Alonso Martirena, Yolanda

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Alonso Martirena

First Name

Yolanda

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

person.page.instituteName

person.page.observainves

person.page.upna

Name

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • PublicationOpen Access
    Incidencia de la atención plena en funciones cognitivas, intrapersonales e interpersonales
    (2014) Alonso Martirena, Yolanda; Zufiaurre Goicoechea, BenjamĆ­n; Facultad de Ciencias Humanas y Sociales; Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatea
    En la actualidad, la enseñanza afronta el reto de proveer una educación de calidad a todo el alumnado. El principal motor del cambio es el/la maestro/a y sus actitudes; en este contexto, la atención no debe ser planteada como uno mÔs de los muchos componentes de las realidades educativas, sino como el proceso de cambio. Esta investigación se centra en registrar la incidencia de la prÔctica de atención plena sobre algunos procesos claves que se dan en la escuela: desde las propias actividades del contenido curricular, hasta las de desarrollo personal. Con un propósito final de difundir entre los/las docentes el nivel de incidencia. Se valora la incidencia de la actividad de atención plena sobre los resultados del alumnado de 4º de Primaria, mediante ejercicios memorísticos y algorítmicos. Mediante observación y autoevaluación del propio alumnado, se valora la percepción en la variación del bienestar tras los ejercicios previos de relajación
  • PublicationOpen Access
    An engagement-based school experience as a premise of wellbeing
    (Elsevier, 2017) Alonso Martirena, Yolanda; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak
    In the challenge of providing a quality education to all students, one of the main driving forces of change is the teacher and his/her attitudes; the need to address inclusion and participation of everyone therefore affects the teaching and the organization of the School. In response to this –within the context of the formation of the European POSitivitiES project and based on the perception that students were more receptive after a session of yoga performed at a Navarre school– we evaluated the impact of practicing mindfulness on some key processes in schools: from activities inherent to the curriculum content to personal development. It originates in the dissemination of results between the teachers, at the classroom micro-system level and at the school micro-system level. We concluded that individual wellbeing, of the students and the teachers, improves relationships between components of the Educational Institution, improves commitment and engagement and allows pedagogical practices from the flow.