Bausela Herreras, Esperanza

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Bausela Herreras

First Name

Esperanza

person.page.departamento

Ciencias de la Salud

person.page.instituteName

I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • PublicationOpen Access
    BRIEF-P: validation study in children in early childhood with neurodevelopmental disorders
    (SAGE, 2019) Bausela Herreras, Esperanza; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak
    The Behaviour Rating Inventory of Executive Function–Preschool Version (BRIEF-P) is a hand-storable instrument that permits evaluation of the executive functions in children between the ages of 2 years and 5 years 11 months by parents, teachers, or other usual child caregivers, thus facilitating early intervention. It is a standardized questionnaire that is derived from the school version. It has been translated into different languages and adapted to different cultures and recently it has been translated into Spanish. It is answered using a Likert-type frequency scale. It is composed of 63 items that measure various aspects of executive functioning: five clinical scales, three broad indexes, one composite score or Global Executive Composite, and validity scales. The objective of this study was to analyze the psychometric properties related to the validity and reliability of BRIEF-P in children with neuropsychological, psychological, and developmental disorders that begin to manifest during early years. Non-experimental or ex post facto research was the method used. The participants were 107 parents and 98 teachers, evaluating 205 children. We analyzed several psychometric properties, related to reliability and validity, and compared the results with normative and clinical samples in the versions (parents and teachers). It is confirmed that BRIEF-P is a valid and reliable instrument with which to evaluate executive functions in children having neurodevelopmental disorders. We believe that BRIEF-P can be an especially useful and advisable instrument to be applied by educational psychologists and children’s clinicians in a population. BRIEF-P is discriminative and sensitive to executive deficits in the clinical population.
  • PublicationOpen Access
    BRIEF-P. Evaluación Conductual de la Función Ejecutiva-Versión Infantil: reseña
    (Asociación Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 2017) Bausela Herreras, Esperanza; Psicología y Pedagogía; Psikologia eta Pedagogia
    Reseña de la obra en la que se presenta el cuestionario Brief-P, que permite evaluar las funciones ejecutivas en niños entre 2 años a 5 años y 11 meses.
  • PublicationOpen Access
    Memoria de trabajo en Educación Infantil: estudio preliminar
    (Centro de Estudios Académicos en Neuropsicología, 2019) Tirapu Monasterio, Erkuden; Bausela Herreras, Esperanza; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak
    Objetivo. Analizar el desarrollo de las FE (memoria de trabajo) de niños de diferentes edades de Educación Infantil. Participantes. 20 niños de 4 a 6 años divididos en dos grupos, en función del curso académico de escolarización (2ª y 3ª curso de Educación Infantil) y edad (4, 5 y 6 años). Hipótesis. Hipótesis alternativa [H1]: Existen diferencias estadísticamente significativas entre niños de diferentes edades de EI en el desarrollo de las Funciones Ejecutivas (memoria de trabajo). Hipótesis nula [H0]: No existen diferencias estadísticamente significativas entre niños de diferentes edades de EI en el desarrollo de las Funciones ejecutivas (memoria de trabajo). Variables de investigación. Las variables de investigación utilizadas en esta investigación no experimental o ex post facto son: (i) Dependientes: Puntuaciones obtenidas en BRIEF-P (Inhibición, Flexibilidad, Control Emocional, Memoria de Trabajo y Planificación) y tareas elaboradas ad hoc (memoria de trabajo). (ii) Independientes: Edad. Instrumentos de recogida de datos. BRIEF-P y una tarea ad hoc para evaluar la memoria de trabajo. Resultados. Se encontraron diferencias estadísticamente significativas en relación a la edad en diversas funciones ejecutivas analizadas.