Bueno-Alastuey, María Camino
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Bueno-Alastuey
First Name
María Camino
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
Publication Open Access Can telecollaboration contribute to the TPACK development of pre-service teachers?(Taylor & Francis, 2018) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; García Esteban, Soraya; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakThis study examines the suitability of telecollaboration practices to enhance ICT integration in Content and Language Integrated Learning (CLIL)-based units by analysing the number and type of episodes related to students' technological pedagogical content knowledge (TPACK) produced in a telecollaboration whose aim was the design of a technology-enhanced CLIL unit. Results revealed a high number of episodes focusing on the domains and intersections of the TPACK framework, that pedagogical content knowledge was the main focus of attention and prompted most of the suggestions for change in the unit and that telecollaboration promoted collaboration and made participation more equal. Consequently, telecollaboration showed a great potential for directing students' attention to their TPACK even though the scarcity of episodes focusing on the TPACK intersection also indicated there is ample room for more teacher training efforts to prepare pre-service teachers for technology integration.Publication Open Access Una experiencia de enseñanza combinada en un curso universitario de español/L2: percepciones de los estudiantes sobre el efecto de las TIC en sus aprendizajes(John Benjamins Publishing Company, 2015) López Pérez, María Victoria; Bueno-Alastuey, María Camino; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaEste artículo evalúa el uso que 46 estudiantes de un curso universitario de español como lengua segunda (EL2) hicieron de los recursos virtuales disponibles para el aprendizaje de contenidos lingüísticos y culturales, y su valoración sobre la contribución de dichos recursos tecnológicos a su aprendizaje. Los resultados muestran que los estudiantes percibieron que el vocabulario, los contenidos culturales, la gramática y las destrezas receptivas fueron los aspectos más beneficiados por el uso de las herramientas virtuales. También señalaron que este tipo de cursos presenta muchas ventajas, pero también ciertos inconvenientes ya mencionados en investigaciones anteriores. Nuestro análisis puede aportar evidencia empírica para el diseño de cursos utilizando este modelo emergente de aprendizaje.