Bueno-Alastuey, María Camino
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Bueno-Alastuey
First Name
María Camino
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
20 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 20
Publication Open Access Un curso de inglés para ingenierías técnicas agrícolas usando el aulario virtual(Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2006) Bueno-Alastuey, María Camino; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaPublication Open Access Computer-based collaborative writing with young learners: effects on text quality(De Gruyter, 2021) Villarreal Olaizola, Izaskun; Bueno-Alastuey, María Camino; Sáez León, Raquel; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakWriting has positioned itself as a valuable asset for language learning and numerous investigations have burgeoned in an attempt to ascertain which factors hasten the writing process. Within the writing-to-learn language approach, collaborative writing, or the activity by which two or more students co-construct and co-own a written text, has gained momentum, because negotiating for meaning in authentic tasks is considered essential for effective language learning.Publication Open Access Reimagining multicultural education: needed transformations at the epistemological level(IGI Global, 2021) R'boul, Hamza; Bueno-Alastuey, María Camino; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASMulticultural education has actively endeavored to undermine inequalities and imbalances by offering pedagogical frameworks for accounting for and managing cultural diversity. However, foundational literature on multicultural education seems to be dominated by Western scholars, mainly American. This assumption is not in alignment with the objectives of critical education which seeks to stymie power imbalances and grant visibility to less popular individuals along with their cultures, understandings, and perspectives. That is why it is important to ask questions about whether multicultural education has exhibited any signs of seeking to stymie the hegemony of Western episteme in terms of its theory and praxis. This chapter argues that it is necessary to include other epistemologies in multicultural education theory and praxis in order to realize global cognitive justice. The main aim is to make a case for the possibility of further developing multicultural education by integrating other knowledges and ways of knowing.Publication Open Access Analysis of oral skills development in the most used English language textbooks in the second year of baccalaureate in Spain(Universidad de Granada, 2017) Luque Agulló, Gloria; Bueno-Alastuey, María Camino; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaEste trabajo examina cómo se implementa la competencia oral en los libros de texto más usados en el último año de Bachillerato en España. Usando una herramienta validada en un estudio anterior (Bueno-Alastuey and Luque Agulló, 2015a), se analizaron cinco libros de texto. Los resultados muestran la misma proporción de tareas dedicadas al desarrollo de destrezas orales y escritas, un nivel B1 según el Marco de Referencia Europeo (CEFR), y un acercamiento metodológico enmarcado en las corrientes pedagógicas actuales. Estos resultados sugieren que los libros de texto siguen las directrices europeas en cuanto al desarrollo de las destrezas orales, ignorando el énfasis en los aspectos escritos del examen de acceso a la Universidad.Publication Open Access Explicit instruction and implicit use of L2 learning strategies in higher secondary EFL course books(Universidad de Murcia, 2015) Bueno-Alastuey, María Camino; Luque Agulló, Gloria; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaHay evidencias de que la enseñanza explícita de estrategias de aprendizaje de L2 favorece el uso de estrategias y el dominio de la expresión oral. Para este estudio se diseñó una lista de verificación de uso de estrategias basada en la taxonomía de Oxford (1990). La lista se aplicó al análisis de la enseñanza de estrategias en los libros de texto más utilizados en el último curso de la enseñanza secundaria en España. El estudio estaba encaminado a determinar si los libros analizados incluyen enseñanza de estrategias, a localizar la ubicación de estas (en el interior de las unidades o en otras secciones del libro) y a identificar qué estrategias se orientan de forma explícita a las dos destrezas orales, expresión y comprensión oral. Una de las conclusiones es que, en general, los libros analizados no promueven suficientemente la enseñanza y el uso de estrategias de aprendizaje de L2.Publication Open Access Quizlet and podcasts: effects on vocabulary acquisition(Routledge, 2020) Bueno-Alastuey, María Camino; Nemeth, Katalin; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS; Ciencias Humanas y de la EducaciónTo date, several studies have investigated the potential benefits of using Quizlet and podcasts for vocabulary development. However, they have mainly focused on the use of available material, and its effects on receptive vocabulary acquisition and students’ motivation. In contrast, relatively little has been done to study the effects of student-generated podcasts and Quizlet flashcards sets on second language vocabulary acquisition including productive skills. Hence, the present study seeks to analyze and compare how student-created podcasts and Quizlet flashcards affect vocabulary retention, taking into account both receptive and productive vocabulary knowledge. Twenty-three adults, aged 18–61, participated in the study. The instruments used were vocabulary tests as pre-tests to check students’ prior knowledge, and as immediate post-tests to measure receptive and productive vocabulary acquisition, and a questionnaire to gauge students’ perceptions of the two methods. Results showed that although there was no significant difference between the two methods regarding receptive or productive vocabulary acquisition, and both techniques helped students to retain new vocabulary, participants expressed a greater preference for the Quizlet methodology.Publication Open Access The effect of telecollaboration in the development of the learning to learn competence in CLIL teacher training(Taylor & Francis, 2019) García Esteban, Soraya; Villarreal Olaizola, Izaskun; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakOne of the main aims of diverse education systems is the development of key competences to improve citizens’ capacity for lifelong learning. However, some authors have signalled the challenge their measurement entails, among them the Learning to Learn (LtL) competence, which has also been shown to be complex to define and is under research. With a pre–post-test design and a variety of assessment instruments, this study compares the effect having an educational technology course and using telecollaboration has on the development of the LtL competence in a content and language integrated (CLIL) learning environment. Four groups of teacher trainees at two different universities took initial and after treatment surveys on LtL. Quantitative and qualitative data analysis indicated that technology boosts LtL but that telecollaboration helps develop LtL reflective concepts further in the form of processes by constructing or accomplishing learning goals in similar contexts.Publication Open Access Capacitación lingüística de ingreso en la UPNA: un estudio comparativo de varias titulaciones de grado(Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, 2011) Bueno-Alastuey, María Camino; Ballarín Castán, Ana; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaLa acreditación de niveles de competencia en lenguas extranjeras es un proceso muy heterogéneo sobre el que se ha recomendado reflexionar en el ámbito universitario para definir tanto dichos niveles como la manera de alcanzarlos. Este estudio forma parte de esa reflexión analizando el nivel de ingreso del alumnado de cinco nuevas titulaciones en la UPNA. El alumnado realizó una prueba de nivel informática para comprobar tanto la adecuación del nivel terminal exigido en las nuevas titulaciones, como las diferencias existentes dependiendo del grado de exigencia de la titulación, sexo y conocimiento de lenguas del alumnado. También se compararon los resultados obtenidos en la prueba de la UPNA con los obtenidos en otras pruebas de nivel o de ingreso. Los resultados indican que el nivel A2 es mayoritario; que ni el nivel de exigencia terminal del grado, ni el sexo, ni el conocimiento de otras lenguas influyen significativamente en el nivel; y que las coincidencias entre el resultado del test y los de pruebas de nivel de otros centros son notables en los niveles A1, A2 y B1, pero existen importantes divergencias en los niveles B2 y C1.Publication Open Access Can telecollaboration contribute to the TPACK development of pre-service teachers?(Taylor & Francis, 2018) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; García Esteban, Soraya; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakThis study examines the suitability of telecollaboration practices to enhance ICT integration in Content and Language Integrated Learning (CLIL)-based units by analysing the number and type of episodes related to students' technological pedagogical content knowledge (TPACK) produced in a telecollaboration whose aim was the design of a technology-enhanced CLIL unit. Results revealed a high number of episodes focusing on the domains and intersections of the TPACK framework, that pedagogical content knowledge was the main focus of attention and prompted most of the suggestions for change in the unit and that telecollaboration promoted collaboration and made participation more equal. Consequently, telecollaboration showed a great potential for directing students' attention to their TPACK even though the scarcity of episodes focusing on the TPACK intersection also indicated there is ample room for more teacher training efforts to prepare pre-service teachers for technology integration.Publication Open Access Pre-service teachers’ perceptions and training contributions towards ICT use(Universidad de Navarra, 2021) Bueno-Alastuey, María Camino; Villarreal Olaizola, Izaskun; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakInvestigaciones previas han concluido que las TIC se emplean escasamente en las aulas de Educación Infantil y Primaria debido en parte a una insuficiente formación en TIC. Este estudio explora su uso y la validez de una propuesta de formación basándose en una encuesta completada por dos grupos de estudiantes durante su periodo de prácticas. Los resultados indican un uso más frecuente de herramientas tradicionales que de colaborativas y sugieren que un curso específi co de TIC dota al alumnado de un kit de herramientas más amplio, favorece una opinión crítica sobre su uso y genera voluntad de intervención.