Colecciones de Investigación y Producción Científica - Ikerketa eta ekoizpen zientifikoko Bildumak
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Publication Open Access Abriendo la caja negra de las profesiones sanitarias: evaluación de la aplicación de la carrera profesional en el Sistema Nacional de Salud(Instituto Nacional de Administración Pública (INAP), 2014) Pérez García, Raquel María; Fresno García, Miguel del; López Peláez, Antonio; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl sistema sanitario es uno de los pilares del estado del bienestar y fundamento clave de nuestra ciudadanía. El proceso de institucionalización del estado del bienestar ha creado una organización denominada Sistema Nacional de Salud (SNS) de proporciones gigantescas, con una concentración muy alta de profesionales y de recursos, adoptando un gran desarrollo de modelos de gestión, siendo uno de los aspectos clave: la carrera profesional. La asunción de las competencias de sanidad por las Comunidades Autónomas (CC. AA.) ha sido uno de los aspectos más determinantes de las características del modelo sanitario español, sustentado en la actividad de los servicios de salud autonómicos. Las CC. AA. disponen actualmente de sus respectivos Servicios de Salud, que estructuran la administración y la gestión, integrando centros, servicios y otros establecimientos de la propia CC. AA. En los análisis que se realizan a partir de este punto, cabe señalar que cuando se citan los modelos de carrera profesional nos referimos a los modelos que abarcan a licenciados y diplomados sanitarios del SNS. Los profesionales no sanitarios también han tenido sus desarrollos específicos de carrera profesional en algunas CC. AA. pero no constituyen parte del objeto de estudio de esta investigación.Publication Open Access Absorptive capacity in family firms: exploring the role of the CEO(Emerald, 2024) Garcés Galdeano, Lucía; Kotlar, Josip; Caicedo Leitón, Ana Lucía; Larraza Kintana, Martín; Frattini, Federico; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBEPurpose: Absorptive capacity (AC), the ability to leverage external knowledge for innovation, helps explain the mixed findings on family firms' innovation performance. Our research focuses on the CEO's role - whether family or non-family, and founding or later generation - in influencing AC. We also explore how firm size and environmental dynamism affect these relationships, offering insights into varying AC levels among family firms. Design/methodology/approach: OLS regression models were estimated to test the hypotheses using a sample of 364 family firms in Spain. Findings: Family firms¿ absorptive capacity is greater when the CEO is a family member, and even more so when the family CEO belongs to the founding family generation. While AC diminishes in larger family firms this effect is mitigated when the CEO is a family member. The predicted moderating effect of environmental dynamisms is not supported by the analyses. Originality: This paper adds insights about the drivers of heterogeneity in innovation among family firms, addressing recent calls for more nuanced views of how family members drive the strategic behavior of the business, and incorporating considerations of different types of family firms based on the identity of the firm CEO. The results overall support the theoretical claims, but also open up important questions for future studies.Publication Open Access Action research as a meta-methodology in the management field(SAGE, 2020) Erro Garcés, Amaya; Alfaro Tanco, José A.; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaAlthough it was first developed in the field of psychology, action research is a methodology of growing importance in business and management contexts. In this research article, we focus on a significant aspect of action research: the variety of methodologies that can be used jointly in an action research study and its relationships. More specifically, the aim of this study is to underscore the definition of action research as a meta-methodology that encompasses different ways of carrying out empirical research. To this end, we perform a meta-analysis of articles discussing empirical research that used an action research methodology. The meta-analysis is based on a systematic review of articles published between 2000 and 2018. The main findings suggest that action research may be regarded as a multidisciplinary method and that it can be implemented jointly with other methodologies; not just qualitative methods but also quantitative research. Consequently, action research may now be defined as a meta-methodology or an umbrella process. In this way, action research is a tool whose implementation ought to be promoted in the business/management field as a way of enhancing relevant, rigorous empirical studies and serving as a framework reference in projects based on research and practice contribution as well as active collaboration between researchers and practitioners.Publication Open Access Actividad física y salud autopercibida en personas mayores de 50 años(Universidad Autonoma de Madrid, 2017) Lera López, Fernando; Garrués Irisarri, Mirian; Ollo López, Andrea; Sánchez Iriso, Eduardo; Cabasés Hita, Juan Manuel; Sánchez-Santos, José Manuel; Economía; Ekonomia; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl propósito del estudio es analizar los posibles efectos de la actividad física sobre la salud autopercibida. Para ello, se encuestó a 765 personas entre 50-70 años durante 2012 en España. Se utilizó el cuestionario internacional de actividad física (IPAQ) para estimar el equivalente metabólico de la tarea (MET) total y en cuatro ámbitos: trabajo, ocio, hogar y desplazamientos. La salud auto-percibida se obtuvo de la escala visual analógica del EQ-5D-5L. Los resultados muestran que únicamente el gasto energético de actividad física en el tiempo de ocio incide positivamente en el nivel de salud percibido, el resto de ámbitos no tienen influencia significativa. Asimismo, la autopercepción de la salud es más negativa con mayor edad, menor nivel educativo y mayor frecuencia de uso de servicios sanitarios. En conclusión, la actividad física desarrollada en el tiempo libre podría plantearse como alternativa para mejorar la calidad de vida de los mayores.Publication Open Access The adoption of sustainability practices in manufacturing: barriers, drivers, enablers, and impact(2023) Ahmadi Ghobadbezani, Zahra; Bello Pintado, Alejandro; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEsta tesis aborda la adopción de prácticas de sostenibilidad en la manufactura. El objetivo principal es arrojar luz sobre la literatura actual presentando evidencia convincente que no solo resalta los beneficios de abrazar la sostenibilidad y el valor de seguir prácticas sustentables, sino que también ilumina las razones subyacentes de la heterogeneidad observada en la adopción de dichas medidas de sostenibilidad. Para lograr este propósito, la tesis se estructura en cuatro capítulos distintos, siendo que cada capítulo tiene como objetivo abordar preguntas específicas pertinentes al tema en investigación. El primer capítulo se dedica a examinar la competitividad de las empresas. Esto implica una investigación detallada en el rango potencial de resultados de sostenibilidad que pueden surgir de la adopción e implementación de diversos conjuntos de prácticas de sostenibilidad. Además, el capítulo proporciona información sobre cómo estos resultados pueden desempeñar un papel fundamental en el mejoramiento de la ventaja competitiva de las empresas manufactureras. El segundo capítulo explora el marco de la cultura nacional para explicar la respuesta heterogénea de las empresas manufactureras hacia la adopción de prácticas de sostenibilidad en diferentes contextos. Este análisis examina minuciosamente la interacción entre tres dimensiones de la cultura nacional con diferentes impulsores de sostenibilidad internos/externos en la influencia sobre la adopción de diferentes prácticas de sostenibilidad ambiental. Centrándose en el tercer capítulo, un esfuerzo investigativo busca establecer las condiciones necesarias que permiten a las empresas manufactureras abordar de manera efectiva los desafíos de sostenibilidad que se extienden más allá de sus fronteras organizativas, considerando la influencia moderadora del liderazgo en la cadena de suministro. El objetivo de este estudio es analizar cómo la influencia de la empresa focal en la sostenibilidad afecta el desempeño de los proveedores desde la perspectiva de la teoría institucional. Finalmente, el cuarto capítulo explora la conexión entre las prácticas de sostenibilidad y el logro operativo de las empresas manufactureras. Esto implica una evaluación de cómo la adopción de diversos conjuntos de prácticas de sostenibilidad por parte de las empresas manufactureras contribuye al avance del éxito en el desarrollo de nuevos productos, abarcando tanto el éxito operativo como el éxito en el mercado.Publication Open Access Agent-based simulation improves e-grocery deliveries using horizontal cooperation(IEEE, 2020) Serrano Hernández, Adrián; Faulín Fajardo, Javier; Torre Martínez, Rocío de la; Cadarso, Luis; Estatistika, Informatika eta Matematika; Enpresen Kudeaketa; Institute of Smart Cities - ISC; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Estadística, Informática y Matemáticas; Gestión de EmpresasE-commerce has increased tremendously in recent decades because of improvements in the information and telecommunications technology along with changes in societal lifestyles. More recently, e-grocery (groceries purchased online) including fresh vegetables and fruit, is gaining importance as the most-efficient delivery system in terms of cost and time. In this respect, we evaluate the effect of cooperation-based policies on service quality among different supermarkets in Pamplona, Spain. Concerning the methodology, we deploy, firstly, a detailed survey in Pamplona in order to model e-grocery demand patterns. Secondly, we develop an agent-based simulation model for generating scenarios in cooperative and non-cooperative settings, considering the real data obtained from the survey analysis. Thus, a Vehicle Routing Problem is dynamically generated and solved within the simulation framework using a biased-randomization algorithm. Finally, the results show significant reductions in lead times and better customer satisfaction when employing horizontal cooperation in e-grocery distribution.Publication Open Access Agri-food 4.0: drivers and links to innovation and eco-innovation(Elsevier, 2023) Calafat-Marzal, Consuelo; Sánchez García, Mercedes; Marti, L.; Puertas, R.; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaDigital transformation affects all stages of the agri-food value chain. Digitalisation is being combined with innovations and eco-innovations to gain a competitive advantage and ensure greater sustained competitiveness. However, not all technologies have been implemented in the same way and at the same pace by the different companies in the agri-food sector. The aim of this research is to identify the internal and external drivers of digitalisation in agri-food companies and to develop a synthetic index to rank companies based on those drivers, before examining the relationship between the position in the ranking and innovation. The results reveal that the decisive drivers are management support and competitive pressure rather than external support from government policies or suppliers. Higher ranking companies in terms of the digitalisation process are more proactive in introducing product and radical innovations and are the most eco-innovative and thus sustainability-oriented. Finally, results show that the digitalisation of the sector is marked by the depth of technology implementation, specifically IoT, big data and artificial intelligence. Blockchain technology does not currently make a difference as it is not widely used.Publication Open Access Alcance de mecanismos de cooperación regional frente a la crisis política en Venezuela(Universidad del Zulia (Venezuela), 2019) Torres, Veruska; Solís, Jennifer; Bello Pintado, Alejandro; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaTras el comienzo de un proceso revolucionario iniciado por Hugo Chávez Frías en 1999, Venezuela ha entrado en una situación política, económica y social complicada, que desde el año 2013 con la llegada al poder de Nicolás Maduro Moros, el sucesor del presidente Chávez, ha devenido en una polarización más aguda del país en torno a dos visiones políticas distintas, la oficialista y la de oposición, que ha desembocado en una crisis política interna provocando el claro interés de los organismos internacionales del continente, no sólo aquellos de índole primordialmente político como la Organización de Estados Americanos, entre otros, sino también quienes priorizan los intereses económicos como el Mercado Común del Sur. El objetivo de esta investigación que abordó el periodo 2013-2017, se centra en analizar el alcance de los mecanismos de cooperación americanos frente a la actual situación en Venezuela. Desde un enfoque neorrealista de las Relaciones Internacionales, y a través de la revisión de encuentros, declaraciones y estatutos, se evidencia entre los resultados que aún no se ha logrado un consenso institucional sobre cómo hacer frente a tal situación debido no sólo a la diversidad de enfoques políticos que convergen en ellos, sino también a la naturaleza misma de los organismos.Publication Open Access Alliances types and new product development in agri-food firms: the moderating effect of firm internal capability(Universitat Politécnica de València, 2015) Zouaghi, Ferdaous; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaIn today's dynamic business environment, agri-food firms have attempted to achieve greater supply chain collaboration (upstream, horizontal and downstream alliances) to leverage valuable knowledge from university, public research institutions and clients. This finding corroborates our understanding how firm¿s benefits from of these alliance for achieving new products. Results indicate that an agri-food firm needs to have an adequate level of internal capability to benefit more from their partner's alliances.Publication Open Access Análisis de las estrategias competitivas en la industria hortofrutícola de Aragón y Navarra(Asociación Interprofesional para el Desarrollo Agrario (AIDA), 1996) Sánchez García, Mercedes; Iraizoz Apezteguia, Belén; Gil, J.M.; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Economía; EkonomiaEste estudio ha utilizado un enfoque de competitividad interempresarial y sectorial para analizar la situación competitiva de la industria hortofrutícola de Aragón y Navarra. Para ello se han seleccionado los elementos externos e internos de la organización considerados como más explicativos: su política de renovación empresarial en investigación y desarrollo, es decir, su capacidad de innovación, el nivel de orientación al mercado y al cliente existentes en sus actuaciones comerciales, los grados de productividad que manejan y la actitud estratégica ante el actual entorno competitivo más dinámico. La información ha sido obtenida mediante una encuesta personal dirigida a una muestra representativa de los empresarios hortofrutícolas de ambas comunidades. Las empresas aragonesas generan mayores niveles de productividad frente a las industrias navarras, aunque su capacidad de competir es similar en ambas regiones y en el resto del territorio español. La política de renovación empresarial y las estrategias comerciales utilizadas no son excesivamente dinámicas. Se han observado mejores resultados económicos entre aquellas empresas que emplean las marcas propias en la diferenciación de sus productos. Finalmente, respecto a la actitud estratégica, los empresarios encuestados localizan sus principales dificultades competitivas en aspectos relacionados con la estructura de costes y con el acceso a los mercados. Estas deficiencias explican la valoración no excesivamente positiva que se ha realizado de la entrada en vigor del Mercado Único.Publication Open Access Un análisis descriptivo sobre la divulgación de información acerca de las actividades de I+D(Gobierno de Navarra, Departamento de Economía y Hacienda, 2002) Archel Domench, Pablo; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEn la era de la "nueva economía", son ya pocos los que discuten la importancia que tiene para la empresa la realización de actividades de I+D como elemento determinante para la continuidad de la firma y para generar valor para el accionista. Sin embargo, a pesar de la ingente cantidad de recursos que las empresas dedican a la realización de este tipo de actividades, los estados contables de las empresas presentan notables carencias e insuficiencias para informar adecuadamente del valor inmaterial acumulado en la firma. Enconsecuencia, la memoria y los otros estados complementarios se revelan como los espacios donde la firma divulga información relacionada con la realización de actividades de I+D. El presente trabajo, que forma parte de una investigación más amplia, investiga la política de revelación de información relacionada con actividades de I+D de las empresas españolas. Para ello, se parte de una muestra de empresas proveniente del Anuario de Actualidad Económica “Las 5000 mayores empresas españolas”. Utilizando la técnica del análisis de contenidos, se investigan las pautas de divulgación de información relacionada con las actividades de I+D. Las principales conclusiones del trabajo ponen de manifiesto la escasa información revelada en los estados contables, siendo la memoria el lugar preferido para informar acerca dela realización de actividades de I+D, sin que las empresas sigan un patrón único a la hora de divulgar esta información.Publication Open Access Analizando el comportamiento de búsqueda de información de un servicio(Instituto Português de Administração de Marketing, 2010) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEntender el uso de los canales de información durante el proceso de compra es vital para el marketing por sus efectos en el proceso de toma de decisiones del consumidor y por sus implicaciones en la planificación de las estrategias de comunicación de las empresas. Este artículo examina cómo se pueden utilizar la capacidad y el atractivo de cada canal y una serie de variables situacionales e individuales para predecir la probabilidad de uso del canal cuando se decide acudir al cine. También se hace hincapié en los efectos marginales para detectar efectos sustitución entre canales de información. Aplicando el método estadístico Logit Multinomial se obtiene, por un lado, que cuanto mayor sea la percepción del valor de los canales (capacidad y atractivo), mayor será la probabilidad de que los consumidores accedan a esos canales y que, por otro lado, variables situacionales como la frecuencia de compra de entradas de cine moderan la elección de cada uno de los medios de información, mientras que las variables individuales apenas influyen. Los resultados sobre los efectos de sustitución entre canales indican que los canales de información operan como sustitutivos con respecto a la capacidad y al atractivo de cada canal.Publication Open Access Analysing the relationship between QM, performance appraisal and pay for performance(Routledge, 2021) Bayo Moriones, José Alberto; Torre Martínez, Rocío de la; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de EmpresasThe purpose of this paper is to analyse the relationship between quality management, performance appraisal and pay for performance in a sample of 203 manufacturing plants (including firms that do not apply quality management) in Spain employing at least 20 workers. We make a distinction between collaboration with suppliers, customer focus and the use of quality tools. This consideration of quality management as multidimensional will help to disentangle the complex interrelationships with performance appraisal and pay for performance. Our findings point to a positive association of customer focus, collaboration with suppliers and quality tools with performance appraisal evaluating results and behaviours. Regarding pay for performance, closer collaboration with customers is positively related to individual pay for performance. The use of quality tools is positively related to individual and firm pay for performance. The managerial implications point out that there is still room for improving the effectiveness of quality initiatives by incorporating changes in pay for performance and performance appraisal oriented to the adaptation to the principles of quality management. From the theoretical perspective, our paper underlines the importance of not considering quality management as a unidimensional reality when examining its relationship with other management practices.Publication Open Access Analysis of the feasibility of investment projects in real assets with PBL: a very real experience(Universitat Politècnica de València, 2023) Abinzano Guillén, María Isabel; Bonilla Acosta, Harold; Corredor Casado, María Pilar; Río Solano, María Cristina del; Ferrer Zubiate, Elena; González Urteaga, Ana; Mansilla Fernández, José Manuel; Martínez García, Beatriz; Muga Caperos, Luis Fernando; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaThis paper studies the application of the PBL methodology in the Corporate Finance I course. The project to be carried out consists of the realization of a report on the feasibility of an investment project for a company that wants to take advantage of a subvention to finance the renovation of the bus fleet towards a more sustainable one. In addition to describing the implementation, this paper analyzes the impact that the introduction of the PBL methodology has in terms of class attendance and participation in the activity and also in the rest of the course. A clear decrease in absenteeism in class and in exams is observed. Moreover, the impact on grades is analyzed, with a significant increase in marks for all the degrees under study. Finally, we interpret the surveys that were passed to the students, showing that the students recognize the value of applying PBL in the subject.Publication Embargo Analyst responses to changes in credit risk(Wiley, 2025-02-03) Abinzano Guillén, María Isabel; Corredor Casado, María Pilar; Martínez García, Beatriz; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBEDo analysts adjust their recommendations when a company's credit risk changes? Using an extensive sample of 300,145 observations, covering 3722 US firms from 2000 to 2021, we find that analysts revise their recommendations when a firm's credit risk decreases but not when it increases. This result is consistent with analysts¿ optimism bias, as previously identified in the literature. However, we further find that this optimism bias disappears for firms with low information asymmetry or good informativeness. The fact that analysts for these firms have less cognitive bias and greater pressure to make accurate recommendations may explain this result. Our research highlights that analyst disclosures should be treated with caution, especially in firms with poor informational characteristics. A proper understanding of analyst recommendations is critical for the decision-making processes of investors and companies and calls for better regulations.Publication Open Access Analysts herding: when does sentiment matter?(Routledge, 2018) Blasco de las Heras, Natividad; Corredor Casado, María Pilar; Ferrer Zubiate, Elena; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de EmpresasHerding among analysts emerges when analysts give priority to their peers’ opinions instead of their own beliefs or information. Some circumstances may enhance or restrain this type of behaviour. We postulate that market sentiment is one of them. This article analyses the effect that investor sentiment may have on analysts’ herding behaviour in the U.K. Our results suggest that ‘easy situations’ such as analysing easy-to-value securities and releasing optimistic information at times of high market sentiment clearly reduce herding practices, whereas herding clearly increases in difficult situations when analysts have to release negative information at moments of high investor sentiment.Publication Open Access Aprovechando la diversidad en los equipos de I+D para incrementar el desempeño innovador(Ministerio de Industria, Comercio y Turismo, 2021) García Marco, María Teresa; Zouaghi, Ferdaous; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEn este estudio se analiza el efecto de la diversidad en los equipos de I+D sobre el desempeño innovador tanto de forma individual como cuando interaccionan varias dimensiones de diversidad. Con una base de datos de empresas españolas nuestros resultados muestran que en general la diversidad de los equipos favorece el desempeño innovador. Sin embargo, cuando dos o más dimensiones de diversidad interaccionan conjuntamente dentro de los equipos de I+D el efecto sobre el desempeño innovador, aunque positivo, es menor que cuando solo existe un tipo de diversidad. Los resultados sugieren que un exceso de diversidad conduce a una fragmentación de los equipos de I+D en subgrupos homogéneos (faultlines) que pueden generar conflicto y desconfianza entre los miembros de los equipos de I+D y por lo tanto aminorar el desempeño innovador.Publication Open Access Are acquirers different? Identifying firm precursors to acquisitions(Emerald, 2023) King, David; Shijaku, Elio; Urtasun Alonso, Ainhoa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBEPurpose: The authors propose and test a theoretical framework that develops and analyzes precursors to firm acquisitions to determine if acquirers differ from other firms. Design/methodology/approach: The authors use longitudinal, archival data from a sample of the largest firms in the global pharmaceutical industry from 1991 to 2012 with 1,327 firm-year observations. Findings: The authors integrate prior research to show that the firm characteristics involving (1) R&D investment, (2) prior experience and (3) network centrality influence the likelihood that a firm will complete an acquisition. Originality/value: In contrast to research focusing on the performance of acquiring firms, the authors show that firm characteristics predict acquisition activity by highlighting that acquiring firms differ from other firms. The authors also develop how network synergies can be realized by acquirers that have information advantages from more central network positions.Publication Open Access Are family firms really more socially responsible?(SAGE, 2014) Cruz, Cristina; Larraza Kintana, Martín; Garcés Galdeano, Lucía; Berrone, Pascual; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaThis paper conducts an empirical study as to whether family firms are more socially responsible than their non-family counterparts, and explores the conditions in which this difference in social behavior occurs. We argue that family firms, given their socioemotional wealth bias, have a positive effect on social dimensions linked to external stakeholders, yet have a negative impact on internal social dimensions. Thus, family firms can be socially responsible and irresponsible at the same time. We also suggest that institutional and organizational conditions act as catalysts in the relationship between firm type and CSR. General support for our thesis that family firms neglect internal social dimensions came from the study of a sample of 598 listed European firms over a period of 4 years. Moreover, while national standards and industry conditions influence the degree of CSR in non-family firms, these factors do not affect family firms. However, family firms’ social activities are more sensitive to declining organizational performance.Publication Open Access Are mediterranean nonprofits adopting the social enterprise model?(Springer, 2023) López Arceiz, Francisco José; Bellostas Pérezgrueso, Ana José; Rivera, Pilar; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBEThe social enterprise model, which is characterized by economic, social, and governance dimensions, has become a key aspect of modern welfare states in Europe. Despite its potential to increase revenue diversification for nonprofits, particularly through commercial income, its effects in the context of Mediterranean countries within the European Union are untested. This study aims to examine the adoption of the social enterprise model by Mediterranean nonprofits. The results suggest that organizations with high levels of diversification through commercial income exhibit some characteristics of the social enterprise model, and this behavior is influenced by factors such as the type of promoter, user, organizational aims, and activities.