Cortiñas Ugalde, Mónica

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Cortiñas Ugalde

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Mónica

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Gestión de Empresas

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INARBE. Institute for Advanced Research in Business and Economics

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  • PublicationOpen Access
    Los canales de distribución en Navarra: estructuras, relaciones y mecanismos de comunicación
    (Gobierno de Navarra, Departamento de Economía y Hacienda, 2002) Cortiñas Ugalde, Mónica; Elorz Domezain, Margarita; Goñi García, Pablo; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa
    El objetivo de este trabajo es ampliar, desde una perspectiva descriptiva, el conocimiento sobre el funcionamiento de los canales de distribución en Navarra en distintos sectores de actividad. Los aspectos que vamos a analizar son tres: 1. El tipo de estructura de canales de distribución más frecuente (número de intermediarios, tipo de intermediarios). 2. El tipo de relaciones con los clientes que se mantienen: relaciones estables frente a relaciones de compraventa puntuales y la influencia de la estructura del canal en estas relaciones. 3. Los mecanismos de comunicación entre miembros de estos canales. Para analizar estos aspectos, se va a utilizar una base de datos sobre los canales de distribución utilizados por empresas fabricantes navarras de cada uno de los sectores que componen las Tablas Input-Output. La tabla de datos, obtenida en colaboración con el Instituto de Estadística de Navarra, recoge información sobre la situación de 200 empresas en el año 1999. De acuerdo con estos datos, se va a analizar la influencia que en los tres aspectos anteriormente citados tienen variables como tipo de bien producido, destino final de los productos, cifra de ventas, número de productos fabricados, etc. Con este análisis se pretende contribuir a la comprensión, por un lado, del funcionamiento de los canales de distribución en la Comunidad Foral de Navarra, determinando los factores que inciden en la mayor o menor importancia del sector comercial y, por otro lado, del posible efecto de las nuevas tecnologías de la comunicación sobre el tipo de relaciones que se establecen en estos canales de distribución. Los resultados del trabajo se estructuran, en primer lugar, en un apartado en el que se describe la longitud de los canales de distribución empleados por las empresas navarras de los distintos sectores industriales y la posible relación que guarda esta longitud con distintos factores que describen a las empresas fabricantes. En segundo lugar, se plantea el tipo de relaciones que se da entre los integrantes de los canales de distribución en Navarra, así como los factores que explican el grado de intensidad de la relación. Por último, se expone la implantación de las diferentes tecnologías de la comunicación en las empresas navarras y algunos de los factores que pueden incidir en la adopción de nuevos mecanismos de comunicación.
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    Impact of process and outcome quality on intention for continued use of voice assistants
    (Emerald, 2023) Saavedra Montejo, Álvaro; Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Rubio, Natalia; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa
    Objetivo: Este artículo tiene como objetivo entender cómo la utilidad percibida de los Asistentes de Voz (AV) se ve afectada por la calidad percibida del proceso (interacción) y el resultado (información). Asimismo, busca determinar hasta qué punto la utilidad percibida de los AVs mejora la privacidad percibida asociada con su uso y, consecuentemente, la intención de los usuarios de seguir utilizándolos. La innovación tecnológica se incluye como moderador personal para comparar los resultados entre innovadores tecnológicos y no tecnológicos. Para este propósito, utilizamos la Teoría de Usos y Gratificaciones (U>). Diseño Se realizó una encuesta a 467 usuarios de AVs, y se utilizó la modelización de ecuaciones estructurales (SEM) para analizar los datos. Resultados La calidad del proceso y la calidad del resultado son antecedentes claros de la utilidad percibida de los AVs, que afecta a la intención de los usuarios de seguir usándolos. La influencia de ambos factores difiere entre usuarios según su nivel de innovación tecnológica. Los resultados muestran que los innovadores tecnológicos valoran más la experiencia interactiva y la calidad del proceso, mientras que los no innovadores tecnológicos se enfocan en obtener respuestas satisfactorias de los AVs. Además, la influencia positiva de la utilidad percibida en la privacidad percibida es más pronunciada en los innovadores tecnológicos. Originalidad Este estudio enriquece la literatura sobre la utilidad percibida de los AVs dentro del marco de la U>. Identifica dos factores previos (calidad del proceso y calidad del resultado) de la utilidad percibida y observa diferencias significativas basadas en la innovación tecnológica.
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    Analizando el comportamiento de búsqueda de información de un servicio
    (Instituto Português de Administração de Marketing, 2010) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa
    Entender el uso de los canales de información durante el proceso de compra es vital para el marketing por sus efectos en el proceso de toma de decisiones del consumidor y por sus implicaciones en la planificación de las estrategias de comunicación de las empresas. Este artículo examina cómo se pueden utilizar la capacidad y el atractivo de cada canal y una serie de variables situacionales e individuales para predecir la probabilidad de uso del canal cuando se decide acudir al cine. También se hace hincapié en los efectos marginales para detectar efectos sustitución entre canales de información. Aplicando el método estadístico Logit Multinomial se obtiene, por un lado, que cuanto mayor sea la percepción del valor de los canales (capacidad y atractivo), mayor será la probabilidad de que los consumidores accedan a esos canales y que, por otro lado, variables situacionales como la frecuencia de compra de entradas de cine moderan la elección de cada uno de los medios de información, mientras que las variables individuales apenas influyen. Los resultados sobre los efectos de sustitución entre canales indican que los canales de información operan como sustitutivos con respecto a la capacidad y al atractivo de cada canal.
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    Customer heterogeneity in the development of e-loyalty
    (Emerald Group Publishing Limited, 2015) Cortiñas Ugalde, Mónica; Chocarro Eguaras, Raquel; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua: 228/2008
    Purpose: The purpose of this study is to identify customer-specific differences in a general model of e-loyalty taking into account the existence of unobserved heterogeneity. Specifically, we aim to 1) test for the presence of customer heterogeneity 2) assess the impact of potential bias when there is no control for heterogeneity; 3) analyze the distinct customer segments that emerge from the empirical estimation of the model, and 4) describe the segments by their demographic and psychological characteristics. Design/methodology/approach: Panel data from a survey of online shoppers is used in a post hoc segmentation method, which will enable us to identify segments, while estimating the parameters by means of structural equation models; Findings. Three distinct consumer segments emerge. The relative importance of e-loyalty and e-satisfaction is significantly determined by consumers’ shopping styles. Originality/value This study highlights the need to consider unobserved customer heterogeneity when attempting to explain satisfaction and loyalty development processes in the retail context in general, and e-commerce in particular. To our knowledge, this is the first time this approach has been used to analyze the impact of customer heterogeneity on e-satisfaction and e-loyalty.
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    Attention to online channels across the path to purchase: an eye-tracking study
    (Elsevier, 2019) Cortiñas Ugalde, Mónica; Cabeza Laguna, Rafael; Chocarro Eguaras, Raquel; Villanueva Larre, Arantxa; Ingeniaritza Elektrikoa, Elektronikoaren eta Telekomunikazio Ingeniaritzaren; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Ingeniería Eléctrica, Electrónica y de Comunicación; Gestión de Empresas
    Currently, consumers display what is known as omnichannel behavior: the combined use of digital and physical channels providing them with multiple points of contact with firms. We combine the stimulus-organism-response (S-O-R) model and visual attention theory to study how customers’ attention to digital channels varies across different purchasing tasks. We use eye-tracking techniques to observe attention in an experimental setting. The experimental design is composed of four purchasing tasks in four different product categories and measures the attention to the website and time spent on each task in addition to several control variables. The results show that shoppers attend to more areas of the website for purposes of website exploration than for performing purchase tasks. The most complex and time-consuming task for shoppers is the assessment of purchase options. The actual purchase and post-purchase tasks require less time and the inspection of fewer areas of interest. Personal involvement also plays a role in determining these patterns by increasing attention to the product area.
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    A grounded theory approach to understanding in-game goods purchase
    (Public Library of Science, 2022) Cai, Xiaowei; Cebollada Calvo, Javier; Cortiñas Ugalde, Mónica; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de Empresas; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    Video game companies are increasingly diversifying their profit models. Rather than relying exclusively on the sale of video game titles or the subscription model, video game companies are maximising the revenues and extending the lifecycle of their games by means of a strategy based on the sale of in-game goods. This study contributes to the theory on ingame goods purchases by explaining why and how video game players purchase different types of in-game goods. We used an inductive approach involving qualitative data analysis based on grounded theory. Six types of in-game goods are grouped into three categories: functional-based goods, probability-based goods, and ornamental-based goods. After acknowledging the heterogeneity of the categories, a conceptual framework is developed by conducting 21 in-depth interviews, from which it emerges that players purchase functional- based goods, probability-based goods, and ornamental-based goods for different motives and through the different behavioural processes. First, the purchase of functionalbased goods is a strategy for entering the flow experience. Second, the purchase of probability- based goods is a compromise for purchase restrictions. Third, the purchase of ornamental goods is driven by the synergism of intrinsic motivations and exposure in the virtual world. Therefore, video game researchers should not treat in-game goods as a homogeneous concept. The findings also suggest that it is critically important for video game developers to strike a balance between the challenges of the gameplay and the skills of players because excessively raising (or lowering) the level of difficulty could pose a threat to the company¿s sustainable profit.
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    The impact of market environments on marketing relationships
    (Canadian Center of Science and Education, 2014) Betancourt, Roger R.; Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Elorz Domezain, Margarita; Múgica Grijalba, José Miguel; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa
    This paper addresses two issues empirically that have been somewhat neglected in the marketing literature. The first one is whether or not basic marketing relationships at the establishment level are robust or stable to the realization of major events that change the market environm ent. The second one is whether after these events take place the marketing relationships for new establishments are the same or different from those of existing establishments. What allows us to address these issues is a combination of factors af fecting the operation of gas stations in Pamplona, Spain. We conducted a survey of gas stations in 1998 when prices of gasoline products were fixed by the government and a similar survey in 2007 when gas retail prices were set by market participant. This major change in market environment was the result of a price liberalization law. A comparison of the same establishments in the two surveys allows us to address the first issue identified above. A comparison of new establishments and existing ones in the most recent survey allows us to addr ess the second issue identified above. Briefly put, customer satisfaction and its determinants prove to have a robust, stable relationship with respect to the changed market environment during this nine year period. On the other hand, some aspects of the relation between future patronage intentions and its determinants are subs tantially altered by the changed market environment. The aspects that remain the same in both comparisons are, thus, geographically as well as inter-temporally stable. Those that change often can be associated with specific changes in the nature of the market for gas stations in Pamplona during this nine year period.
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    Situational variables in online versus offline channel choice
    (Elsevier, 2013) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua: 228/2008
    Since the advent and rapid diffusion of the Internet, the subject of consumer channel choice has attracted a large amount of research, mainly focused on the influence of channel, consumer and product category characteristics as its drivers. The interaction between channel choice and the purchase situation has been largely ignored, however. This paper is an attempt to fill this gap by identifying the key purchase situation variables and conducting an experiment to assess their impact on the choice between the traditional retail outlet and the online store. The results show that the key determinants of channel choice relate to time and distance. Distance-to-store and time pressures are among the factors affecting the probability of online purchase. Using a conceptual framework to explore differences in the impact of situational variables across product categories (high/low involvement, search/experience good), we show that distance-to-store has more influence on the likelihood of online purchase in situations involving search goods, while social variables are found to play a role only in the context of high-involvement goods.
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    From traditional gaming to mobile gaming: video game players' switching behaviour
    (Elsevier, 2021) Cai, Xiaowei; Cebollada Calvo, Javier; Cortiñas Ugalde, Mónica; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    This paper intends to uncover whether mobile gaming is complemental or substitutable to traditional gaming. A human migration framework, the Push-Pull-Mooring, is adopted to the context of video game switching. A total of 340 valid samples were collected from Chinese video game forums. We applied K-mean clustering to find different video game player segments. We also applied Ordinary Least Squares (OLS) to estimate linear regression models for the whole sample and the identified segments. Results demonstrate that 7 of the 13 variables included in the conceptual model have a significant impact on the switching intention, which are Perceived expensiveness of traditional gaming(PE), Perceived flexibility of mobile gaming(PF), Perceived cost of lost benefits(PCLB), Perceived high performance of traditional gaming(PGP), Past traditional gaming experience(EXPT), Past mobile gaming experience(EXPM), and Ownership of hybrid consoles(OHC). Moreover, results from the clustering analysis show that there are two segments in our sample, labelled Unshakable stayer and Moderate intentional emigrant. Switching intention from traditional to mobile gaming is low across the whole sample, although there are differences between the segments. We conclude that traditional gaming is not being substituted by mobile gaming. In turn, mobile gaming serves a complementary role for the players of traditional gaming.
  • PublicationOpen Access
    La heterogeneidad de los consumidores en la valoración de la gestión minorista: un análisis de segmentación post-hoc en modelos de ecuaciones estructurales
    (ESIC, 2010) Cortiñas Ugalde, Mónica; Chocarro Eguaras, Raquel; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa
    Dado el gran aumento de la competencia a nivel de precios, la poca diferenciación de los productos y la gran dificultad para captar nuevos clientes, el análisis del resultado percibido por el cliente sobre el encuentro de servicio con el minorista, es un tema clave para la rentabilidad y supervivencia de las empresas. Sin embargo, para que el análisis resulte efectivo, no hay que ignorar la posible heterogeneidad en las opiniones de los consumidores sobre este encuentro. El presente trabajo centra la atención en la satisfacción y lealtad como resultados perseguidos por la empresa minorista, teniendo en cuenta los distintos segmentos que presentan diferencias en su comportamiento en la interacción satisfacción-lealtad. Para ello, se propone un modelo de ecuaciones estructurales que permite incorporar y controlar esta heterogeneidad mediante una segmentación post-hoc.