Comunicaciones y ponencias de congresos DIMEM - MEMIS Biltzarretako komunikazioak eta txostenak

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 7 of 7
  • PublicationOpen Access
    Caracterización de la microestructura de piezas de fundición compacta (CGI) mediante métodos no destructivos
    (Asociación Española de Ingeniería Mecánica, 2004) López de Echazarreta, S.; Pintor Borobia, Jesús María; Remírez, X.; Irigoyen, R.; Muez, A.; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza
    El desarrollo de los sistemas de inyección directa ha logrado reducir las emisiones contaminantes, y mejorar las prestaciones de los motores diesel. Pero para lograrlo se ha aumentado la presión máxima de trabajo y la densidad de potencia (potencia/cilindrada) [1]. Este aumento de las presiones de trabajo ha impulsado el estudio y utilización de nuevos materiales que, como la fundición de grafito compacto (Compacted Graphite Iron, CGI), son capaces de soportar mayores esfuerzos mecánicos y térmicos. Ahora bien, para asegurar las propiedades de la fundición CGI (Compacted Graphite Iron) se necesita controlar la microestructura (nodularidad dentro del rango 020%). El objetivo del estudio es la caracterización de la microestructura de bloques de motor en fundición CGI fabricados en la fundición V. Luzuriaga-Tafalla. Para ello, se ha analizado, sobre muestras tomadas de distintas zonas de un bloque de motor en fundición CGI, la validez de tres técnicas no destructivas: ultrasonidos, análisis modal y método QUASARTM (QRF).
  • PublicationOpen Access
    On the convergence of a modal updating iterative method applied to a vibrating table for food transportation
    (2007) Iriarte Goñi, Xabier; Ros Ganuza, Javier; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza; Institute of Smart Cities - ISC; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales
    This work focuses on the updating of the parameters of a Vibrating Table Multibody model. Modal Analysis has been done to obtain the experimental Modal Parameters of the System (natural frequencies (ωi), damping ratios (ξi) and mode shapes (φi)), and the unknown Dynamic Model Parameters (p) are found through a Newton-Raphson based procedure that fits the Modal Parameters of the dynamic model to those obtained from the Modal Analysis experiment.
  • PublicationOpen Access
    Spacing roughness parameters analysis on the EDM of Inconel (R) 600 alloy
    (Elsevier, 2017) Torres Salcedo, Alexia; Puertas Arbizu, Ignacio; Luis Pérez, Carmelo; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza
    Many research studies may be found regarding the measurement of surface roughness parameters. Most of them are focused on amplitude parameters as they are the most commonly used in industry, while little research has been found on the spacing ones. Spacing roughness parameters measure the horizontal characteristics of the surface deviations. In this present study, the influence of current intensity, pulse time and duty cycle on spacing roughness parameters Sm and Pc has been analyzed. Design of experiments techniques are used in order to both model and predict the most influential factors by using a small number of experiments. Current intensity of 2 A, pulse time of 25 mu s and duty cycle of 0.5 are selected as the best machining conditions in order to obtain the lowest surface roughness.
  • PublicationOpen Access
    Design and optimization of the dies for the isothermal forging of a cam
    (Elsevier, 2015) Salcedo Pérez, Daniel; Luis Pérez, Carmelo; Luri Irigoyen, Rodrigo; León Iriarte, Javier; Puertas Arbizu, Ignacio; Fuertes Bonel, Juan Pablo; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza
    In the present study, the design of the dies required for the isothermal forging of a cam is analysed by finite volume method. Specifically, cams are of great importance in automotive industry, where a lower weight and an improvement in the lubrication or in the materials to be in contact lead to a significant reduction in the fuel cost. The flow stress curves of one Al-Mg alloy were firstly determined by using compression tests. Once these flow stress curves were obtained, FV simulation was employed. In the forging process, the optimum die configuration has been selected. To this end, several aspects have been taken into account such as the force required for the forging, the correct die filling, the introduced plastic strain and the damage imparted to the billet.
  • PublicationOpen Access
    Comparative study of the damage attained with different specimens by FEM
    (Elsevier, 2015) Fuertes Bonel, Juan Pablo; Luri Irigoyen, Rodrigo; Luis Pérez, Carmelo; Salcedo Pérez, Daniel; León Iriarte, Javier; Puertas Arbizu, Ignacio; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza
    This present research work deals with the analysis of the design of different specimen geometries so that by finite volume simulations, the appearance of cracks may be predicted in the case of forging processes. To this end, each of the geometries selected are studied by means of compression tests between plane shape dies in the same conditions (T = 25 ºC). On the one hand, a value for the critical damage value is obtained by applying the Cockroft-Latham’s criterion and on the other hand, a damage distribution along all the specimen volume with the aim of defining a specimen which shows the most likely place for the crack to appear. This crack location may be also determined through visual inspection with the aim of being able to evaluate this experimentally in the near future.
  • PublicationOpen Access
    Situación actual y prospectiva de futuro del sector de las energías renovables en Navarra
    (Gobierno de Navarra, Departamento de Economía y Hacienda, 2003) Pintor Borobia, Jesús María; García Ortega, Justo; Faulín Fajardo, Javier; Lera López, Fernando; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales; Estadística e Investigación Operativa; Economía; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza; Estatistika eta Ikerketa Operatiboa; Ekonomia
    Razones económicas y medioambientales han hecho que la búsqueda de nuevas formas de energía se haya intensificado en los últimos años, desarrollándose distintos tipos de energías renovables. En el caso de la Unión Europea, se ha realizado una apuesta por este tipo de energías, produciéndose una especialización por países. La Comunidad Foral de Navarra es un claro ejemplo de esta sensibilidad, que le ha llevado a convertirse en un modelo de desarrollo. El presente trabajo recoge la situación actual de las energías renovables en la región, analizándolas desde el punto de vista de las empresas que realizan su actividad en este ámbito. Para ello, se ha determinado el conjunto de empresas que constituyen en Navarra el sector de las energías renovables, para a continuación proceder a analizarlo mediante una investigación de mercados. De este modo, se ha puesto de manifiesto las interrelaciones entre una política energética regional y la creación y desarrollo de un sector empresarial dinámico, competitivo y en crecimiento. El trabajo ofrece también una prospectiva de la situación para el período 2002-2005, contrastando los resultados obtenidos con distintos estudios nacionales y europeos.
  • PublicationOpen Access
    Design of low-cost smart accelerometers
    (Universitat Politècnica de Catalunya, 2005) Carlosena García, Alfonso; López Martín, Antonio; Massarotto, Marco; Cruz Blas, Carlos Aristóteles de la; Lecumberri Villamediana, Pablo; Gómez Fernández, Marisol; Pintor Borobia, Jesús María; Gárriz Sanz, Sergio; Ingeniería Eléctrica y Electrónica; Matemáticas; Ingeniería Mecánica, Energética y de Materiales; Ingeniaritza Elektrikoa eta Elektronikoa; Matematika; Mekanika, Energetika eta Materialen Ingeniaritza
    The goal of this project is to design a low-cost smart accelerometer, making use of a piezoelectric element as basic sensing material, and adding a mixed-mode conditioning circuit.