Arana Burgui, Miguel
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Arana Burgui
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Miguel
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InaMat2. Instituto de Investigación en Materiales Avanzados y Matemáticas
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Publication Open Access Variabilidad del promediado espacial de la reverberación y claridad en la catedral de Valencia(Sociedade Portuguesa de Acústica, 2020) Arana Burgui, Miguel; Ezcurra Guisasola, María Amaya; San Martín Murugarren, Ricardo; Giménez, Alicia; Díaz, Elena; Cerdá, Salvador; Cibrián, Rosa; Segura García, Jaume; Ciencias; ZientziakISO 3382-1:2009 especifica los métodos de medición del tiempo de reverberación y de otros parámetros acústicos en salas de espectáculos, así como el método para evaluar los datos y presentar el informe de ensayo. Para un recinto con 8 posiciones de micrófono, hemos analizado la variabilidad de los resultados en función de las posibles ubicaciones de los mismos, cumpliendo todas ellas (un total de 82944 variantes) los criterios establecidos por la norma. Si bien los resultados de las mediciones no se debieran promediar sobre la totalidad de las posiciones de micrófono en la sala, hemos analizado la variabilidad de los promedios, con referencia al JND del parámetro, para dos aspectos: reverberación y claridad del sonido percibido. Para el caso del local reverberante estudiado (Catedral de Valencia) los resultados promedios caracterizan con precisión al local en los aspectos subjetivos analizados.Publication Open Access Simulación acústica de un evento singular en un entorno abierto: el Tribunal de las Aguas de la Huerta de Valencia(Sociedade Portuguesa de Acústica, 2020) Díaz, Elena; Pastor Aparicio, Adolfo; Fraile, Rubén; López Ballester, Jesús; Fayos, Rafael; San Martín Murugarren, Ricardo; Galindo, Miguel; Segura García, Jaume; Cerdá, Salvador; Arana Burgui, Miguel; Cibrián, Rosa; Giménez, Alicia; Ciencias; ZientziakEl Tribunal de las Aguas de la Huerta de Valencia, declarado Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad en 2009 por la UNESCO, es la más antigua institución de justicia existente en Europa. Cada jueves, bajo la gótica Puerta de los Apóstoles de la Catedral de Valencia, se juzgan oralmente los pleitos entre los agricultores de las ocho acequias de la huerta valenciana. Dada la importancia de este evento y con el fin último de promocionar y preservar el Patrimonio Cultural Valenciano, el objetivo de este estudio es realizar la simulación acústica del entorno del Tribunal de las Aguas, utilizando para ello las herramientas proporcionadas por la acústica en recintos. A falta de una normativa especifica sobre este tipo de paisaje sonoro, se ha establecido una metodología de actuación basada en la norma UNE-EN ISO 3382-1.Publication Open Access Visualización de diferencias entre señales envolventes en formato ambisónico(Sociedad Española de Acústica, 2022) Eguinoa Cabrito, Rubén; Sagasti, Amaia; San Martín Murugarren, Ricardo; Pietrzak, Agnieszka Paula; Arana Burgui, Miguel; Ciencias; ZientziakAmbisonics es un formato de sonido de esfera completa en el que, en contraste con otros formatos envolventes, los canales no distribuyen la señal que alimenta a cada altavoz. Por ello, cuando se desea cuantificar diferencias entre diferentes codificaciones para evaluar la calidad de diferentes micrófonos ambisónicos, por ejemplo, la comparación directa de los niveles de cada canal no proporciona resultados fácilmente interpretables. En esta comunicación se presenta una aplicación en Matlab que facilita la comparación en tiempo real de señales en formato ambisónico hasta de séptimo orden. Las diferencias en cuanto a distribución espacial de energía sonora se visualizan en una proyección azimutal modificada que preserva las proporciones de las áreas. Para ello, se decodifica cada señal a una malla de altavoces virtuales espaciados uniformemente. Un cálculo posterior de los valores eficaces en cada punto permite representar la distribución de energía de cada señal y evaluar así su imagen espacial. Se muestran, a modo de ejemplo de uso, representaciones de diferentes órdenes de codificación para una misma escena sonora y del efecto sobre señales de primer orden de diferentes técnicas paramétricas de upmixing.Publication Open Access Sistema basado en tecnología 5G de monitorización psicoacústica del paisaje sonoro en smart cities con offloading computacional dinámico en el Edge(Sociedade Portuguesa de Acústica, 2020) Segura García, Jaume; Felici Castell, Santiago; Álvarez Calero, José M.; Wang, Qi; López Ballester, Jesús; Fayos, Rafael; Pérez Solano, Juan J.; Arana Burgui, Miguel; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2En las tecnologías de próxima generación, el control de las molestias por ruido ambiental en una Smart City debería ser lo más eficiente posible. Los sistemas IoT sobre tecnologías 5G ofrecen una gran oportunidad para hacer offloading del cómputo en los nodos sensores, ya que proporciona una serie de nuevos conceptos para el cómputo dinámico que las tecnologías anteriores no ofrecían. En este artículo, se ha implementado un sistema IoT completo basado en tecnología 5G para la monitorización psicoacústica utilizando diferentes opciones para descargar el cómputo a diferentes partes del sistema. Esta descarga se ha realizado mediante el desarrollo de diferentes splittings funcionales de los algoritmos de cálculo de las métricas psicoacústicas. Por último, se muestra una comparación del rendimiento entre los diferentes splittings funcionales y su aplicación con un análisis detallado.Publication Open Access Gaseous fueling of an adapted commercial automotive spark-ignition engine: simplified thermodynamic modeling and experimental study running on hydrogen, methane, carbon monoxide and their mixtures(Elsevier, 2023) Urroz Unzueta, José Carlos; Diéguez Elizondo, Pedro; Arzamendi Manterola, Gurutze; Arana Burgui, Miguel; Gandía Pascual, Luis; Ingeniería; Ingeniaritza; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2; Ciencias; Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaIn the present work, methane, carbon monoxide, hydrogen and the binary mixtures 20 % CH4–80 % H2, 80 % CH4–20 % H2, 25 % CO–75 % H2 (by volume) were considered as fuels of a naturally aspirated port-fuel injection four-cylinder Volkswagen 1.4 L spark-ignition (SI) engine. The interest in these fuels lies in the fact that they can be obtained from renewable resources such as the fermentation or gasification of residual biomasses as well as the electrolysis of water with electricity of renewable origin in the case of hydrogen. In addition, they can be used upon relatively easy modifications of the engines, including the retrofitting of existing internal combustion engines. It has been found that the engine gives similar performance regardless the gaseous fuel nature if the air–fuel equivalence ratio (λ) is the same. Maximum brake torque and mean effective pressure values within 45–89 N⋅m and 4.0–8.0 bar, respectively, have been obtained at values of λ between 1 and 2 at full load, engine speed of 2000 rpm and optimum spark-advance. In contrast, the nature of the gaseous fuel had great influence upon the range of λ values at which a fuel (either pure or blend) could be used. Methane and methane-rich mixtures with hydrogen or carbon monoxide allowed operating the engine at close to stoichiometric conditions (i.e. 1 < λ < 1.5) yielding the highest brake torque and mean effective pressure values. On the contrary, hydrogen and hydrogen-rich mixtures with methane or carbon monoxide could be employed only in the very fuel-lean region (i.e. 1.5 < λ < 2). The behavior of carbon monoxide was intermediate between that of methane and hydrogen. The present study extends and complements previous works in which the aforementioned fuels were compared only under stoichiometric conditions in air (λ = 1). In addition, a simple zero-dimensional thermodynamic combustion model has been developed that allows describing qualitatively the trends set by the several fuels. Although the model is useful to understand the influence of the fuels properties on the engine performance, its predictive capability is limited by the simplifications made.Publication Open Access Uncertainties caused by source directivity in room-acoustic investigations(Acoustical Society of America (ASA), 2008) San Martín Murugarren, Ricardo; Arana Burgui, Miguel; Física; FisikaAlthough deviations in the measurement of acoustic parameters should be lower than the subjectively perceivable change in the corresponding parameter measured, this study reflects that directionality of sound sources could cause wide audience areas to break away from this criterion at high frequencies, even when using dodecahedron loudspeakers which meet the requirements of the ISO 3382 standard. The directivity of four different acoustic sources was measured and the influence of its accurate orientation spatially quantified in five enclosures for speech and music. By means of simulation software, the number of receivers affected by uncertainties greater than difference limens was established.Publication Open Access Characterization of combustion anomalies in a hydrogen-fueled 1.4 L commercial spark-ignition engine by means of in-cylinder pressure, block-engine vibration, and acoustic measurements(Elsevier, 2018) Diéguez Elizondo, Pedro; Urroz Unzueta, José Carlos; Sáinz Casas, David; Machín Mindán, Jorge; Arana Burgui, Miguel; Gandía Pascual, Luis; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2Abnormal combustion phenomena are among the main hurdles for the introduction of hydrogen in the transportation sector through the use of internal combustion engines (ICEs). For that reason the challenge is to guarantee operation free from combustion anomalies at conditions close to the ones giving the best engine output (maximum brake torque and power). To this end, an early and accurate detection of abnormal combustion events is decisive in order to allow the electronic control unit deciding suitable correcting actions. In this work, an automotive size 4-cylinder 1.4 L naturally aspirated port-fuel injection spark ignition Volkswagen engine adapted to run on hydrogen has been investigated. Three distinct methods (in-cylinder pressure, block-engine vibration and acoustic measurements) have been employed to detect abnormal combustion phenomena provoked through the enrichment of the hydrogen-air mixture fed to the cylinders under a wide range of engine speeds (1000–5000 rpm). It has been found that the high-frequency components of the in-cylinder pressure and block engine acceleration signals obtained after a Fourier transform analysis can be used for very sensitive detection of knocking combustion cycles. In the case of the ambient noise measurements, a spectral analysis in terms of third octave bands of the signal recorded by a microphone allowed an accurate characterization. Combustion anomalies could be detected through more intense octave bands at frequencies between 250 Hz and 4 kHz in the case of backfire and between 8 kHz and 20 kHz for knock. Computational fluid dynamics simulations performed indicated that some characteristics of the engine used such as the cylinder valves dimensions and the hydrogen flow rate delivered by the injectors play important roles conditioning the likelihood of suffering backfire events.Publication Open Access An efficient algorithm for the evaluation of tonality and the determination of the tonal frequency according to IEC 61400-11(Institute of Noise Control Engineering, 2019) Arana Burgui, Miguel; San Martín Murugarren, Ricardo; Ezcurra Guisasola, María Amaya; Valencia Leoz, Ana; Llorente, Elena; Ciencias; ZientziakThe terms of tonality and tonal audibility of the noise emitted by wind turbines are defined and described in the standard IEC 61400-11. The procedure for tonality assessment at different wind speeds based on the narrowband analysis is explained in section 9.5 of the standard. After sorting spectra into wind speed bins, the overall tonal audibility is determined if at least six of ten of the narrowband spectra have an identified tone with the same origin. The standard describes a procedure for tonality assessment by means of a flowchart. Tones of the same origin are treated and reported as one tone. However, the standard does not specify the final value of the frequency of the tone. An efficient algorithm has been developed to evaluate the tonality of the noise emitted by wind turbines. Likewise, different alternatives to specify the final frequency of the tone are discussed, based either on their frequency of appearance in the total of the number of measurements or on the tone levels produced by such frequency.Publication Open Access Sound scene recreator: herramienta para investigar la percepción de paisajes sonoros(Sociedade Portuguesa de Acústica, 2020) Eguinoa Cabrito, Rubén; San Martín Murugarren, Ricardo; Arana Burgui, Miguel; Ciencias; ZientziakUno de los objetivos al analizar un paisaje sonoro es identificar sus componentes y su influencia en nuestra percepción del mismo. En esta comunicación se presenta una herramienta de software dedicada que facilita esta tarea. La herramienta permite controlar tanto el proceso de presentación de estímulos como la recopilación de datos y su exportación para el posterior análisis e interpretación. La aplicación presenta una escena sonora previamente sintetizada. A partir de las fuentes individuales y mediante un controlador MIDI que las posiciona espacialmente, el sujeto recrea el paisaje original. La herramienta permite alternar ambas escenas, además de recoger datos de localización de las fuentes utilizadas y otros juicios de tipo semántico. Su aplicación más evidente es la realización de ensayos relativos a la percepción de paisajes sonoros, discriminación en localización de fuentes, evaluación de algoritmos de renderización de audio espacial, o análisis de los procesos de atención selectiva.Publication Open Access Acoustic and psychoacoustic levels from an internal combustion engine fueled by hydrogen vs. gasoline(Elsevier, 2022) Arana Burgui, Miguel; San Martín Murugarren, Ricardo; Urroz Unzueta, José Carlos; Diéguez Elizondo, Pedro; Gandía Pascual, Luis; Zientziak; Ingeniaritza; Institute for Advanced Materials and Mathematics - INAMAT2; Ciencias; Ingeniería; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaWhereas noise generated by road traffic is an important factor in urban pollution, little attention has been paid to this issue in the field of hydrogen-fueled vehicles. The objective of this study is to analyze the influence of the type of fuel (gasoline or hydrogen) on the sound levels produced by a vehicle with an internal combustion engine. A Volkswagen Polo 1.4 vehicle adapted for its bi-fuel hydrogen-gasoline operation has been used. Tests were carried out with the vehicle when stationary to eliminate rolling and aerodynamic noise. Acoustics and psychoacoustics levels were measured both inside and outside the vehicle. A slight increase in the noise level has only been found outside when using hydrogen as fuel, compared to gasoline. The increase is statistically significant, can be quantified between 1.1 and 1.7 dBA and is mainly due to an intensification of the 500 Hz band. Loudness is also higher outside the vehicle (between 2 and 4 sones) when the fuel is hydrogen. Differences in sharpness and roughness values are lower than the just-noticeable difference (JND) values of the parameters. Higher noise levels produced by hydrogen can be attributed to its higher reactivity compared to gasoline.
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