Multiculturalism at school: Three case studies to approach this reality in schools: Two in Spain and one in the United Kingdom
Date
2015Author
Advisor
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Trabajo Fin de Grado/Gradu Amaierako Lana
Impact
|
nodoi-noplumx
|
Abstract
Vivimos en un mundo globalizado en el que las relaciones internacionales se hacen
más próximas y los movimientos migratorios son un hecho que afecta a Europa en su
totalidad. A este respecto, la inexistencia de fronteras hace que este continente sea un
espacio multicultural donde no existe una cultura absoluta, sino una cultura que
convive con muchas otras. Mientras tanto, la educación se ve ...
[++]
Vivimos en un mundo globalizado en el que las relaciones internacionales se hacen
más próximas y los movimientos migratorios son un hecho que afecta a Europa en su
totalidad. A este respecto, la inexistencia de fronteras hace que este continente sea un
espacio multicultural donde no existe una cultura absoluta, sino una cultura que
convive con muchas otras. Mientras tanto, la educación se ve afectada por los cambios
naturales que sufre la sociedad. En este trabajo se recoge información acerca del
enfoque multicultural de tres centros escolares de Educación Infantil y Primaria
recurriendo a estudios de casos, dos de ellos de la Comunidad Foral de Navarra y un
tercero en Liverpool, al este de Inglaterra. El estudio pretende recabar información,
interpretarla, analizarla y ofrecer análisis críticos sobre la realidad multicultural como
modelo de desarrollo, cambio y futura mejora de la misma en el Sistema Educativo. [--]
We are living in a globalised world where international relations increase and
migratory movements become a reality which affects Europe as a whole. At this
respect, borders are disappearing and Europe develops its journey to be a multicultural
area where a single culture is no longer the norm, but instead, several cultures coexist
one with another. These natural changes in society affect our ...
[++]
We are living in a globalised world where international relations increase and
migratory movements become a reality which affects Europe as a whole. At this
respect, borders are disappearing and Europe develops its journey to be a multicultural
area where a single culture is no longer the norm, but instead, several cultures coexist
one with another. These natural changes in society affect our schools. In this project
we are going to approach the reality of multiculturalism through case studies in three
infant and primary schools, two of them in the Autonomous Community of Navarre, in
Spain, and one in Liverpool, Eastern England. The aim of this study is nothing but to
collect information, to interpret, analyse these, and review multicultural realities in
each site. We hope this will serve for our Educational Systems to get on forward to
develop, reconstruct, change and improve in order to face the future. [--]
Subject
Diversidad cultural,
Integración,
Interculturalidad,
Reconocimiento cultural,
Atención a la diversidad,
Cultural diversity,
Integration,
Interculturalism,
Cultural recognition,
Diversities
Degree
Graduado o Graduada en Maestro en Educación Primaria por la Universidad Pública de Navarra /
Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan