Publication:
The impact of audiovisual input on L1-Spanish very young CLIL learners´pronunciation

Consultable a partir de

2026-06-01

Date

2024

Authors

Ocáriz Tejada, Nora

Publisher

Acceso embargado / Sarbidea bahitua dago
Trabajo Fin de Grado / Gradu Amaierako Lana

Project identifier

Abstract

The exposure to audiovisual input in relation to L2 pronunciation has proven to play an important role in recent years yet research has focused on adult populations (Pattemore & Muñoz, 2023). Interestingly, although CLIL programs provide more exposure to the TL compared to regular EFL instruction, they do notseem to improve pronunciation significantly (Azplicueta-Martinez, under review). The present study analysed the effect of audiovisual input in the L2 on very young students’ (age 4) receptive pronunciation of 15 specific items by comparing two groups, including a) the experimental group, who was exposed to a 10-minute audiovisual extract (n=8) and b) a control group (n=8) who was exposed to a pedagogical intervention, with both forms of input including the 15 target items. Data analysis was performed through pre and post phonological judgement tests, and statistical analyses included normality and non-parametric Wilcoxon tests. The results of the tests revealed no significant improvements for the experimental group, what suggested that they had not benefited from the audiovisual input. On the other hand, the control group showed a statistically significant improvement in the posttest. Therefore, we concluded that specific interventions are an optimal idea to improve very young learners’ receptive pronunciation.


La exposición al input audiovisual en relación con la pronunciación de la segunda lengua ha adquirido importancia en los últimos años y la investigación se ha centrado en la población adulta (Pattemore & Muñoz, 2023). Aunque los programas AICLE proporcionan una mayor exposición a la lengua, no mejoran significativamente la pronunciación en comparación con la enseñanza regular de inglés como lengua extrajera (Azplicueta-Martínez, en revisión). Este estudio analizó el efecto del input audiovisual en la segunda lengua sobre la pronunciación receptiva de alumnado muy joven (4 años) comparando dos grupos, incluyendo a) el grupo experimental, que fue expuesto a 10 minutos de input audiovisual (n=8) y b) el grupo de control (n=8), que recibió una intervención pedagógica, con ambas formas de input, incluyendo los 15 items. El análisis de los datos se realizó mediante pruebas de discriminación fonológica previas y posteriores. Los resultados no revelaron mejoras significativas para el grupo experimental, lo que sugería que no se habían beneficiado del input audiovisual. Por otro lado, el grupo de control mostró una mejora estadísticamente significativa en el postest. Por lo tanto, concluimos que las intervenciones específicas son una idea óptima para mejorar la pronunciación receptiva de alumnado muy joven.

Description

Keywords

Competencia oral, Prronunciación, Input audiovisual, Alumnado muy joven, Oral competence, Pronunciation, Audiovisual input, Very young learners

Department

Faculty/School

Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación / Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea

Degree

Graduado o Graduada en Maestro en Educación Infantil/Graduado o Graduada en Maestro en Educación Primaria por la Universidad Pública de Navarra, Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua edo Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan

Doctorate program

item.page.cita

item.page.rights

Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.