Congresos y Publicaciones de la UPNA - NUPeko Biltzarrak eta Argitalpenak
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Congresos y Publicaciones de la UPNA - NUPeko Biltzarrak eta Argitalpenak by Department/Institute "Estatistika, Informatika eta Matematika"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Publication Open Access Autonomous robot for construction stake out(2021) Zaratiegui Fernández, Javier ignacio; Dios Ursúa, Carlos Juan de; Marzo Pérez, Asier; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta Matematika; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaDesign, develop and commercial deployment of an autonomous marking device for construction stake out.Publication Open Access LeviPrint: contactless additive manufacturing using acoustic levitation with position and orientation control of elongated parts(2021) Ezcurdia Aguirre, Íñigo Fermín; Morales González, Rafael; Marzo Pérez, Asier; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaLeviPrint assembles small objects in a contactless way using ultrasonic phased-arrays and optimization algorithms. We explore a set of methods that enables 6 Degrees-of-Freedom (DoF) control of elongated bodies. We then evaluate different ultrasonic arrangements to optimize the manipulation of these bodies. The combination of arrangements and optimization algorithms allow us to levitate, orientate and assemble complex objects. These techniques and arrangements can be leveraged for the microfabrication of electromechanical components and in-vivo additive manufacturing. We highlight the reduction of cross-contamination and the capability to manufacture inside closed containers from the outside.Publication Open Access PhantomFields: fast time and spatial multiplexation of acoustic fields for generation of superresolution patterns(2021) Elizondo Martínez, Sonia; Goñi Carnicero, Jaime; Galar Idoate, Mikel; Marzo Pérez, Asier; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaUltrasonic fields generated by phased arrays can be tailored to obtain a custom pattern of acoustic radiation forces. These force fields can pattern particles as well as be felt by the human hand, enabling applications for bioprinting and contactless haptic devices. The forcé fields can be switched orders of magnitude faster than the reaction time of the particles that it pushes or the human mechanoreceptors of touch. Therefore, a quick multiplexation in time or in space of different acoustic fields will be perceived as the average field. In this paper, we optimise the non-linear problem of decomposing a target force field into several multiplexed acoustic fields. We create averaged fields, PhantomFields, that cannot be created by a regular (unique) emission of an acoustic field. We improve accuracy by time multiplexation and spatial multiplexation, i.e. quick rotation of the emitters. These processes improve the resolution and strength of the obtained fields without the requirement of new hardware, opening up applications in haptic devices and 3D printing.Publication Open Access Un poco de orden: donde se cuentan mil zarandajas, tan impertinentes como necesarias, para el entendimiento desta grande historia(2021) Induráin Eraso, Esteban; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaEsta lección trata sobre el orden en matemáticas.Publication Open Access Propuesta para la mejora de la adquisición de la noción de función por estudiantes de 3º ESPA(2019) Catena Sánchez, Mikel; Abaurrea Larrayoz, Jaione; Wilhelmi, Miguel R.; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaEn este trabajo se puede encontrar una propuesta para mejorar el rendimiento académico de los estudiantes de 3º ESPA, concretamente, los de modalidad a distancia. Para ello, se han analizado las restricciones institucionales en las distintas dimensiones que se consideran principales en este trabajo (las podéis ver en pantalla). La motivación de este trabajo nace de la necesidad de incorporar otros medios a los tradicionalmente utilizados, en este caso, incorporar recursos informáticos que permitan atender las situaciones particulares de los estudiantes y desarrollar tareas matemáticas diversas que favorezcan el aprendizaje. Más concretamente, el desarrollo del bloque de funciones incluyendo la representación e interpretación gráfica. Para lograrlo se ha desarrollado una propuesta en GGB como complemento al libro de texto convencional del centro. De esta manera, se ayuda a los estudiantes en su trabajo autónomo y se posibilita la puesta en marcha de una metodología Flipped-Classroom. ¿Cuál es el motivo principal de aplicar esta metodología? Aprovechar una plataforma e-learning ya existente en el centro. En resumen, se trata pues de proponer una herramienta adicional que motive a los estudiantes a seguir aprendiendo de una manera más amena, dinámica y significativa.Publication Open Access Smarterial – Smart matter optomagnetic(2021) Irisarri Erviti, Josu; Marzo Pérez, Asier; Galarreta Rodríguez, Itziar; Estatistika, Informatika eta Matematika; Ingeniaritza; Zientziak; Institute of Smart Cities - ISC; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2; Estadística, Informática y Matemáticas; Ingeniería; CienciasSmart materials, also known as programmable materials, are a combination of different components that have the capability to change shape, move around and adapt to numerous situations by applying an external controllable field. Previous works have used optically guided matter or magnetically actuated materials, but similarly to soft robots, they are limited in spatial resolution or strength. Here we propose combining a low temperature thermoplastic polymer Polycaprolactone (PCL) with ferromagnetic powder particles (Fe). Focused light can heat this compound at specific locations and make it malleable. These heated spots can be actuated by external magnetic fields. Once the material cools down, this process can be repeated, or reversed. The compound can be actuated contact-less in the form of 3D slabs, 2D sheets, and 1D filaments. We show applications for reversible tactile displays and manipulation of objects. The laboratory team has characterised the density, weight, magnetic attraction, magnetic force, phase change, thermal and electrical conductivity and heat difusión (spread point test) for smart ferromagnetic compounds of different mixture proportions. The main advantages of this smart matter optomagnetic are the high spatial resolution of light and the strong force of magnetic attraction whilst mechanical properties of polymers are practically conserved. Due to the low temperature required and the possibility to use infrared or electromagnetic induction to heat the compound, the smart material can be used in air, water, or inside biological tissue. Eventually, Smart materials will enrich collaborative movements, such as grab and hold, and more complex ones, as reshaping and reassembling.Publication Open Access V Jornadas de Enseñanza de las Matemáticas en Navarra: acto de apertura(2018) Carlosena García, Alfonso; Solana Arana, María; Jiménez, Jesús Javier; Fernández Pérez, David; Lasa Oyarbide, Aitzol; Ingeniería Eléctrica, Electrónica y de Comunicación; Estadística, Informática y Matemáticas; Ingeniaritza Elektrikoa, Elektronikoaren eta Telekomunikazio Ingeniaritzaren; Estatistika, Informatika eta MatematikaPublication Open Access V Jornadas de Enseñanza de las Matemáticas en Navarra: libro de actas(2018) Jiménez, Jesús Javier, editor; Lasa Oyarbide, Aitzol, editor; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaLa actividad matemática ha tenido desde siempre un componente lúdico que ha dado lugar a una buena parte de las creaciones que en ella han surgido. Mediante el juego se pueden crear situaciones de máximo valor educativo y cognitivo que permitan experimentar, investigar, resolver problemas, descubrir y reflexionar. En esta edición, hemos querido acercarnos a esos recursos que hacen que unas matemáticas divertidas sean posibles en nuestras aulas, sean elementos de motivación para nuestro alumnado y proporcionen una forma distinta a la tradicional de acercarse al aprendizaje de las matemáticas.Publication Open Access VII Jornadas de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Navarra: libro de actas(2022) Jiménez, Jesús Javier; Lasa Oyarbide, Aitzol; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaLa estrecha colaboración entre la Sociedad Navarra de Profesores de Matemáticas TORNAMIRA, junto con el CAP de Pamplona y la UPNA, fue fundamental para hacer posible la celebración de las VII Jornadas de enseñanza de las matemáticas en Navarra, los días 2, 4 y 5 de noviembre de 2022. Una vez más, se cumplió la principal finalidad de las Jornadas que no era otra que lograr un lugar de encuentro para docentes de diferentes etapas educativas, un foro de comunicación de trabajos, experiencias e inquietudes del profesorado de matemáticas en nuestra comunidad, así como un elemento más que contribuya a transmitir y a hacer visible la cultura matemática en la sociedad navarra.Publication Open Access Virtual reality environments for cognitive and motor rehabilitation(2021) Álvarez Cubillo, Yaiza; Astrain Escola, José Javier; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaVirtual reality (VR) consists of the sensory immersion of the user in an artificially generated environment. Head mounted Displays (HMDs) are usually used to introduce the user into these VR environments. Although the most common use of VR is more focused on video games, it has been also researched for its use in learning environments, focusing on cognitive and functional rehabilitation. The benefit of this is that multiple customizable environments or situations can be created, without the limitations of real physical scenarios. Real-life situations can be simulated, helping the user to enhance learning and skill development to everyday circumstances, without the risks or resources present in real life circumstances.