Repository logo
  • Español
  • Euskera
  • English
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • Español
  • Euskera
  • English
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Echavarri, Rebeca"

Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Autoestima y emociones: cómo afectan en el rendimiento académico
    (2021) Oria Baraibar, Itziar; Echavarri, Rebeca; Martínez de Morentin, Sara; Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación; Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatea
    Factores como la gestión de las emociones y la autoestima son importantes e influyentes en el rendimiento académico de los/las adolescentes. Existen varios estudios al respecto, pero ninguno de ellos evalúa el efecto de entrelazar la enseñanza de las matemáticas y trabajar la gestión de las emociones. Este TFM examina una propuesta de intervención analizando su impacto en la mejora del rendimiento académico del alumnado a través de un aumento en su autoestima y una mejor gestión de las emociones, todo ello enfocado en la didáctica de las matemáticas en PMAR (Programa de Mejora del Aprendizaje y del Rendimiento). Tras el análisis de los resultados, se demuestra que la propuesta de intervención planteada ha ayudado a que el alumnado gestione sus emociones de manera correcta y aumente su autoestima
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Development theories and development as social capability expansion
    (2003) Echavarri, Rebeca; Economía; Ekonomia
    A reasonable social objective of some impartial observer could be providing people the possibility to achieve a better life. Achieving a better life depends, in its turn, on the personal living conditions. Hence, offering the best distribution of conditions from a set of possible distributions could be considered the mainstay of Development Theory. Experts on development rank the possible social states that a society could reach following di erent principles. These principles depend on different criteria of what a good life is, as well as on different principles of Justice. We will see three scenarios where the rankings of social states have been generally set. Linked to the third scenario, we offer a ranking, which considers that a good life is a 'full human life'. We interpret living a full human life as the capability for self-sufficiency, self-respect and agency. These three capabilities may be in conflict, so that, we treat them lexicograhically. Last but not least, this ranking supports the principle of equal opportunity for accessing a better life as a principle of justice.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Dimensión económica de los principios rectores: carencias de un marco conceptual contradictorio
    (La Ley (Wolters Kluwer), 2011) Archel Domench, Pablo; Husillos Carques, Francisco Javier; Echavarri, Rebeca; Economía; Ekonomia; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    La Ley 2/2011 de 4 de marzo de Economía Sostenible nace con el objetivo, según reza su artículo primero, de introducir las reformas estructurales necesarias para crear las condiciones que favorezcan un desarrollo económico sostenible. Lo que nos encontramos a lo largo de un abanico de artículos y disposiciones es un compendio de medidas de lo más diverso que abarcan, entre otros asuntos, desde el modelo energético deseable para nuestro país hasta las descargas en Internet. La oportunidad de la Ley viene justificada, tal y como se nos dice en el Título Preliminar, por la necesidad de adoptar medidas que permitan afrontar la crisis económica y financiera mundial que ha interrumpido el largo periodo continuo de crecimiento, una de cuyas consecuencias más negativas es el fuerte incremento del desempleo en un corto espacio de tiempo. El objetivo de nuestro trabajo es analizar los conceptos y principios que aparecen en el Título Preliminar (artículos 1 a 3) donde se define el objetivo de la ley, el concepto de Economía Sostenible y se enuncian brevemente los principios resultantes, hasta un total de nueve, de la acción de los poderes públicos. De esta manera, el Título Preliminar vendría a ser una especie de marco conceptual, un espacio en el que se fijan los conceptos básicos sobre cuya base se va a construir el resto del articulado posterior. Para ello, nuestro trabajo lo estructuramos de la siguiente manera. En primer lugar, la siguiente sección efectúa un breve repaso de los conceptos económicos básicos que han ilustrado la literatura sobre el Desarrollo a lo largo de los últimos años y que son empleados para articular el Titulo Preliminar de la Ley de Economía Sostenible. Partiendo de la obra de Adam Smith (La riqueza de las naciones) y pasando por los planteamientos que identificaban desarrollo con crecimiento de la riqueza, nuestro trabajo se abre a otras voces que, como las de Amartya Sen (1988, 1999), analizan de forma crítica la relación entre crecimiento y desarrollo. Seguidamente, el epígrafe tercero analiza en detalle los tres artículos del Título Preliminar. Nuestro trabajo no se limita a exponer el contenido de los mismos, sino que pretende ser una aportación crítica al debate existente sobre el significado de la expresión Desarrollo Económico Sostenible. Por último, la sección cuarta presenta un resumen del capítulo y efectúa unos comentarios finales.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationEmbargo
    Economía y género
    (Aranzadi, 2020) Echavarri, Rebeca; Martínez de Morentin, Sara; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    La igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres es un reto que las empresas afrontan hoy en día formulando planes de igualdad. En este capítulo exploramos razones para alcanzar dicha igualdad desde una perspectiva normativa, es decir la igualdad de género es un valor en sí mismo que las sociedades modernas y sus empresas deberían alcanzar. También examinamos las razones por las que es importante desarrollar planes de igualdad desde una perspectiva instrumental, es decir, discutiremos cómo la igualdad de oportunidades puede mejorar el rendimiento del personal y reducir costes para la empresa.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Economic development, female wages and missing female births in Spain, 1900-1930
    (Springer, 2023) Echavarri, Rebeca; Beltrán Tapia, Francisco J.; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    Focusing on Spain between 1900 and 1930, a period characterised by significant structural transformations and rapid economic growth, this article shows that the sex ratio at birth (SRB) was abnormally high, at least until the 1920s. Apart from questioning whether female under-registration and different mortality environments alone can explain the results reported here, our analysis of regional information indicates that SRBs were higher in provinces where the economic structure was dominated by agriculture and manufacturing (relative to the service sector). In addition, exploiting the annual variation in low-skilled wages at the province level makes it possible to distinguish between the roles played by under-registration and outright neglect: while higher wages could increase the opportunity cost of registering a female birth (and therefore result in higher SRBs), they could also reduce the pressure to neglect female babies (and therefore result in lower SRBs). We find evidence of both effects (income and opportunity cost) of wages on SRBs between 1914 and 1920 in Spain, a period in which WWI arguably subjected the Spanish economy to an exogenous demand shock. These two effects, however, imply very different discriminatory practices. In fact, on average, the income effect was larger than the effect arising from the opportunity cost, which supports the idea that female neglect around birth was more prevalent than previously assumed during the early twentieth century in Spain. As expected, the relationship between wages and the SRB vanished during the 1920s, along with the unbalanced SRB. These results stress that gender discrimination around birth does not necessarily disappear with economic growth unless this process is accompanied by expanded labour opportunities for women.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Education and gender bias in the sex ratio at birth: evidence from India
    (Duke University Press, 2010-02-01) Echavarri, Rebeca; Ezcurra Orayen, Roberto; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    This article investigates the possible existence of a nonlinear link between female disadvantage in natality and education. To this end, we devise a theoretical model based on the key role of social interaction in explaining people¿s acquisition of preferences, which justifies the existence of a nonmonotonic relationship between female disadvantage in natality and education. The empirical validity of the proposed model is examined for the case of India, using district-level data. In this context, our econometric analysis pays particular attention to the role of spatial dependence to avoid any potential problems of misspecification. The results confirm that the relationship between the sex ratio at birth and education in India follows an inverted U-shape. This finding is robust to the inclusion of additional explanatory variables in the analysis, and to the choice of the spatial weight matrix used to quantify the spatial interdependence between the sample districts.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    The effect of obesity on salaries and gender differences. An experimental approach
    (2020) Garde Lecumberri, Álvaro; Echavarri, Rebeca; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea
    Productivity is considered an important factor affecting the wage-setting process. Nevertheless, other factors such as gender and physical form play an essential role. In this dissertation, we adopt an experimental approach to research into the acceptance of a negative return of obesity on wages. Discrimination related to gender and obesity strongly affects salaries and many times acquire a similar impact to other factors as education or training. This research examines how people accept physical-form based differences in wages. The investigation is based on the online delivery of a survey in an experimental setting in which the participants, who act as wage setters, face different situations about salary evaluation. The treatment is the sex on the subject they have to select for a high or low position. Our study shows how there is great acceptance of discrimination regarding the physical form of the worker. Likewise, our estimates show that even without perceiving general differences in the cost of obesity by gender, there exist significant differences in the effect of these factors by job positions. The penalty would be greater for women in high positions such as IBEX35 than for men in these positions. This research contributes to the study of wage discrimination based on the physical form, and their acceptance in the society
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    The effects of widowhood on the spouse´s labor supply. Do these vary with gender?
    (2019) Arístegui Lavín, María Teresa de; Echavarri, Rebeca; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea
    Losing a partner is one of the major challenges a person ever faces. Being a widow/widower in working age may force individuals to change their participation in the labor market. The most popular belief is that widowed spouses will increase their labor supply after losing their partner. However, empirical findings indicate that the assumption of a positive relationship between widowhood and labor supply is not true for every scenario, and there is little coverage of this phenomenon in the literature. To fill this gap, we present a simple model that shows how gender does affect the labor responses of the spouses to widowhood. Moreover, we focus on working-age individuals, commonly ignored in widowhood-centered studies. Our estimates provide support for the differing responses of men and women in the event of widowhood. Moreover, these responses further vary with children. Thus, gender and the type of family nucleus are of great importance when studying individuals’ response to widowhood. This study contributes to the literature by examining the labor supply response of widowed spouses of working age, focusing on gender differences. One central implication is that the pension plan in Spain might fail to adequately meet the needs of those experiencing the loss of their partner, since their labor supply responses vary greatly depending on their family situation.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Empleo, salario y condiciones laborales tras la Univeridad: una perspectiva de género
    (2025) Salas Del val, Ixone; Echavarri, Rebeca; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea
    Durante las últimas décadas, las mujeres han superado a los hombres en niveles de formación académica en España. Sin embargo, esta ventaja educativa no se traduce automáticamente en igualdad en el acceso al empleo ni en la calidad de las condiciones laborales. Persisten importantes brechas de género que afectan tanto a la inserción laboral como a la estabilidad, la jornada o el salario percibido. Este trabajo realiza un análisis cuantitativo basado en el análisis de microdatos de la Encuesta de Inserción Laboral de Titulados Universitarios (Instituto Nacional de Estadística [INE], 2019) para evaluar el papel que tienen el género, la edad y el nivel educativo de los progenitores en las trayectorias laborales tras la obtención del título universitario. Los resultados confirman que las mujeres enfrentan mayores obstáculos para acceder al empleo, tienden a estar sobrerrepresentadas en empleos a tiempo parcial y perciben salarios más bajos, incluso cuando tienen niveles de formación equivalentes a los de los hombres. Además, se evidencia el papel crucial del nivel educativo de la madre, especialmente como motor del acompañamiento académico y la orientación profesional. Estas conclusiones subrayan la necesidad de políticas estructurales que promuevan una igualdad real en el mercado laboral y reconozcan el impacto intergeneracional del entorno familiar.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    An evolutionary model of prenatal and postnatal discrimination against females
    (Elsevier, 2020) Alcalde Unzu, Jorge; Echavarri, Rebeca; Husillos Carques, Francisco Javier; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    Discrimination against born and unborn females is a well-documented phenomenon in countries such as India, China, Taiwan or Korea. Empirical studies support both additive and substitutive relationships between prenatal and postnatal discriminatory practices against females. We introduce a theoretical evolutionary model that endogenizes the preference for sons in a society, and consequently, can explain why one type of relationship or the other emerges in a society.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Experimentos en clase para el aprendizaje activo en Economía: memoria final PINNE
    (2024) Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea; Martínez de Morentin, Sara; Aguirre Osa, Idoia; Alcalde Unzu, Jorge; Arlegi Pérez, Ricardo; Benito Ostolaza, Juan Miguel; Castro Rozo, César Augusto; Correa Lopera, Guadalupe; Echavarri, Rebeca; García Pola, Bernardo; Hernández Arenaz, Íñigo
    El proyecto ha consistido en la incorporación de experimentos o juegos económicos en el desarrollo de las clases de las asignaturas básicas de Fundamentos del Análisis Económico que se imparten en los distintos grados de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales: Introducción a la Economía, Microeconomía I y Macroeconomía I. En estas asignaturas, los estudiantes deben adquirir conocimientos y emplear herramientas para entender cómo se comportan los agentes económicos, consumidores, empresas y gobiernos, y cómo interactúan en instituciones como los mercados. La adquisición de estos conocimientos requiere utilizar herramientas como modelos matemáticos o análisis de gráficos que a menudo reducen la motivación del alumnado. Esto se debe entre otras cosas a que los estudiantes no logran ver claramente la conexión entre los modelos matemáticos empleados para llevar a cabo el análisis económico y los problemas económicos reales, a causa de la necesaria simplificación de la realidad o el grado de abstracción que supone el uso de los mismos. El proyecto, por tanto, ha abordado un problema común en la enseñanza de la Teoría Económica: la dificultad que tienen los estudiantes para conectar los modelos matemáticos abstractos y otras herramientas relacionadas con la realidad económica. Al utilizarse experimentos en las clases de Introducción a la Economía, Microeconomía I y Macroeconomía I, el proyecto ha proporcionado a los estudiantes experiencias directas que facilitan la comprensión de las interacciones económicas, como la interacción entre productores y consumidores en un mercado, y muestran la validez de los modelos matemáticos para describir situaciones reales. Estos resultados están en línea con hallazgos previos de la literatura sobre enseñanza en Economía (ver por ejemplo Frank, 1997; Dickie, 2004; Emerson y Taylor, 2004; Ball y otros, 2006; Durham y otros, 2007). Realizar estos experimentos en clase es una forma de mostrar al alumnado que, a pesar de su aparente simplicidad y abstracción de la realidad, los modelos matemáticos pueden predecir en gran medida el comportamiento de los agentes económicos.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Gender bias in sex ratio at birth: the case of India
    (2006) Echavarri, Rebeca; Economía; Ekonomia
    A deeply-rooted preference for sons may decrease the relative number of female births. Though there are variables that may help to erode the couple's preference for sons, these same variables may also increase the availability of means to ensure male births. This is the case of educational achievements. It is not difficult to assume, for example, that a higher level of education helps to erode the couple's preference for sons. However, the effect of an increase in education on female disadvantage at birth is not so straightforward. More education may increase the couple's awareness of the possibility of using prenatal sex detection. We discuss the issue throughout the paper by developing an empirical framework for the case of India.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Gender inequality in the labor returns of Covid-19
    (2022) Oroz Pérez, Rebeca; Echavarri, Rebeca; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea
    The last decades have been of major importance for the inclusion of women in the Spanish labour market, moving towards a work place with an increased gender equality. However, analysing how an unexpected and uncertain shock such as the covid-19 pandemic would affect gender integration in the marketplace is relevant on its own. The stringency of the measures taken by the governments to slow down the speed of contagion made it difficult for adults in charge of children, elderly or any other dependent to outsource their required care needs. Which side of the couple has absorbed these increased responsibilities and how it has affected the labour market is what I study in this dissertation. To overcome these questions, I gather data from Spanish citizens and run a quantitative analysis with it. My study finds that women seem to have been more likely than men to reduce their number of working hours or even to leave their paid jobs in order to take care of their dependents after the covid- 19 virus outbroke in Spain. The results found offer an initial picture for further research on gender equality in the labour market. Which are the economic, cultural and psychological reasons underlying the events found, must be of interest in order to be able to move towards a more equalized world.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Género y estereotipos: teoría y realidad
    (2014) Arive Pérez de Larraya, Ana; Husillos Carques, Francisco Javier; Echavarri, Rebeca; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea
    La Teoría Neoclásica impone restricciones teóricas que, en ocasiones, hacen que la predicción teórica sea diferente al resultado observado en la realidad. Una de estas restricciones es presuponer que la institucionalización a la que se ve sometida la persona (cómo se espera que ella se comporte en sociedad) no afecta a sus decisiones. Sin embargo, observamos cómo la socialización en referencia a temas del cuidado es diferente para hombres y mujeres. En particular, la mujer es socializada para que tenga en cuenta cómo cada una de sus decisiones afectará al cuidado de sus ascendientes y descendientes. Ello puede tener implicaciones en sus decisiones. Resolver un problema de maximización del beneficio sin tener en cuenta cómo las acciones de quien decide afectan a quienes le rodean es incompatible con la socialización que recibe la mujer. A través de un experimento con estudiantes de Introducción a la Economía realizado en la Universidad Pública de Navarra, en este trabajo muestro diferencias en el comportamiento de chicos y chicas cuando se enfrentan al mercado competitivo. En particular, ellas optan por resultados cooperativos que las alejan del máximo beneficio que podían haber obtenido
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Metodologías y libertad
    (2013) Sola Bastida, Javier; Echavarri, Rebeca; Facultad de Ciencias Humanas y Sociales; Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatea
    Vivimos en un mundo muy cambiante en aspectos muy diversos como pueden ser las comunicaciones, el mercado (cada vez más globalizado), las ideas… pero también un mundo de privaciones y miseria, en definitiva, a menudo se privan las libertades sustantivas y fundamentales. Como institución socializadora que es la escuela, puede contribuir a aumentar y garantizar las libertades fundamentales de las personas. Mi trabajo consiste en investigar si la metodología empleada más habitualmente en las aulas (clase magistral, debates, trabajo en grupo,…) realmente contribuyen a este ensanchamiento de libertades, y de ser así, que metodologías son las que mejor cumplen el objetivo. Para poder llevar a cabo esta investigación utilizo como marco teórico el enfoque de las libertades propuesto por el economista y premio Nobel en 1998, Amartya K. Sen, y analizo las funciones sociales de la escuela y las distintas metodologías de impartir clase. También he contado con la información proporcionada por personal docente del centro en el que he realizado los Practicum I y II. El objetivo de la investigación es determinar cuál de las tres metodologías de enseñanza más habituales (Clase magistral, clase participativa y enseñanza por proyectos) es globalmente la que cuenta con una mejor valoración a cada lado del aula, cuál de ellas ayuda más al alumno a adquirir conocimientos, competencias, valores y contribuye en mayor medida al desarrollo integral de la persona. Otro objetivo de la investigación es conocer también cuáles son los puntos fuertes y débiles de cada una de las metodologías, y si existe coincidencia entre la opinión de los dos colectivos. Asimismo el propósito de la investigación empírica es analizar si alguna de estas metodologías o estrategias de enseñanza podría resultar más idónea para contribuir a cumplir con las funciones socializadoras de la escuela, a desarrollar las libertades individuales de cada alumno y a formar personas con un espíritu crítico para hacerlos más participes y responsables en esta sociedad.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    The missing link between parents' preferences and daughters' survival : the moderator effect of societal discrimination
    (Elsevier, 2016-02-01) Echavarri, Rebeca; Husillos Carques, Francisco Javier; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    The premature mortality of female children is an alarming demographic outcome in many countries of the world. The most popular explanation for this phenomenon is the prevalence of son preference. However, empirical findings indicate that the assumption of a positive relationship between wanted daughters and female children¿s survival is not found in every scenario, and it does not have a clear explanation in the literature. To fill this gap, we present a simple model that provides insights into how the positive marginal effect of wanted daughters on their survival might decrease with higher societal discrimination against young females. The model draws on the emerging literature that examines the erosion of cognitive and noncognitive skills that results from poverty and discrimination. Our theoretical findings are tested for the case of India, using the third round of the National Family Health Survey, with Zero-Inflated Poisson models. Our estimates provide support for the interaction of parents¿ preferences and societal discrimination against female children. In particular, we show that the statistical significance of the marginal effect of wanted daughters on their survival disappears in contexts of high societal discrimination against female children. Our study contributes to the literature by questioning the commonly held assumption of additive separability between the effect of family and societal characteristics. One central implication is that the alleviation of poverty alone might fail to automatically reduce sex-based discriminatory practices, and that multidimensional interventions are required that target the individual and society
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Neonatal discrimination and excess female mortality in childhood in Spain in the first half of the twentieth century
    (Springer, 2021-03-09) Echavarri, Rebeca; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    The abnormally high sex ratio at birth (SRB) is a demographic outcome that appears in several countries in Asia and Africa and results from sex-based discrimination. Whether or not neonatal discrimination was a widespread response to socioeconomic demands during the demographic transition in Europe remains an open question. To address this concern, this paper exploits the exogenous increase in the cost of child rearing caused by the outbreak of the Spanish Civil War (1936–1939). Using random discontinuity techniques, a sharp and statistically signifcant increase in SRB appears with the war. This fnding provides an opportunity to examine a challenging concern: whether neonatal discrimination fosters or reduces the discrimination sufered by girls in childhood. To examine the multiplier efects of discrimination, the paper investigates the potential role that women’s bargaining power could play in preventing the functioning of the transmission mechanism. To that end, the paper exploits historical geographical diferences in women’s bargaining power that were inherent to the predominant kinship system in Spanish provinces (stem vs. nuclear). The results show that an increase of one standard deviation in the interaction term between gender and SRB led, on average, to a 9% points increase in under-fve mortality in nuclear provinces. However, this positive relationship is not found in stem provinces, where women had greater bargaining power. The paper points out that policies aimed at creating a more egalitarian legal framework may fail if they are not accompanied by actions aimed at afecting beliefs and preferences for equality in society.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Prenatal care, son preference, and the sex ratio at birth
    (Duke University Press, 2025-02-05) Echavarri, Rebeca; Beltrán Tapia, Francisco J.; Economía; Ekonomia; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE
    The sex ratio at birth (SRB) in Spain jumped abruptly in the late 1970s and temporarily reached values of more than 109 boys per 100 girls in the early 1980s. This article shows that health care system expansion increased the likelihood of male births in Spain between 1975 and 1995. By facilitating the delivery of preterm and dystocic babies and improving overall maternal conditions, these developments increased the survival chances of male fetuses, who are biologically weaker than females. However, biological factors alone cannot explain the biased SRB. Our analysis shows that the availability of prenatal sex determination technologies and a strong son preference nurtured by the Francoist dictatorship fostered gender-biased behaviors that resulted in an excessively high SRB. The lack of evidence on sex-specific abortions suggests that women took better care of themselves when carrying a son. The spread of gender-egalitarian values brought about by the end of the dictatorship and the transition to democracy undermined son preference and returned the SRB to normal levels.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Ranking profiles of capability sets
    (Springer, 2008-01-08) Echavarri, Rebeca; Permanyer, Iñaki; Economía; Ekonomia
    In this paper, we present an innovative approach for ranking profiles of capability sets on the basis of equity. An interesting way of capturing the notion of equity is to take into account the extent to which each of the different functioning vectors is shared by the population under consideration (of size n). This is done by defining the ‘common capability sets‘ enjoyed by k individuals as the set of functioning vectors simultaneously available to at least k individuals (1 ≤ k ≤ n). These sets are closely related to the original capability sets and have some interesting properties that are examined throughout the paper. We define and axiomatically characterize a capability profile ranking that lexicographically compares the different common capability sets.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    PublicationOpen Access
    Un repaso a la teoría económica del desarrollo
    (2024) Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Ekonomia eta Enpresa Zientzien Fakultatea; Echavarri, Rebeca; Economía; Ekonomia
    Un Repaso a la Teoría Económica del Desarrollo se centra en analizar la evolución del concepto de desarrollo, desde Adam Smith hasta nuestros días, que se utilizará para hablar de pobreza y desigualdad, o de prosperidad. Este manual integra discusión para preparar el bloque Perspectivas en Economía de la Pobreza y la Desigualdad en asignaturas de Desarrollo o de Economía de la Pobreza y la Desigualdad.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »
Con la colaboración del Ministerio de Ciencia e Innovación y de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT).

© Universidad Pública de Navarra - Nafarroako Unibertsitate Publikoa

  • Aviso legal
  • Protección de datos
  • Sugerencias
  • Contacto: academica-e@unavarra.es, +34 948 16 89 73, +34 948 16 89 74
  • Powered by DSpace