Publication:
Evaluating young children's global health needs during the COVID-19 pandemic: a review of the literature

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Date

2023

Authors

Wood, Hazel Helen Andueza

Publisher

Acceso abierto / Sarbide irekia
Trabajo Fin de Grado / Gradu Amaierako Lana

Project identifier

Abstract

Introduction: many studies have analysed the effects of the COVID-19 pandemic on the adult population. However, there is a distinct lack of information available addressing the impact on pre-school aged children (2–6-year-olds). Although this age group was judged to not be at high clinical risk from the threat that the Sars-COV-2 virus posed to physical health, they have seen drastic changes to their lives in terms of routines, national lockdown, and family stress levels. Early years are a crucial time in the development of a child and disruption during this period can have lasting effects on the future health during adolescence and adulthood. Methods: a literature review with a structured search of 5 databases was conducted. Findings: only 5 papers met the inclusion criteria. Young children were found to be affected on 3 fundamental levels: individually, at a family level and the environment around them. The themes extracted from the literature review demonstrated the reaching impact the COVID-19 pandemic has had on pre-school aged children regarding both short-term and potentially long-term health outcomes. Children from lower socio-economic groups were found to be more affected. Conclusion: the lack of literature related to the effects of the COVID-19 pandemic on young children shows the need for future research in this vulnerable age group. Changes due to disaster or crisis have shown to negatively impact many areas of young children health and this is an area which will need to be investigated and developed to offer advice and guidelines should similar situations arise in the future.


Introducción: muchos estudios han analizado los efectos de la pandemia de COVID-19 en la población adulta, sin embargo, existe una falta de información disponible abordando su impacto en niños y niñas de edad prescolar (2-6 años). Aunque este grupo de edad no se consideró clínicamente en riesgo de la amenaza del virus de Sars-COV-2, vieron como sus vidas cambiaron drásticamente en términos de rutinas, confinamientos nacionales y niveles de estrés de sus familias. Los primeros años de vida son un periodo crucial para el desarrollo infantil, y las disrupciones durante esta etapa pueden tener efectos perdurables en la salud futura en la adolescencia y edad adulta. Métodos: se realizó una revisión estructurada de la literatura en 5 bases de datos con. Resultados: tan solo 5 artículos cumplieron los criterios de inclusión. La literatura muestra que la población infantil se vio afectada en 3 niveles fundamentales: individualmente, a nivel familiar y por su entorno. Los temas extraídos demuestran el alcance del impacto que ha tenido la pandemia de COVID-19 en niños y niñas de edad preescolar sobre las consecuencias de salud a corto plazo y potencialmente a largo plazo. Además, la literatura sugiere que los niños y niñas de clases socio-económicas más bajas fueron los más afectados. Conclusión: la falta de literatura relacionada con los efectos de la pandemia de COVID-19 en la población infantil muestra una necesidad de seguir investigando sobre su efecto en este grupo tan vulnerable. Se ha demostrado que los cambios debidos a desastres o crisis tienen un impacto negativo en muchas áreas de las vidas los más pequeños/as. Analizar los efectos duraderos de la pandemia es esencial para diseñar intervenciones y también para plantear recomendaciones y guías de actuación en caso de que se presenten situaciones similares en el futuro.

Keywords

Children, COVID-19, Health needs, Infancia, Necesidades de salud

Department

Faculty/School

Facultad de Ciencias de la Salud / Osasun Zientzien Fakultatea

Degree

Graduado o Graduada en Enfermería por la Universidad Pública de Navarra, Erizaintzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan

Doctorate program

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