Publication: The impact of audiovisual input on L1-Spanish very young CLIL learners´pronunciation
Consultable a partir de
Date
Authors
Director
Publisher
Project identifier
Abstract
The exposure to audiovisual input in relation to L2 pronunciation has proven to play an important role in recent years yet research has focused on adult populations (Pattemore & Muñoz, 2023). Interestingly, although CLIL programs provide more exposure to the TL compared to regular EFL instruction, they do notseem to improve pronunciation significantly (Azplicueta-Martinez, under review). The present study analysed the effect of audiovisual input in the L2 on very young students’ (age 4) receptive pronunciation of 15 specific items by comparing two groups, including a) the experimental group, who was exposed to a 10-minute audiovisual extract (n=8) and b) a control group (n=8) who was exposed to a pedagogical intervention, with both forms of input including the 15 target items. Data analysis was performed through pre and post phonological judgement tests, and statistical analyses included normality and non-parametric Wilcoxon tests. The results of the tests revealed no significant improvements for the experimental group, what suggested that they had not benefited from the audiovisual input. On the other hand, the control group showed a statistically significant improvement in the posttest. Therefore, we concluded that specific interventions are an optimal idea to improve very young learners’ receptive pronunciation.
La exposición al input audiovisual en relación con la pronunciación de la segunda lengua ha adquirido importancia en los últimos años y la investigación se ha centrado en la población adulta (Pattemore & Muñoz, 2023). Aunque los programas AICLE proporcionan una mayor exposición a la lengua, no mejoran significativamente la pronunciación en comparación con la enseñanza regular de inglés como lengua extrajera (Azplicueta-Martínez, en revisión). Este estudio analizó el efecto del input audiovisual en la segunda lengua sobre la pronunciación receptiva de alumnado muy joven (4 años) comparando dos grupos, incluyendo a) el grupo experimental, que fue expuesto a 10 minutos de input audiovisual (n=8) y b) el grupo de control (n=8), que recibió una intervención pedagógica, con ambas formas de input, incluyendo los 15 items. El análisis de los datos se realizó mediante pruebas de discriminación fonológica previas y posteriores. Los resultados no revelaron mejoras significativas para el grupo experimental, lo que sugería que no se habían beneficiado del input audiovisual. Por otro lado, el grupo de control mostró una mejora estadísticamente significativa en el postest. Por lo tanto, concluimos que las intervenciones específicas son una idea óptima para mejorar la pronunciación receptiva de alumnado muy joven.
Description
Keywords
Department
Faculty/School
Degree
Doctorate program
item.page.cita
item.page.rights
Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.