Person:
Azparren Legarre, María Paz

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Last Name

Azparren Legarre

First Name

María Paz

person.page.departamento

Ciencias humanas y de la educación

ORCID

0000-0001-9064-9820

person.page.upna

810336

Name

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • PublicationOpen Access
    CLIL activities. A resource for subject and language teachers: reseña
    (Universidad de Navarra, 2016) Azparren Legarre, María Paz; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika
    CLIL Activities. A resource for subject and language teachers is one of the most complete books about CLIL activities that exist today. The focus is not only on the activities but on CLIL as well. Readers who know nothing about CLIL will fi nd this book useful to obtain a complete vision of the method and the way it can be put into practice in the classroom. CLIL teachers and language teachers should read this book and use it as an effective tool to improve their teaching effi ciently.
  • PublicationOpen Access
    Perceived constraints of contextual factors on CLIL teachers’ effectiveness: effect of a training course
    (Universidad de La Sabana, 2022) Azparren Legarre, María Paz; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa
    Aunque se ha investigado la implementación de la metodología Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) y sus resultados ampliamente, pocos trabajos se han centrado en el efecto de los factores contextuales (FC) en las actitudes de los profesores y en cuáles se perciben como limitaciones. Además, ninguna investigación ha explorado cómo la formación del profesorado podría cambiar las creencias de los docentes y ayudar a ajustar o modificar algunos de los efectos negativos que ejercen los FC en las prácticas docentes. Este estudio cualitativo explora las creencias de seis profesores de secundaria AICLE en servicio sobre los FC y el efecto que un curso de formación tuvo sobre ellas. Los resultados confirmaron que los FC se perciben como limitaciones para la implementación exitosa de AICLE, y que la capacitación puede tener un efecto positivo en la transformación de creencias negativas en otras más favorables. Esto, a su vez, puede ayudar a los profesores a hacer frente a las situaciones de enseñanza desfavorables que los FC pueden provocar a diario. Puesto que estos factores parecen obstaculizar el éxito de AICLE, considerarlos en los programas de formación puede contribuir en gran medida a mejorar la eficacia de los docentes.
  • PublicationOpen Access
    The impact of CLIL teacher education on the beliefs of in-service CLIL teachers
    (Universidad de Granada, 2022) Azparren Legarre, María Paz; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
    This qualitative study investigates the impact of a CLIL teacher education programme on the beliefs that six in-service CLIL secondary school teachers of content subjects had about CLIL as an approach for teaching and about using a FL as the means of instruction. The importance of CLIL teacher education provision is now uncontested, however, little research exists on the impact that those courses may have on teachers’ beliefs. Data was collected by means of questionnaires and semi-structured interviews before and after the programme was delivered to teachers. Results showed that the course had a significant impact on the teachers’ beliefs. It enabled teachers to learn about, understand and become aware of what CLIL is and implies both as regards the approach itself and as regards language. Teachers gave voice to their beliefs and were able to reflect on their own previous CLIL teaching practices. After the programme, the teachers became empowered and confident professionals who were willing to apply CLIL principles in a conscious way. This evidence of impact has important implications for CLIL teacher education provision and for effective implementation in classrooms.