Chocarro Eguaras, Raquel
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Chocarro Eguaras
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Raquel
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Gestión de Empresas
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INARBE. Institute for Advanced Research in Business and Economics
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Publication Open Access La heterogeneidad de los consumidores en la valoración de la gestión minorista: un análisis de segmentación post-hoc en modelos de ecuaciones estructurales(ESIC, 2010) Cortiñas Ugalde, Mónica; Chocarro Eguaras, Raquel; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaDado el gran aumento de la competencia a nivel de precios, la poca diferenciación de los productos y la gran dificultad para captar nuevos clientes, el análisis del resultado percibido por el cliente sobre el encuentro de servicio con el minorista, es un tema clave para la rentabilidad y supervivencia de las empresas. Sin embargo, para que el análisis resulte efectivo, no hay que ignorar la posible heterogeneidad en las opiniones de los consumidores sobre este encuentro. El presente trabajo centra la atención en la satisfacción y lealtad como resultados perseguidos por la empresa minorista, teniendo en cuenta los distintos segmentos que presentan diferencias en su comportamiento en la interacción satisfacción-lealtad. Para ello, se propone un modelo de ecuaciones estructurales que permite incorporar y controlar esta heterogeneidad mediante una segmentación post-hoc.Publication Open Access Analizando el comportamiento de búsqueda de información de un servicio(Instituto Português de Administração de Marketing, 2010) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEntender el uso de los canales de información durante el proceso de compra es vital para el marketing por sus efectos en el proceso de toma de decisiones del consumidor y por sus implicaciones en la planificación de las estrategias de comunicación de las empresas. Este artículo examina cómo se pueden utilizar la capacidad y el atractivo de cada canal y una serie de variables situacionales e individuales para predecir la probabilidad de uso del canal cuando se decide acudir al cine. También se hace hincapié en los efectos marginales para detectar efectos sustitución entre canales de información. Aplicando el método estadístico Logit Multinomial se obtiene, por un lado, que cuanto mayor sea la percepción del valor de los canales (capacidad y atractivo), mayor será la probabilidad de que los consumidores accedan a esos canales y que, por otro lado, variables situacionales como la frecuencia de compra de entradas de cine moderan la elección de cada uno de los medios de información, mientras que las variables individuales apenas influyen. Los resultados sobre los efectos de sustitución entre canales indican que los canales de información operan como sustitutivos con respecto a la capacidad y al atractivo de cada canal.Publication Open Access Customer heterogeneity in the development of e-loyalty(Emerald Group Publishing Limited, 2015) Cortiñas Ugalde, Mónica; Chocarro Eguaras, Raquel; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua: 228/2008Purpose: The purpose of this study is to identify customer-specific differences in a general model of e-loyalty taking into account the existence of unobserved heterogeneity. Specifically, we aim to 1) test for the presence of customer heterogeneity 2) assess the impact of potential bias when there is no control for heterogeneity; 3) analyze the distinct customer segments that emerge from the empirical estimation of the model, and 4) describe the segments by their demographic and psychological characteristics. Design/methodology/approach: Panel data from a survey of online shoppers is used in a post hoc segmentation method, which will enable us to identify segments, while estimating the parameters by means of structural equation models; Findings. Three distinct consumer segments emerge. The relative importance of e-loyalty and e-satisfaction is significantly determined by consumers’ shopping styles. Originality/value This study highlights the need to consider unobserved customer heterogeneity when attempting to explain satisfaction and loyalty development processes in the retail context in general, and e-commerce in particular. To our knowledge, this is the first time this approach has been used to analyze the impact of customer heterogeneity on e-satisfaction and e-loyalty.Publication Open Access Situational variables in online versus offline channel choice(Elsevier, 2013) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Gobierno de Navarra / Nafarroako Gobernua: 228/2008Since the advent and rapid diffusion of the Internet, the subject of consumer channel choice has attracted a large amount of research, mainly focused on the influence of channel, consumer and product category characteristics as its drivers. The interaction between channel choice and the purchase situation has been largely ignored, however. This paper is an attempt to fill this gap by identifying the key purchase situation variables and conducting an experiment to assess their impact on the choice between the traditional retail outlet and the online store. The results show that the key determinants of channel choice relate to time and distance. Distance-to-store and time pressures are among the factors affecting the probability of online purchase. Using a conceptual framework to explore differences in the impact of situational variables across product categories (high/low involvement, search/experience good), we show that distance-to-store has more influence on the likelihood of online purchase in situations involving search goods, while social variables are found to play a role only in the context of high-involvement goods.Publication Open Access La importancia del atributo origen en la elección de productos agroalimentarios: el caso del espárrago de Navarra(Asociación Española de Economía Agraria, 2007) Cortiñas Ugalde, Mónica; Chocarro Eguaras, Raquel; Elorz Domezain, Margarita; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEn este trabajo se analiza la importancia de los atributos extrínsecos en la elección del consumidor para la categoría del espárrago blanco, prestando especial atención a la influencia del origen y a la de la denominación de origen espárrago de Navarra. Para ello, se diseña un experimento que incluye 18 pantallas de elección con alternativas formadas por combinaciones de dichos atributos. Los resultados se analizan mediante un modelo logit multinomial que permite valorar la importancia de los atributos. Mediante una segmentación latente se controla la heterogeneidad y detectamos segmentos diferenciados en el conjunto de los consumidores.Publication Open Access Understanding multi-channel banking customers(Elsevier, 2009-11-17) Cortiñas Ugalde, Mónica; Chocarro Eguaras, Raquel; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBEThis paper contributes to the knowledge of the impact of the multi-channel strategy by analyzing its effects on one key aspect of the behavior of financial services customers. We analyze the factors influencing the extent of multi-channel shopping. Using a customer database, the study estimates one latent class regression model to control for heterogeneity, finding that customers' acquisition of diverse financial products and services and the total number of financial services are antecedents of multi-channel behavior. The study contributes a new measure to better assess the level of multi-channel consumer behavior.Publication Open Access Different channels for different services: information sources for services with search, experience and credence attributes(Taylor & Francis, 2018) Chocarro Eguaras, Raquel; Cortiñas Ugalde, Mónica; Villanueva Orbaiz, María Luisa; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de EmpresasA first step in many decision-making processes is a search for information. This paper focuses on the means consumers use to access information prior to contracting services. It uses two different theoretical perspectives, namely, the economic approach (Stigler, 1961) and the psychological approach (Simon, 1947), and the specific aim is to compare consumers’ choice of source when seeking information prior to contracting services with different levels of search, experience or credence attributes. The modelling technique is mixed regression models, which allow the use of standard errors robust to within-group correlation. Our review of the data from a sample of 492 consumers and nine different services (three for each attribute category) shows that consumers use fewer information sources and show less search intensity when the purchase involves a service with search attributes than when it involves either of the other types. The highest levels of information search intensity and online media usage are found in relation to services with experience attributes. Fewer sources are consulted for purchases involving services with credence qualities than for those involving the other types, but the information obtained has a greater impact on decision making. The information sources most commonly-used are personal contacts and offline media.