capacity for lifelong learning. However, some authors have signalled the challenge their measurement entails, among them the Learning to Learn (LtL) competence, which has also been shown to be complex to define and is under research. With a pre–post-test design and a variety of assessment instruments, this study compares the effect having an educational technology course and using telecollaboration has on the development of the LtL competence in a content and language integrated (CLIL) learning environment. Four groups of teacher trainees at two different universities took initial and after treatment surveys on LtL. Quantitative and qualitative data analysis indicated that technology boosts LtL but that telecollaboration helps develop LtL reflective concepts further in the form of processes by constructing or accomplishing learning goals in similar contexts.
  • PublicationOpen Access
    The influence of socio-economic background, personal effort and motivation on English proficiency
    (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2015) Prieto Arratibel, Amaia; Bueno-Alastuey, María Camino; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    El objetivo de este estudio fue estudiar la influencia de tres factores –contexto socio-económico, el esfuerzo individual y la motivación– en el nivel de competencia en inglés, y la posible relación entre esfuerzo personal y contexto familiar, y entre motivación y contexto familiar. El instrumento utilizado fue un cuestionario completado por 159 estudiantes. Sus respuestas se correlacionaron con sus notas en inglés usando el programa SPSS. Los resultados del análisis indican que, de los tres factores, la motivación es la que más influye en el nivel de competencia en inglés, y que correlaciona con la ocupación materna y un mayor nivel de input fuera de clase. De nuestros resultados se puede concluir que la competencia en inglés se puede mejorar aumentando la motivación, que a su vez, se puede incrementar aportando más input y maneras más entretenidas de conseguir dicho input fuera de clase como por ejemplo escuchar música o ver películas en inglés.
  • PublicationOpen Access
    Reimagining multicultural education: needed transformations at the epistemological level
    (IGI Global, 2021) R'boul, Hamza; Bueno-Alastuey, María Camino; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    Multicultural education has actively endeavored to undermine inequalities and imbalances by offering pedagogical frameworks for accounting for and managing cultural diversity. However, foundational literature on multicultural education seems to be dominated by Western scholars, mainly American. This assumption is not in alignment with the objectives of critical education which seeks to stymie power imbalances and grant visibility to less popular individuals along with their cultures, understandings, and perspectives. That is why it is important to ask questions about whether multicultural education has exhibited any signs of seeking to stymie the hegemony of Western episteme in terms of its theory and praxis. This chapter argues that it is necessary to include other epistemologies in multicultural education theory and praxis in order to realize global cognitive justice. The main aim is to make a case for the possibility of further developing multicultural education by integrating other knowledges and ways of knowing.
  • PublicationOpen Access
    Pre-service teachers’ perceptions and training contributions towards ICT use
    (Universidad de Navarra, 2021) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    Investigaciones previas han concluido que las TIC se emplean escasamente en las aulas de Educación Infantil y Primaria debido en parte a una insuficiente formación en TIC. Este estudio explora su uso y la validez de una propuesta de formación basándose en una encuesta completada por dos grupos de estudiantes durante su periodo de prácticas. Los resultados indican un uso más frecuente de herramientas tradicionales que de colaborativas y sugieren que un curso específi co de TIC dota al alumnado de un kit de herramientas más amplio, favorece una opinión crítica sobre su uso y genera voluntad de intervención.
  • PublicationOpen Access
    Can telecollaboration contribute to the TPACK development of pre-service teachers?
    (Taylor & Francis, 2018) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; García Esteban, Soraya; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    This study examines the suitability of telecollaboration practices to enhance ICT integration in Content and Language Integrated Learning (CLIL)-based units by analysing the number and type of episodes related to students' technological pedagogical content knowledge (TPACK) produced in a telecollaboration whose aim was the design of a technology-enhanced CLIL unit. Results revealed a high number of episodes focusing on the domains and intersections of the TPACK framework, that pedagogical content knowledge was the main focus of attention and prompted most of the suggestions for change in the unit and that telecollaboration promoted collaboration and made participation more equal. Consequently, telecollaboration showed a great potential for directing students' attention to their TPACK even though the scarcity of episodes focusing on the TPACK intersection also indicated there is ample room for more teacher training efforts to prepare pre-service teachers for technology integration.
  • PublicationOpen Access
    Uso selectivo de estrategias según la destreza oral: un análisis de libros de texto de enseñanza del inglés usando la modelización categórica
    (Ministerio de Educación y Formación Profesional, 2016) Luque Agulló, Gloria; Bueno-Alastuey, María Camino; Ramos Álvarez, Manuel Miguel; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    Motivado por el hecho de que investigaciones recientes han demostrado que enseñar explícitamente las estrategias de aprendizaje de la segunda lengua (L2) contribuye a un incremento en el uso de estas estrategias y a una mejora de la competencia oral, este estudio explora el tipo de enseñanza estratégica presente en algunos de los libros más usados en segundo de Bachillerato en España. El estudio consideró si la enseñanza de estrategias de aprendizaje era implícita o explícita, y si el tipo de destreza, comprensión o producción oral, para el que se realiza dicha enseñanza afectaba de alguna manera a la propia selección de estrategias. Se estudió la asociación entre las tres variables (enseñanza, estrategia y destreza) usando una perspectiva de análisis basada en la modelización. Los resultados mostraron, primero, que la selección de estrategias dependía de la destreza; segundo, que el tipo de estrategias seleccionadas no difería estadísticamente según su tipo de enseñanza, explícita o implícita; y tercero, que la enseñanza estratégica en los libros de texto se realiza, en su mayor parte, de una manera implícita, por lo que la enseñanza explicita es insuficiente.
  • PublicationOpen Access
    A corpus-driven analysis of certainty stance adverbs: obviously, really and actually in spoken native and learner English
    (Elsevier, 2019) Pérez Paredes, Pascual; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    This paper examines the most frequent certainty adverbs in the extended LOCNEC (Aguadoet al. 2012) and their frequency and use in three datasets of the LINDSEI (Chinese, Germanand Spanish LINDSEI components). Our analysis of certainty adverbs yields a complexpicture. Obviously was fundamentally used by English speakers while really was usedsignificantly more frequently by German speakers. The frequency of actually was notsignificantly different between the English native speakers and two of the learner languagedatasets, but Germans also showed significant differences with the English and the othertwo non-native groups. NSs and Chinese frequencies of use for actually and really were notsignificantly different, which reinforces the notion that, quantitatively, these two groups ofspeakers approached the picture task in ways that diverged from the German and Spanishspeakers. An examination of the pragmatic contexts of use of the certainty adverbsrevealed that both NSs and NNSs restricted their semantic choice to classic epistemicmeanings with few instances of more complex pragmatic meanings. However, the positionof those adverbs was different in the English data.
  • PublicationOpen Access
    Collaborative writing in the EFL Secondary Education classroom: comparing triad, pair and individual work
    (Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2017) Bueno-Alastuey, María Camino; Martínez de Lizarrondo Larumbe, Patricia; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    Este estudio analiza los beneficios de las tareas colaborativas de escritura en un contexto de 1º de la ESO. En los últimos años ha habido un incremento de investigaciones que basándose en teorías socio-cognitivas y metodologías comunicativas han examinado los beneficios del uso de la escritura colaborativa para el aprendizaje de lenguas extranjeras, aunque estos estudios son todavía escasos en las clases de Educación Secundaria en España y la mayoría han comparado los resultados de tareas realizadas individualmente frente a las realizadas en parejas. Nuestro estudio replica parcialmente un estudio realizado por Fernández Dobao (2012), y analiza la precisión, la fluidez y la complejidad sintáctica de un mismo texto realizado individualmente (n=18), en parejas (n=20) y en tríos (n=21). Los resultados sugieren que la colaboración y un número mayor de participantes benefician la precisión, la fluidez y la complejidad sintáctica. Sin embargo, los textos escritos individualmente mostraron más subordinación que los escritos de manera colaborativa.