Development of digital competence in secondary education teachers' training
Fecha
2018Versión
Acceso abierto / Sarbide irekia
Tipo
Artículo / Artikulua
Versión
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa
Identificador del proyecto
ES/1PE/EDU2016-76743-P
Impacto
|
10.3390/educsci8030104
Resumen
Digital competence is one of the eight key competences for life-long learning developed by the European Commission, and is a requisite for personal fulfilment and development, active citizenship, social inclusion, and employment in a knowledge society. To accompany young learners in the development of competence, and to guarantee optimal implementation of information and communication technologie ...
[++]
Digital competence is one of the eight key competences for life-long learning developed by the European Commission, and is a requisite for personal fulfilment and development, active citizenship, social inclusion, and employment in a knowledge society. To accompany young learners in the development of competence, and to guarantee optimal implementation of information and communication technologies (ICTs), it is necessary that teachers are, in turn, literate. We had 43 secondary school teachers in initial training to assess their own level of competence in 21 sub-competences in five areas identified by the DIGCOMP project, using the rubrics provided in the Common Digital Competence Framework for Teachers (Spanish Ministry of Education). Overall, pre-service teachers' conceptions about their level of digital competence was low (Initial). Students scored highest in information, which refers mostly to the operations they performed while being students. Secondly, in safety and communication, excluding protection of digital data and preservation of digital identity. Lowest values were achieved in content creation and problem solving, the dimensions most closely related with the inclusion of ICTs to transform teaching-learning processes. The knowledge or skills they exhibit are largely self-taught and, so, we perceive an urgent need to purposefully incorporate relational and didactic aspects of ICT integration. [--]
Materias
Common digital competence framework for teachers,
Digital competence,
Digital communication,
Digital content creation,
Informational literacy,
Problem solving,
Safety,
Teacher training
Editor
MDPI
Publicado en
Education Sciences, 2018, 8, 104
Departamento
Universidad Pública de Navarra. Departamento de Ciencias /
Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Zientziak Saila /
Universidad Pública de Navarra. Departamento de Ciencias Humanas y de la Educación /
Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Giza eta Hezkuntza Zientziak Saila
Versión del editor
Entidades Financiadoras
The study was funded by EDU2016-76743-P (MINECO).
Aparece en las colecciones
Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.
La licencia del ítem se describe como © 2018 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland. This article is an open access
article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution
(CC BY) license.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Diseño, desarrollo y fabricación de un generador de señales ECG para entornos clínicos
Los electrocardiógrafos son equipos utilizados en hospitales para la identificación de signos cardiacos. Es importante que estos equipos estén calibrados para evitar diagnósticos erróneos que puedan llevar a tratamientos ... -
La "brecha digital": un reto para el desarrollo de la sociedad del conocimiento
Lera López, Fernando ; Hernández Nanclares, Nuria; Blanco Vaca, Cristina (Universidad de Huelva, Servicio de Publicaciones, 2003) Artículo / ArtikuluaEl desarrollo de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) dentro de la economía del conocimiento está generando importantes transformaciones en la economía actual y nuevas expectativas de desarrollo. Sin ... -
Competencia digital y alfabetización digital de los adultos (profesorado y familias)
Peñalva Vélez, Alicia ; Napal Fraile, María ; Mendioroz Lacambra, Ana (Universidad de Málaga, 2018) Artículo / ArtikuluaLos menores tienen un contacto cada vez más temprano y estrecho con las TIC, aunque con frecuencia carecen de las destrezas necesarias para usarlas de modo seguro y eficiente. En términos de alfabetización digital de los ...