Physical activity, screen time and subjective well-being among children

dc.contributor.authorGarcía Hermoso, Antonio
dc.contributor.authorHormazábal Aguayo, Ignacio
dc.contributor.authorFernández Vergara, Omar
dc.contributor.authorOlivares Sánchez-Toledo, Pedro Rufino
dc.contributor.authorOriol Granado, Xabier
dc.contributor.departmentCiencias de la Saludes_ES
dc.contributor.departmentOsasun Zientziakeu
dc.date.accessioned2025-01-08T18:08:37Z
dc.date.available2025-01-08T18:08:37Z
dc.date.issued2020-06-10
dc.date.updated2025-01-08T17:46:59Z
dc.description.abstractIntroducción/Objetivo: Este estudio explora las diferencias entre la actividad física y/o los niveles de tiempo de pantalla en los componentes cognitivo (Satisfacción de la vida SV) y afectivo (Afecto positivo AP y Afecto negativo AN) del bienestar subjetivo en niños. Método: Se incluyó a 1.540 niños (1.040 niños, 8 a 12 años). La SV, AP, AN, actividad física y tiempo de pantalla se evaluaron con cuestionarios validados. Resultados: Los niños que informaron 3 días/semana de actividad física o menos tenían menos SV y AP que sus homólogos con 6 días/semana de actividad física o más (p < 0,05). Los que informaron menos de 2 horas por día de tiempo de pantalla tuvieron menos AN que sus homólogos con más o igual a 4 horas por día de tiempo de pantalla (p < 0,05). Además, los niños que cumplen con las pautas de actividad física tienen mayor SV y AP en comparación con los inactivos, incluso con un tiempo de pantalla elevado. Por el contrario, el tiempo de pantalla excesivo también se relacionó con el AN independientemente del nivel de actividad física. Conclusiones: Los hallazgos sugieren que la actividad física está relacionada con emociones positivas y SV, pero no elimina el efecto del tiempo de pantalla en las emociones negativas. es_ES
dc.description.abstractBackground/Objective: The aim of the study was to explore the differences between physical activity and/or screen time levels on cognitive (Life satisfaction LS) and affective (Positive affect, PA and Negative affect NA) components of subjective well-being (SWB) in children. Method: This cross-sectional study enrolled 1,540 children (1,040 boys, 8---12 years old). LS, PA, NA, physical activity and screen time were assessed with validated questionnaires. Results: Children who reported 3 days per week of physical activity or less had lower LS and PA than counterparts with ≥6 days of physical activity per week (p < .05). Participants who reported 2 hours per day or less of screen time had lower NA than counterparts with 4 hours per day or more of screen time (p < .05). Also, children who meet physical activity guidelines have higher LS and PA compared to inactive peers, even with high screen time. In contrast, excessive screen time was also related with NA independent of the level of physical activity. Conclusions: Our findings suggest that physical activity is related with positive feelings and LS, but does not eliminate the effect of screen time on negative feelings among Chilean children.en
dc.description.sponsorshipThis study was funded by the Vicerrectoría de Investigación, Desarrollo e Innovación (Proyectos Basales. Grand number:051641ZRDAS) of the Universidad de Santiago de Chile(Chile).
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.identifier.citationGarcía-Hermoso, A., Hormazábal-Aguayo, I., Fernández-Vergara, O., Olivares, P.R., Oriol-Granado, X. (2020) Physical activity, screen time and subjective well-being among children. International Journal of Clinical and Health Psychology. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.03.001.
dc.identifier.doi10.1016/j.ijchp.2020.03.001
dc.identifier.issn1697-2600
dc.identifier.urihttps://academica-e.unavarra.es/handle/2454/52844
dc.language.isoeng
dc.publisherElsevier
dc.relation.ispartofInternational Journal of Clinical and Health Psychology 20(2), 2020, 126-134
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1016/j.ijchp.2020.03.001
dc.rights© 2020 Asociación Española de Psicología Conductual. Published by Elsevier España, S.L.U. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license.
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectSatisfacción con la vida es_ES
dc.subjectEmociones es_ES
dc.subjectActividad física es_ES
dc.subjectConducta sedentaria es_ES
dc.subjectEstudio observacional descriptivo es_ES
dc.subjectLife satisfactionen
dc.subjectEmotionsen
dc.subjectPhysical activityen
dc.subjectSedentary behavioren
dc.subjectObservational descriptive studyen
dc.titlePhysical activity, screen time and subjective well-being among childrenen
dc.title.alternativeActividad física, tiempo frente a la pantalla y bienestar subjetivo en niños es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicatione84ae68a-fa4a-4e00-be27-bedfffc8612e
relation.isAuthorOfPublicationcf966668-3d54-4278-bb87-eb87a335797f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverye84ae68a-fa4a-4e00-be27-bedfffc8612e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Garcia-Hermoso_preprint.pdf
Size:
1.27 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed to upon submission
Description: