Explicit instruction and implicit use of L2 learning strategies in higher secondary EFL course books

Date

2015

Authors

Luque Agulló, Gloria

Director

Publisher

Universidad de Murcia
Acceso abierto / Sarbide irekia
Artículo / Artikulua
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa

Project identifier

Impacto
OpenAlexGoogle Scholar
No disponible en Scopus

Abstract

Hay evidencias de que la enseñanza explícita de estrategias de aprendizaje de L2 favorece el uso de estrategias y el dominio de la expresión oral. Para este estudio se diseñó una lista de verificación de uso de estrategias basada en la taxonomía de Oxford (1990). La lista se aplicó al análisis de la enseñanza de estrategias en los libros de texto más utilizados en el último curso de la enseñanza secundaria en España. El estudio estaba encaminado a determinar si los libros analizados incluyen enseñanza de estrategias, a localizar la ubicación de estas (en el interior de las unidades o en otras secciones del libro) y a identificar qué estrategias se orientan de forma explícita a las dos destrezas orales, expresión y comprensión oral. Una de las conclusiones es que, en general, los libros analizados no promueven suficientemente la enseñanza y el uso de estrategias de aprendizaje de L2.


Research has shown that teaching second language (L2) learning strategies explicitly promotes an increase in strategy use and in oral proficiency. Consequently,a checklist based on the six types of strategies from Oxford’s taxonomy(1990) was created to analyze strategic instructionin the most common textbooks used in the last year of Higher Secondary Education in Spain. The study considered whether there was explicit strategy instruction and its location (within the units [Internal] or in other sections [External]) in course books, andwhat specific strategies were explicitly taught for the two oral skills, listening and speaking. Results showed, first,that there was explicit internal and external instruction of L2 learning strategies both for listening and speaking, but not in all the books; second, that there was significantly more implicit use than explicit instruction, and less explicit instruction in the units of the textbooks than in specific extra sections in the textbook or in support material; and finally, that internal explicit instruction of strategies remains very limited; and thus, L2 learning strategy instruction, competence and use may not besufficientlyencouraged in those textbooks.

Description

Keywords

Estrategia, Enseñanza explícita e implícita, Destreza oral, Análisis de libro de texto, Último curso de Educación Secundaria, Strategy, Explicit versus implicit teaching, Oral skill, Textbook analysis, Last year Secondary Education

Department

Filología y Didáctica de la Lengua / Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika

Faculty/School

Degree

Doctorate program

item.page.cita

item.page.rights

Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional

Licencia

Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.