San Martín Rodríguez, Leticia
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
San Martín Rodríguez
First Name
Leticia
person.page.departamento
Ciencias de la Salud
person.page.instituteName
ISC. Institute of Smart Cities
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
29 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 29
Publication Open Access HIV Incidence Among Women in Sub-Saharan Africa: a time trend Aanalysis of the 2000-2017 Period(Wolters Kluwer Health, 2021) Soto Ruiz, María Nelia; Arregui Azagra, Adriana; San Martín Rodríguez, Leticia; Elizalde Beiras, Itsaso; Saralegui Gainza, Amaia; Escalada Hernández, Paula; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Institute of Smart Cities - ISCABSTRACT: The aim of this study was to use data from the United Nations Global Indicators Database to analyze the trends in the HIV incidence rate among women in sub-Saharan African countries between 2000 and 2017. The HIV incidence rate is defined as the number of new HIV infections per 1,000 uninfected population, aged 15 to 49 years old. Joinpoint regression analysis was applied to identify periods when there were significant changes in the HIV incidence rate. The results show that there was a global decrease trend in the HIV incidence rates among women in sub-Saharan Africa, decreasing in all sub-Saharan African countries, except in Angola, Equatorial Guinea, and Sudan, which have remained the same, and Madagascar, where the overall trend is increasing. The joinpoint regression statistical method offers an in-depth analysis of the incidence of HIV among women in sub-Saharan Africa. Copyright © 2021 Association of Nurses in AIDS Care.Publication Open Access Reducción del miedo al entorno sanitario en niños usando espacios simulados: un ensayo controlado aleatorizado(Elsevier, 2024-04-10) Soto Ruiz, María Nelia; Escalada Hernández, Paula; García Vivar, Cristina; Ferraz Torres, Marta; Saralegui Gainza, Amaia; San Martín Rodríguez, Leticia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Institute of Smart Cities - ISC; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaObjetivo: El objetivo de este estudio fue evaluar la efectividad de una intervención que implicó interacciones dentro de un espacio de atención sanitaria simulado para reducir el miedo al entorno sanitario entre los niños de educación infantil. Métodos: Se llevó a cabo un estudio experimental en el que participaron a 86 niños, divididos en los grupos intervención (GI) y control (GC), con medidas antes y después de la intervención. Esta última, denominada Programa Health-Friendly, consistió en enseñar a los niños diversos escenarios que simularon diferentes contextos sanitarios, para que pudieran interactuar en ellos, experimentar con los materiales y realizar preguntas. El miedo al entorno sanitario fue evaluado mediante la versión en español revisada de Child Medical Fear Scale (CMFS-R), que proporciona una puntuación al nivel de miedo al entorno sanitario que fluctúa de 0 a 34 puntos. Los niveles de miedo al entorno sanitario antes y después de la prueba en los grupos intervención y control fueron comparados mediante la prueba t de Student. Resultados: Los niños del GI experimentaron una reducción significativa del miedo de 3,21 puntos (desviación estándar [DE]: 6,50) en comparación con los niños del GC. Dicha reducción del miedo se reflejó en las cuatro dimensiones de la escala: miedos intrapersonales, miedos procedimentales, miedos ambientales y miedos interpersonales. Conclusión: El Programa Health-Friendly proporciona una intervención innovadora para reducir el miedo al entorno sanitario entre los niños, basada en información, estrategias de confrontación y escenarios de simulación. Este estudio sugiere el beneficio potencial de incorporar intervenciones educativas en las escuelas, en colaboración con los centros universitarios y los centros de simulación de la atención sanitaria.Publication Open Access Alcance de práctica de las enfermeras de hospitalización médico-quirúrgica y unidades de cuidados intensivos(Elsevier, 2024-07-09) Saralegui Gainza, Amaia; Soto Ruiz, María Nelia; Escalada Hernández, Paula; García Vivar, Cristina; San Martín Rodríguez, Leticia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Institute of Smart Cities - ISCObjetivo: Analizar el alcance de práctica de las enfermeras de unidades de hospitalización médico-quirúrgicas y unidades de cuidados intensivos en el contexto español, y su relación con las características individuales de las enfermeras y de su ámbito de trabajo. Método: Estudio observacional, transversal, realizado en 29 unidades de hospitalización médico-quirúrgica de adultos y 5 unidades de cuidados intensivos de la red pública de Navarra. La variable principal, el alcance de práctica de las enfermeras, se midió mediante el cuestionario de D’Amour en su versión española. Se analizaron los datos con estadística descriptiva e inferencial, estableciendo el nivel de significación en 0,05. Resultados: Un total de 310 enfermeras participaron en el estudio, y los resultados revelaron niveles aceptables del alcance de práctica enfermera. La edad y el trabajar en unidades de cuidados intensivos fueron determinantes a la hora de identificar diferencias en las actividades desempeñadas por las enfermeras en el ejercicio de su profesión. La correlación encontrada muestra que a mayor edad existe mayor probabilidad de expresar puntuaciones más bajas en la dimensión «Cuidado centrado en paciente y familia». En contraste, en la dimensión «Calidad del cuidado y seguridad del paciente» fueron las enfermeras más jóvenes las que puntuaron significativamente más bajo. Conclusiones: Comprender el alcance de práctica de las enfermeras es esencial para abordar la escasez de profesionales en los sistemas de salud. No se trata únicamente de aumentar el número de enfermeras, sino de garantizar que estas estén dedicadas a desempeñar integralmente las funciones propias de su profesión.Publication Open Access Use of online communities among people with type 2 diabetes: a scoping review(Springer, 2024) Bujanda Sainz de Murieta, Arantxa; Soto Ruiz, María Nelia; García Vivar, Cristina; San Martín Rodríguez, Leticia; Escalada Hernández, Paula; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaPurpose of Review. People with diabetes require continuous self-monitoring and face numerous decisions in their day-today lives. Therefore, on many occasions, they need more support than that provided by health professionals. In this context, peer support in online diabetes communities could be a useful tool. The purpose of the review is to describe, analyze and synthesize the available evidence on the use and health out-comes of online communities for people with type 2 diabetes mellitus. A scoping review was conducted in accordance with the Joanna Briggs Institute guidelines. Searches were performed PubMed, Web of Science, CINHAL, Scopus and Cochrane databases. Recent Findings. From 1821 identifed documents, 6 articles were included. These studies explored the characteristics of diabetes online communities and the population features. Besides, the results were classifed according to whether they were clinical, psychosocial, or addressed people's experiences with the online community. The analysis underscores their value in facilitating communication, improving diabetes management, and enhancing psychosocial well-being. Future investigations should prioritize longitudinal assessments to elucidate the sustained impact of community engagement and optimize user participation for enhanced patient outcomes. Summary. The growing relevance of new technologies has led to a signifcant number of individuals with chronic illnesses seeking peer support. Online health communities have emerged as virtual spaces where individuals with shared health interests interact and form relationships. Within these digital spaces, individuals can engage in peer interaction, observe behaviors, and mutually beneft, potentially leading to improved attitudes toward the disease.Publication Open Access Educación interprofesional en ciencias de la salud con la colaboración de pacientes(Elsevier, 2022) Soto Ruiz, María Nelia; Escalada Hernández, Paula; Ortega Moneo, María; Viscarret Garro, Juan Jesús; San Martín Rodríguez, Leticia; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Sociología y Trabajo Social; Soziologia eta Gizarte LanaIntroducción: la educación interprofesional en las ciencias de la salud es un enfoque muy efectivo tanto para la formación general del estudiante como para abordar diferentes aspectos específicos. Un nuevo paradigma aboga por la transformación de la filosofía de la atención sanitaria, cambiando el enfoque de cuidado centrado en el paciente a «cuidado en asociación con el paciente. El objetivo de este estudio fue evaluar una actividad de educación interprofesional con la integración del paciente con una enfermedad crónica, en los grados de Enfermería, Fisioterapia y Trabajo Social de una universidad pública española. Métodos: para dar respuesta al objetivo se aplicó un diseño paralelo convergente de metodología mixta. Diecisiete estudiantes de los grados de Enfermería, Fisioterapia y Trabajo Social evaluaron una actividad formativa, denominada ¿Integración de la Perspectiva del Paciente en la Atención Multidisciplinar, mediante un cuestionario. Se recogieron datos sobre la adquisición de conocimiento y las competencias, y su satisfacción con la actividad. Además, los 2 pacientes implicados evaluaron la actividad mediante entrevistas semiestructuradas y los docentes, con un breve cuestionario. Resultados: en la evaluación objetiva de las competencias, los estudiantes obtuvieron una puntuación global media de 7,63 puntos (DE: 2,33) sobre 10. Los estudiantes valoraron su satisfacción con la actividad con una nota media global de 4,49 (DE: 0,61) sobre 5. Tanto los pacientes como los docentes valoraron de forma muy positiva la actividad. Conclusión: los resultados presentados muestran cómo esta experiencia de aprendizaje ha sido altamente satisfactoria para todos los participantes, y cómo los estudiantes han logrado adquirir las competencias previstasPublication Open Access Efectividad de las intervenciones enfermeras en el control de la diabetes mellitus tipo 2(Gobierno de Navarra. Departamento de Salud, 2020) Aríztegui Echenique, Ana María; San Martín Rodríguez, Leticia; Marín Fernández, Blanca; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakFundamento. Analizar si las intervenciones de enfermería clasificadas mediante la taxonomía NIC y aplicadas a pacientes con diabetes mellitus tipo 2 (DM2) que cuenten con el diagnóstico de enfermería NANDA Disposición para mejorar la gestión de su propia salud se relacionan con la consecución de un mejor control de la enfermedad. Método. Estudio trasversal con 721 pacientes de Atención Primaria cuyos datos se obtuvieron de la historia clínica electrónica. Se analizó la relación del estado controlado o no de los parámetros hemoglobina glicosilada (HbA1c), colesterol-LDL (Col-LDL) e índice de masa corporal (IMC), con las intervenciones NIC realizadas, especialmente las correspondientes a recomendaciones para el manejo de la DM2. Resultados. Se realizaron 137 tipos de intervenciones de enfermería NIC en 2.401 ocasiones, de las cuales 1.714 (71,4%) fueron intervenciones recomendadas para la DM2, un 41,2% ellas pertenecientes al dominio Conductual, siendo Vigilancia la intervención más frecuente (25,4%). La consecución de objetivos fue superior al 50% para HbA1c y Col-LDL y del 13,6% para el IMC. Las intervenciones NIC fueron más frecuentes en los pacientes con parámetros controlados, especialmente nueve de ellas; dos presentaron una relación negativa con el control del IMC. Conclusiones. A mayor aplicación de las NIC recogidas en las recomendaciones de las guías de práctica clínica para la DM2 se ha observado mayor consecución de objetivos de control y mejores resultados en salud.Publication Open Access Analysis of mental health effects among nurses working during the COVID-19 pandemic: a systematic review(Wiley, 2022) García Vivar, Cristina; Rodríguez Matesanz, Irati; San Martín Rodríguez, Leticia; Soto Ruiz, María Nelia; Ferraz Torres, Marta; Escalada Hernández, Paula; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaIntroduction: Health professionals have suffered negative consequences during the COVID-19 pandemic. No review has specifically addressed the impact of the pandemic on the mental health of nurses exclusively according to the work context. Aim: To analyse the impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of nurses who have worked in hospitals, primary care centres and social health centres. Method: PubMed, CINAHL, PsychINFO and Cochrane databases were searched (Prospero number: CRD42021249513). Out of 706 papers, 31 studies (2020–2021) were included in the systematic review. A qualitative synthesis method was used to analyse the data. Results: Most studies were conducted in hospitals or frontline settings. The prevalence of moderate-to-severe symptoms was for anxiety 29.55%, depression 38.79%, posttraumatic stress disorder 29.8%, and insomnia 40.66%. Discussion: This review highlights the mental health effects among nurses working in acute hospital settings. It also evidences a data gap on mental health effects among nurses working in primary health care and in nursing homes. Implications for practice: In the post phase of the pandemic, there is an urgent need to assess and respond to the impact on the mental well-being of nurses, and to monitor international policies for the improvement of nurses’ working conditions.Publication Open Access The Spanish version of the child medical fear questionnaire: cross-cultural adaptation and validation(MDPI, 2021) San Martín Rodríguez, Leticia; Soto Ruiz, María Nelia; Ferraz Torres, Marta; García Vivar, Cristina; Saralegui Gainza, Amaia; Escalada Hernández, Paula; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaHaving valid and reliable tools that help health professionals to assess fear in children undergoing medical procedures is essential to offer humanised and quality of care in the paediatric population. The aim of this study was to develop the cross-cultural adaptation and the evaluation of the psychometric properties of the Spanish version of the 'Child Medical Fear Scale' in its shortened version (CMFS-R). The design consisted of two phases: first, of cross-cultural adaptation and second, of the psychometric validation of the CMFS-R with a sample of 262 children from Spain, applying a cross-sectional design. Confirmatory factor analysis was conducted to assess construct validity and the Cronbach's alpha and the adjusted item-total score correlation coefficients were performed to study reliability. The results confirmed internal consistency and construct validity of the Spanish version of the CMFS-R, indicating that the scale has an acceptable level of validity and reliability. Therefore, this study brings a new version of the scale to assess fear related to medical procedures for use in the Spanish paediatric population.Publication Open Access Impact of individual and job characteristics on nurses' scope of practice in spanish hospital units(Wiley, 2024) Saralegui Gainza, Amaia; Escalada Hernández, Paula; García Vivar, Cristina; San Martín Rodríguez, Leticia; Soto Ruiz, María Nelia; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakBackground. Nurses are one of the largest and costliest groups in healthcare organizations; therefore, it is important to comprehend their scope of practice. Aim. To contribute to the improvement of nursing resource management in medical-surgical and Intensive Care Units by identifying factors that influence the scope of nursing practice. The hypothesis was that the activities carried out by nurses in medical-surgical units and intensive care units are influenced by individual and job-related factors, with job characteristics having an additive and moderating effect on individual characteristics. Materials and Methods. Cross-sectional correlational design to test the relationship between the individual and job characteristics on the nursing scope of practice measured by the Actual Scope of Nursing Practice (ASCOP) questionnaire. The sample consisted of 270 nurses. Linear mixed effects models analysis (LME) was used with the aleatory effect of the intensive care unit (ICU). Results. Belonging to the ICU decreased the scope of practice of nurses. We found a statistically significant effect of psychological demand, practice environment, role ambiguity, and growth need strength on the scope of nursing practice. The models explained a variance up to 24%. Conclusions. Although the survey results revealed the existence of broader scope of practice levels in Spanish hospital units than in the original Canadian study, the use of scope of nursing practice remains suboptimal. Higher levels on the psychological demand, the practice environment and in the individual growth need strength were related with a broader scope of practice. Otherwise, role ambiguity negatively affected the scope of practice. Implications for Nursing Management. This article provides an analysis of the impact of individual and job-related characteristics on the nursing scope of practice. It serves as a valuable resource for both managers and nurses, offering insights to improve nurses' working conditions and obtain more efficient workforces.Publication Embargo Virtual reality to reduce pain, fatigue, and emotional distress in people with cancer: a scoping review(Lippincott, Williams & Wilkins, 2024-09-02) Cuñado Pradales, Rebeca; Soto Ruiz, María Nelia; Escalada Hernández, Paula; San Martín Rodríguez, Leticia; García Vivar, Cristina; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakBackground: cancer and its treatments cause symptoms such as pain, fatigue, and emotional distress, which affect the quality of life of patients at different stages of cancer. Virtual reality (VR) has emerged as a promising alternative for addressing these symptoms by immersing patients in a virtual environment that isolates them from reality. Objective: to describe the existing evidence on the use of VR to improve pain, fatigue, and emotional distress in people with cancer at different stages of the cancer trajectory. Methods: a scoping review was conducted following the PRISMA-ScR (Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses extension for Scoping Reviews) guidelines. Search was conducted in PubMed and CINAHL until October 2023. Results: twenty-three primary studies related to the study topic were identified, and the following information was collected: type of VR (immersive vs nonimmersive) used in oncology services, purpose (distraction, training, or relaxation), devices used (head-mounted display, headset, or virtual controller), and the environment simulated (natural environment, skill games, or educational environment). The effects of VR on pain, fatigue, and emotional distress are described, highlighting its ability to mitigate these symptoms in the short term.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »