Modality of input and vocabulary acquisition of English for specific purposes

Date

2014

Authors

Filgueira Garro, Tania

Publisher

Acceso abierto / Sarbide irekia
Trabajo Fin de Máster / Master Amaierako Lana

Project identifier

Abstract

En esta investigación se ha estudiado el efecto de tres modalidades de input (audio, imágenes y subtítulos) sobre la adquisición de vocabulario a corto y largo plazo en la enseñanza del inglés para fines específicos. También se ha investigado la atención que prestan los estudiantes al input. En el proyecto participaron 33 alumnos de inglés para fines específicos. Los estudiantes vieron tres videos: uno con subtítulos e imagen, otro con audio e imagen y el último con subtítulos, audio e imagen. Los participantes realizaron un test tras el visionado de cada vídeo y otro test una semana después del visionado de los tres vídeos que incluía el vocabulario de todos los vídeos. Además, los alumnos completaron un cuestionario final. Los resultados indicaron que el audio ayuda en la adquisición de vocabulario de inglés para fines específicos, ya que el vídeo sin audio obtuvo los peores resultados. Los resultados del cuestionario final mostraron que las imágenes ayudaban más a los estudiantes que el audio o los subtítulos. A pesar de que los alumnos percibieron que estaban prestando más atención a los subtítulos que al audio, los resultados confirmaron que el audio les ayudó más en la adquisición de vocabulario de inglés para fines específicos


This study examined the effect of input modality (audio, captions and image) on short-term and long-term recall of vocabulary of English for Specific Purposes. It also examined learners’ attention to input. 33 English for Specific Purposes students participated in the project. Students watched three videos of English for Specific Purposes: one with captions and image (CI), another one with audio and image (AI) and the last one with audio, captions and image (ACI). All participants completed written immediate post-tests after watching each video and a delayed post-test, which included all the vocabulary from the three immediate post-tests, one week after the last session. Students also answered a final survey. Results indicated that audio helps recall of vocabulary in ESP, since the best scores in the delayed post-test were in the AI and ACI videos, the video without audio also obtained the worst results in the delayed post-test. Results from the final survey showed that visual images were more helpful for students than captions or audio and students stated that they were paying more attention to captions than to audio while watching the videos. Even if they perceived that they were paying more attention to captions than to audio, results confirmed that audio helped more in the acquisition of ESP vocabulary

Description

Keywords

Modalidades de input, Inglés para fines específicos, Adquisición de vocabulario, Atención al input, Input modalities, English for specific purposes, Vocabulary acquisition, Attention to input

Department

Faculty/School

Facultad de Ciencias Humanas y Sociales / Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatea

Degree

Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria por la Universidad Pública de Navarra, Bigarren Hezkuntzako Irakasletzako Unibertsitate Masterra Nafarroako Unibertsitate Publikoan

Doctorate program

item.page.cita

item.page.rights

Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.