Navarro Neri, Iñaki

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Navarro Neri

First Name

Iñaki

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

person.page.instituteName

I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Towards a paradigm for online heritage: cyber communities and digital educommunication
    (Taylor & Francis, 2024) Rivero Gracia, Pilar; Aso Morán, Borja; García-Ceballos, Silvia; Navarro Neri, Iñaki; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    This article provides a theoretical review of the educommunicative processes related to cultural heritage that occur in the digital sphere. This emerging approach, driven by educational and media transformations, urgently requires a well-grounded framework and adequate channelling of education in the media. After analysing the new forms of educommunication and interaction, the article adopts a dialogical approach that focuses in particular on the creation of heritage cyber-communities. One of the main objectives is to provide an up-to-date review of theories related to online educational communication, covering concepts such as emirec and prosumer or rhizomatic and co-creative communication processes. The main educational paradigms and models that arise on digital social media are also discussed, specifically interactive pedagogy and the pedagogy of uncertainty. The chief contribution of the analysis is a decalogue of good practices that helps to optimise digital educommunicative processes related to cultural heritage, thereby activating committed social participation.
  • PublicationOpen Access
    Los principales museos arqueológicos españoles en las redes sociales: estudio exploratorio sobre procesos educomunicativos
    (Universidad de Castilla-La Mancha, 2019) Navarro Neri, Iñaki; Rivero Gracia, Pilar; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    En el presente estudio se realiza una aproximación cuantitativa a la situación actual de las principales instituciones museísticas arqueológicas en las principales redes sociales (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest y YouTube). Tras un periodo de adaptación a los ritmos y características particulares de cada red social, las instituciones se encuentran en una fase de estabilidad donde destaca una actividad diaria más informativa que educativa y donde llama la atención las pocas respuestas y comentarios que suscitan lo cual dificulta la generación de procesos educomunicativos.