Publication:
History popularised and tweeted: emotions and social representations around the conquest of Navarre in 1512

Consultable a partir de

Date

2018

Director

Publisher

Universitat de Lleida
Acceso abierto / Sarbide irekia
Artículo / Artikulua
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa

Project identifier

Abstract

En el presente trabajo se analizan las representaciones y usos sociales de la conquista de Navarra de 1512 por las tropas castellanas. Partiendo del análisis de los sentimientos que para David Lowenthal suscita la Historia, se analizarán especialmente las interpretaciones históricas de autores no universitarios ligados a los colectivos nacionalistas vascos, Nabarralde y Nafarroa Bizirik. Del mismo modo, se tratará de valorar la repercusión de estas interpretaciones en la sociedad navarra a través de diferentes manifestaciones culturales. Unas de las más importantes son las que proceden de las redes sociales, como Twitter, donde los planteamientos de algunos de estos autores han logrado un importante seguimiento.


This study analyses the social representations and uses of the Conquest of Navarre in 1512 by the troops of Castile. Starting from an analysis of the feelings that David Lowenthal thinks history arouses, the interpretations of it by non-university authors linked to the Basque nationalist groups, Nabarralde and Nafarroa Bizirik will be analysed. The repercussions of these interpretations in the society of Navarre will also be evaluated through a series of cultural manifestations. Some of the most important are those on social networks such as Twitter, where the theories of some of these authors have achieved a large following.

Keywords

Representaciones sociales, Conquista de Navarra, Reino de Navarra, Redes sociales, Historiografía, Social representacions, Conquest of Navarre, Kingdom of Navarre, Social networks, Historiography

Department

Ciencias Humanas y de la Educación / Giza eta Hezkuntza Zientziak

Faculty/School

Degree

Doctorate program

Editor version

Funding entities

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercialNoDerivatives 4.0 International License.

Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.