Person: Antoñanzas Baztán, Elena
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Last Name
Antoñanzas Baztán
First Name
Elena
person.page.departamento
Ciencias de la Salud
person.page.instituteName
ORCID
0000-0003-0556-6671
person.page.upna
810994
Name
12 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 12
Publication Open Access Six-month breastfeeding maintenance after a self-efficacy promoting programme: an exploratory trial(Wiley, 2021) Antoñanzas Baztán, Elena; Belintxon, Maider; Marín Fernández, Blanca; Redín Areta, María Dolores; Mujika Zabaleta, Agurtzane; Pumar Méndez, María Jesús; López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakBackground: Breastfeeding care plays a fundamental role in establishing breastfeeding and longer duration after discharge. Practices though vary among professionals involved and are often inconsistent with good practices recommended, being a threat to women’s breastfeeding self-efficacy. Breastfeeding self-efficacy is considered a predictor for successful breastfeeding and a significant variable amenable to intervention for promoting lactation Aim: To evaluate the efficacy, feasibility and acceptability of a new breastfeeding self-efficacy promoting programme (SIALAC) on 6-month breastfeeding maintenance. Methods: In this exploratory multi-centre controlled trial, participants were allocated into control and intervention groups sequentially. Professionals in charge of the treatment groups were trained in between, with an especial focus on reducing practice variability. Control and intervention group women received usual care, and the intervention group received in addition SIALAC, a three-stage breastfeeding self-efficacy promoting programme. Primary outcome was breastfeeding maintenance up to 6 months analysed by Kaplan–Meier and Cox proportional hazard regression analysis. Student’s t-test or chi-square tests were also used for continuous and categorical variables. Data on breastfeeding status and breastfeeding self-efficacy were collected at baseline, and 4, 8 and 24 weeks after birth. Results: From May 2014 through November 2015, participants were enrolled. The sample consisted of 112 women. No relevant socio-demographic or obstetric difference was found between groups. The intervention achieved a significant difference between groups in breastfeeding survival (X2 = 4.94, p = 0.026). Six-month breastfeeding maintenance was significantly higher in the intervention group (67% vs. 55%; X2 = 5.384, p = 0.020). Breastfeeding dropout in the control group was 3.3 (CI 1.1, 10.1) times higher than that of the intervention group at 6 months. Breastfeeding self-efficacy scores were higher in the intervention group although without significant statistical difference. The programme showed good acceptability. Conclusion: Breastfeeding self-efficacy promoting programme SIALAC was beneficial in fostering 6-month breastfeeding survival. Full-scale trial should consider feasibility-related issues identified.Publication Open Access Percepción profesional y familiar sobre la atención y cumplimiento de la normativa sobre el final de la vida. Un estudio cualitativo(Ministerio de Sanidad, 2021) Echeverría Esparza, Pablo; Lasanta Sáez, María José; Elizalde Soto, Lázaro; Antoñanzas Baztán, Elena; Soziologia eta Gizarte Lana; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS; Sociología y Trabajo SocialFundamentos: El alcance y los tipos de intervenciones sanitarias en el proceso de la muerte están siendo motivo de un debate social y profesional que se ha acrecentado en los últimos años. El objetivo del estudio se centró en analizar las percepciones de profesionales y familiares de pacientes que han fallecido recientemente y evaluar el grado de cumplimiento de los derechos establecidos en la legislación vigente a este respecto. Métodos: Investigación cualitativa de enfoque fenomenológico hermenéutico llevada a cabo en 2019 mediante la realización y análisis de dos grupos de discusión con profesionales de salud de atención hospitalaria y atención primaria, y cuatro grupos con familiares de pacientes fallecidos recientemente, divididos por rangos de edad: 18-30 años, 31-45, 46-60 y más de 60. Resultados: El total de personas incluidas en el estudio fue de 28 participantes. Familiares y profesionales encuentran dificultades para comunicarse entre sí en el contexto de la atención sanitaria al final de la vida. Familiares y profesionales coinciden en su preferencia de fallecer en su domicilio. Existen carencias puntuales en el conocimiento sobre la terminología empleada en el final de la vida. El término ¿eutanasia¿ es el más conocido por los familiares. Conclusiones: Se han detectado carencias en el conocimiento de los derechos establecidos en la normativa relativa al proceso de la muerte, tanto en familiares de pacientes como en profesionales. Estas carencias contribuyen a incumplimientos de la normativa legal. Las dificultades comunicativas relacionadas con la muerte entre el trinomio profesionales-pacientes-familiares son el factor relacionado más relevante.Publication Open Access Implementación de un modelo para el cuidado en la organización del servicio de neonatología del CHN(2012) Antoñanzas Baztán, Elena; Marín Fernández, Blanca; Ferro Montiu, Mercedes; Escuela Universitaria de Estudios Sanitarios; Osasun Ikasketen Unibertsitate EskolaPublication Open Access Liderazgo en cuidados, autoeficacia y lactancia materna(2018) Antoñanzas Baztán, Elena; Marín Fernández, Blanca; López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Redín Areta, María Dolores; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakLos beneficios de la lactancia materna han sido ampliamente documentados. Sin embargo, a pesar de ello, y de las diferentes estrategias llevadas a cabo para su protección, promoción y apoyo, se sigue produciendo un abandono prematuro de la lactancia. En este trabajo se muestra el diseño, implementación y evaluación de una nueva intervención para el fomento de la lactancia materna. Con este fin, se siguieron las tres primeras etapas del Medical Research Council para intervenciones complejas: la fase teórica, la de modelado conceptual y el ensayo exploratorio. La fase teórica incluyó el análisis en la literatura de intervenciones efectivas en lactancia materna, causas de abandono prematuro de la lactancia, y el papel que desempeñan los profesionales sanitarios. Presentando el abordaje del constructo Autoeficacia como un factor modificable y con gran influencia en la iniciación y mantenimiento de la lactancia. Una vez identificado el marco teórico y los elementos clave del programa, se creó un modelo lógico para guiar el proceso de intervención y llegar al diseño del programa Sialac (Sinergia, autoeficacia, lactancia y cuidados). El ensayo exploratorio utilizó un diseño de intervención, correspondiente a un ensayo clínico controlado multicéntrico. Un total de 123 mujeres participaron en el ensayo de las cuales 63 se incluyeron en el grupo intervención y 60 en el control. El programa Sialac se desarrolló en el grupo intervención en el contexto de los cuidados habituales, siguiendo el protocolo descrito durante el periodo prenatal, ingreso tras el parto y en la etapa posnatal durante el puerperio con seguimiento a lo largo de 6 meses. Los profesionales que realizaron la intervención fueron los mismos que estaban involucrados en el cuidado asistencial de las madres. Para que estos llevaran a cabo la intervención se planteó una formación específica en autoeficacia y lactancia materna, cuyo efecto se midió y controló. El análisis de los datos se centró en determinar la eficacia del programa y su aceptabilidad. De forma específica, en conocer la incidencia y duración de la lactancia, la evaluación de los cambios en la Autoeficacia Percibida de las madres con respecto a la lactancia materna, y en explorar el impacto de la formación en Autoeficacia y Lactancia Materna en los profesionales de enfermería. Los resultados mostraron un efecto estadísticamente significativo en la duración de la lactancia a los 6 meses. También se encontró beneficio en el grupo intervención sobre la dimensión de autoeficacia en comparación con el grupo control. En los profesionales se evaluó el impacto de la formación realizada, y se obtuvieron resultados muy positivos en la satisfacción, aprendizaje y transferencia del conocimiento a la práctica. En cuanto a la viabilidad del programa, se analizaron algunas barreras (organizativas relacionadas con dificultades en el seguimiento de las mujeres y la continuidad asistencial, de los profesionales en relación a la variabilidad en la práctica e influencias de su propia experiencia personal o de las políticas sanitarias relacionadas con prácticas del contexto) y facilitadores (liderazgo y alianzas de los investigadores, responsables de las unidades y profesionales asistenciales, diseño del programa en base a experiencias y necesidades manifestadas en el entorno de la investigación por los profesionales y las madres lactantes, integración en el seguimiento estándar del embarazo y puerperio, y adherencia al programa de las mujeres participantes). Los resultados han permitido concluir que intervenir con profesionales sanitarios (enfermeras y matronas) promoviendo la autoeficacia, en los periodos prenatal, hospitalario y posnatal es efectivo para la instauración y el mantenimiento de la lactancia materna. El marco metodológico para intervenciones complejas, ha posibilitado realizar una investigación traslacional eficiente, conocer los múltiples factores que influyen en los resultados, y mejorar la práctica en base a la investigación.Publication Open Access Building capacity for health promotion by addressing nurses' role confusion: study protocol of a pilot clustered randomised controlled trial(Wiley, 2021) Iriarte Roteta, Andrea; López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Mujika Zabaleta, Agurtzane; Antoñanzas Baztán, Elena; Hernantes Colias, Naia; Galán Espinilla, María José; Pumar Méndez, María Jesús; Ciencias de la Salud; Osasun Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaAim: To describe the protocol for the pilot phase of a complex intervention, designed to address primary care nurses' role confusion in health promotion. Design: A pilot clustered randomized controlled trial, with control and intervention groups. Methods: The study will be conducted in a primary care setting. Participants will be nurses from the primary care health service working in a primary care team (PCT, 15 control group; 15 intervention group). Nurses in the experimental group will receive the ROLE-AP programme over a 3-week period. The control group will continue with the normal routine. The pilot will help determine the intervention's feasibility, acceptability, fidelity and quality of the programme components. Data collected preintervention, postintervention and 3 months after intervention will provide estimates of the intervention's preliminary effects on the main variable, nurses' degree of agreement concerning their expected role in health promotion. The study received funding from the local government in December 2019. Discussion: Role confusion is promoting primary care nurses' omissions in their health-promoting practice, which is far from the ideal portrayed by the Ottawa Charter. Interventions are needed that reveal the most appropriate mechanisms for addressing role confusion, which requires reaching an intraprofessional agreement about the expectations for role activities. Healthcare organisations could benefit from the incorporation of a programme of these characteristics into standard practice. Impact: This study will produce a novel and comprehensive complex intervention that is expected to build nurses' capacity in primary healthcare organizations for health promotion, which is key to increasing the quality, efficiency and sustainability of the National Health System. The programme evaluation and feasibility study will reveal how to better use existing resources in a full-scale clinical trial.Publication Open Access "Missed nursing care" in health promotion: raising awareness(Wiley, 2020) López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Zabaleta del Olmo, Edurne; Mujika Zabaleta, Agurtzane; Antoñanzas Baztán, Elena; Hernantes Colias, Naia; Pumar Méndez, María Jesús; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakAim(s): This commentary aims to raise awareness of the possible causes of “missed nursing care” in health promotion and to propose possible solutions. Background: Although health promotion is an essential function of nursing practice, “missed nursing care” has been scarcely studied in this area. It is crucial to know both its causes and possible strategies to prevent it. Evaluation: We used evidence to identify possible causes of “missed nursing care” in health promotion, and we classified them into categories. We suggested the concept of capacity building to address its underlying causes. Key issue(s): Four main factors are involved in “missed nursing care” in health promo-tion, that is intrapersonal, interpersonal, organisational and cultural. Capacity build-ing, including the development of knowledge, skills, commitment, structures, systems and leadership, could reduce missed care. Conclusion(s): “Missed nursing care” in health promotion is complex and is multifac-torial in its origins. Capacity building could be a way to address its causes. Implications for Nursing Management: Nursing care in health promotion is para-mount and a long-term investment that can contribute to the sustainability of the health system. Organisations and managers could view capacity building processes as a tool to prevent “missed nursing care” in health promotion.Publication Open Access Design, implementation and evaluation of an education course to promote professional self-efficacy for breastfeeding care(Elsevier, 2020) Antoñanzas Baztán, Elena; Pumar Méndez, María Jesús; Marín Fernández, Blanca; Redín Areta, María Dolores; Belintxon, Maider; Mujika Zabaleta, Agurtzane; López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakThe objective of this study was to determine the effect of an education short course on professional’ self-efficacy in the area of breastfeeding care. The intervention had a pre-post design. A total of 43 healthcare professionals attended the course. The Kirkpatrick model for the development, implementation and evaluation of education actions was used for a 4.5-h course. The aspects evaluated included professionals’ satisfaction and learning regarding confidence to support lactating mothers, perceived transfer of knowledge to the workplace and organizational changes. Data were collected using self-administered questionnaires (participants, unit managers, and education planners), before and after the intervention. Participants' satisfaction with the education action was high in all of the aspects measured (greater than 3.9 in scores of 0–5). Professionals showed a significant increase in self-efficacy levels for supporting breastfeeding (Wilcoxon test p-value = < 0.05, before intervention: median = 55, [IQR] = 11; after intervention: median = 60, [IQR] = 14). Participants, managers and organizers of the course identified changes in the way that professionals cared for breastfeeding mothers. In conclusion, this educational intervention enhanced professional self-efficacy and performance in breastfeeding care.Publication Open Access Elementos facilitadores de cuidados de salud al final de la vida desde el sistema sanitario público(Gobierno de Navarra. Departamento de Salud, 2022) Antoñanzas Baztán, Elena; Elizalde Soto, Lázaro; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakCarta sobre la planificación anticipada de la atención sanitaria en los momentos finales de la vida.Publication Embargo Working on counselling skills to improve nursing undergraduates' knowledge and breastfeeding professional self-efficacy(Springer, 2024) Antoñanzas Baztán, Elena; Sola Cía, Sara; López de Dicastillo Sáinz de Murieta, Olga; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakHaving a good preparation and feeling confident when working with women who are breastfeeding are a challenge for many health professionals who need to be prepared to manage breastfeeding or any associated problems. The purpose of this study was to explore the changes of students’ breastfeeding professional self-efficacy and knowledge after a workshop on breastfeeding counseling. The counseling workshop increased their knowledge (p ≤ .001) and breastfeeding professional self-efficacy (p ≤ .001) in the provision of labor support. Counseling skills help students to integrate the knowledge and feel more confident to provide breastfeeding care.Publication Open Access Percepción profesional y familiar sobre la atención y cumplimiento de la normativa sobre el final de la vida: un estudio cualitativo(Ministerio de Sanidad y Consumo, 2021) Echeverría Esparza, Pablo; Lasanta Sáez, María José; Elizalde Soto, Lázaro; Antoñanzas Baztán, Elena; Sociología y Trabajo Social; Soziologia eta Gizarte Lana; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASFundamentos: el alcance y los tipos de intervenciones sanitarias en el proceso de la muerte están siendo motivo de un debate social y profesional que se ha acrecentado en los últimos años. El objetivo del estudio se centró en analizar las percepciones de profesionales y familiares de pacientes que han fallecido recientemente y evaluar el grado de cumplimiento de los derechos establecidos en la legislación vigente a este respecto. Métodos: investigación cualitativa de enfoque fenomenológico hermenéutico llevada a cabo en 2019 mediante la realización y análisis de dos grupos de discusión con profesionales de salud de atención hospitalaria y atención primaria, y cuatro grupos con familiares de pacientes fallecidos recientemente, divididos por rangos de edad: 18-30 años, 31-45, 46-60 y más de 60. Resultados: el total de personas incluidas en el estudio fue de 28 participantes. Familiares y profesionales encuentran dificultades para comunicarse entre sí en el contexto de la atención sanitaria al final de la vida. Familiares y profesionales coinciden en su preferencia de fallecer en su domicilio. Existen carencias puntuales en el conocimiento sobre la terminología empleada en el final de la vida. El término ‘eutanasia’ es el más conocido por los familiares. Conclusiones: se han detectado carencias en el conocimiento de los derechos establecidos en la normativa relativa al proceso de la muerte, tanto en familiares de pacientes como en profesionales. Estas carencias contribuyen a incumplimientos de la normativa legal. Las dificultades comunicativas relacionadas con la muerte entre el trinomio profesionales-pacientes-familiares son el factor relacionado más relevante.