The gender gap in PISA 2018 Test scores in the European Union and the transmission of gender role attitudes

dc.contributor.advisorTFEHualde Bilbao, Javier
dc.contributor.affiliationFacultad de Ciencias Económicas y Empresarialeses_ES
dc.contributor.affiliationEkonomia eta Enpresa Zientzien Fakultateaeu
dc.contributor.authorChivite Monleón, Ana
dc.coverage.spatialeast=4.362263663499952; north=50.84754745239987; name=Europa
dc.date.accessioned2020-07-30T06:46:31Z
dc.date.available2020-07-30T06:46:31Z
dc.date.issued2020
dc.date.updated2020-07-29T08:27:48Z
dc.description.abstractLa brecha de género en las pruebas escolares existe en países en todo el mundo. Sistemáticamente, las niñas tienen peor (mejor) desempeño que los niños en matemáticas (lectura) en los test de PISA. Este trabajo se ha centrado en analizar dichas diferencias en la Unión Europea en 2018. El estudio apoya la hipótesis de la estratificación social de género, ya que se ha demostrado que, en sociedades más igualitarias, las niñas obtienen mejores resultados en matemáticas, cerrando así la brecha de género. En cuanto a la transmisión de roles de género, la ocupación de los padres parece mejorar en mayor medida los resultados matemáticos de los niños que de las niñas, mientras que son los estudios universitarios de la madre los que tienen un mayor impacto en los resultados en matemáticas de las niñas, apuntando así a una transmisión de roles de género de padres (madres) a hijos (hijas).es_ES
dc.description.abstractThe gender gap in test scores exists in countries all over the world. Systematically, girls tend to underperform (outperform) boys in mathematics (reading). This paper has focused on analysing such gender gap in the 2018 PISA test for the European Union (EU). The study has provided further evidence supporting the social gender stratification hypothesis, as it was proved that girls perform better in mathematics in more gender-equal societies, thus closing the gender gap. Regarding the transmission of gender role attitudes from parents to children, it was found that the father’s occupation improved more the boys’ test scores in mathematics than that of the girls, pointing to a transmission of gender role attitudes from fathers to sons. Oppositely, it was found that having a mother with university studies improved more the test scores of girls than that of boys, indicating a transmission of gender role attitudes from mothers to daughters.en
dc.description.degreeGraduado o Graduada Internacional en Administración y Dirección de Empresas / Graduado o Graduada Internacional en Economía por la Universidad Pública de Navarraes_ES
dc.description.degreeEnpresen Administrazio eta Zuzendaritzan Nazioarteko Graduatua / Ekonomian Nazioarteko Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoaneu
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.identifier.urihttps://academica-e.unavarra.es/handle/2454/37486
dc.language.isoengen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPISA Testen
dc.subjectGender Gapen
dc.subjectSocial Gender Stratificationen
dc.subjectIntergenerational Transmission of Gender Rolesen
dc.subject.geoDerechoes_ES
dc.subject.geoEconomía y organización de empresases_ES
dc.titleThe gender gap in PISA 2018 Test scores in the European Union and the transmission of gender role attitudesen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dspace.entity.typePublication
relation.isAdvisorTFEOfPublication4ebd996c-7fe3-4b2c-ae2e-670cc238ea7d
relation.isAdvisorTFEOfPublication.latestForDiscovery4ebd996c-7fe3-4b2c-ae2e-670cc238ea7d

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
TFG ECO_portada1.pdf
Size:
1.18 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.78 KB
Format:
Item-specific license agreed to upon submission
Description: