Determinatzaile sintagmaren deklinabideko bizidun/bizigabe bereizketaren jabekuntza Lehen Hezkuntzan: Iruñeko adibide bat

View/ Open
Date
2014Author
Advisor
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Trabajo Fin de Grado/Gradu Amaierako Lana
Impact
|
nodoi-noplumx
|
Abstract
Las posposiciones espacio temporales (PET) tienen unas particularidades morfológicas
en la declinación del Sintagma Determinante vasco: Entre otras, la utilización del
morfema -ga- para la diferenciación entre seres animados e inanimados. No obstante,
encontramos excepciones en esta diferenciación, sistémica en el euskera batúa, en
textos antiguos y variantes dialectales de la lengua.
Durant ...
[++]
Las posposiciones espacio temporales (PET) tienen unas particularidades morfológicas
en la declinación del Sintagma Determinante vasco: Entre otras, la utilización del
morfema -ga- para la diferenciación entre seres animados e inanimados. No obstante,
encontramos excepciones en esta diferenciación, sistémica en el euskera batúa, en
textos antiguos y variantes dialectales de la lengua.
Durante el transcurso del proceso de aprendizaje e interiorización de la lengua en la
etapa infantil, no es extraño encontrar producciones donde los sintagmas animados
son declinados de forma no-animada. En este trabajo se ha examinado la utilización de
la diferenciación morfológica entre seres animados e inanimados en estudiantes de
educación primaria.
Después de una introducción teórica hemos estudiado los datos extraídos de la
investigación llevada a cabo con alumnos de 6º de educación primaria del modelo D en Pamplona. Hemos observado la labor pedagógica y trabajo que se realiza en esta
materia. Finalmente, concluimos con una propuesta didáctica [--]
Euskaran, Determinatzaile Sintagmaren deklinabidean, Leku-Denborazko postposizioek
(LDP) berezitasun morfologiko zenbait dituzte: horien artean, -ga- morfemaren
bidezko markatze bereizgarria hain zuzen, LPD-a izen bizidun bati atxikitzen zaionean.
Euskara batuaren gramatikan sistematikoa den bereizketa hori, baina, salbuespenez
josia dagoela ikus daiteke, testu zaharrak edo bariazio dialektal ...
[++]
Euskaran, Determinatzaile Sintagmaren deklinabidean, Leku-Denborazko postposizioek
(LDP) berezitasun morfologiko zenbait dituzte: horien artean, -ga- morfemaren
bidezko markatze bereizgarria hain zuzen, LPD-a izen bizidun bati atxikitzen zaionean.
Euskara batuaren gramatikan sistematikoa den bereizketa hori, baina, salbuespenez
josia dagoela ikus daiteke, testu zaharrak edo bariazio dialektala kontuan hartzen
ditugun unean.
Orobat gertatzen da haurren hizkuntzaren jabekuntza prozesuan, izan ere, askotan
aurki daitezke haien ekoizpenean ez-animatutzat deklinatutako Determinatzaile
Sintagma animatuak. Lan honek LDP-en bizidun / bizigabe bereizketa morfologikoaren
erabilera aztertu du Lehen Hezkuntzako ikasleengan.
Sarrera teoriko baten ondotik, Iruñeko 6. mailako D ereduko haur zenbait ikertu ditugu
eta datuen azterketaren ondotik eskolan gramatikaren atal horren lanketak duen
lekuaren berri jaso dugu, azkenean proposamen didaktiko bat eginez [--]
Spatio-temporal postpositions (STP) have morphological peculiarities in the decline of
Basque Syntagma Determinant: Among others, the use of the morpheme -ga- for
differentiating between animate and inanimate beings. However, we can find
exceptions to this differentiation, systemic in Standard Basque, in ancient texts and
dialects of the language.
During the course of the learning process an ...
[++]
Spatio-temporal postpositions (STP) have morphological peculiarities in the decline of
Basque Syntagma Determinant: Among others, the use of the morpheme -ga- for
differentiating between animate and inanimate beings. However, we can find
exceptions to this differentiation, systemic in Standard Basque, in ancient texts and
dialects of the language.
During the course of the learning process and internalization of language in the infant
stage, it is not unusual to find animated productions where phrases are declined as the
non- animated form. This research has examined the use of morphological
differentiation between animate and inanimate beings elementary students.
After a theoretical introduction, we studied the data from the research conducted with
D model students from 6th grade education in Pamplona. We observed the
educational work done in this area. Finally, we conclude with a methodological
approach [--]
Subject
Modelo D,
Animacidad,
Interiorización,
Morfología nominal,
Pamplona (Navarra),
D eredua,
Animazitatea,
Jabekuntza,
Izen morfologia,
Iruñea,
D model,
Animacity,
Internalization,
Noun morphology,
Pamplona (Navarre)
Degree
Graduado o Graduada en Maestro en Educación Primaria por la Universidad Pública de Navarra /
Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan