Azparren Legarre, María Paz
Loading...
Email Address
person.page.identifierURI
Birth Date
Job Title
Last Name
Azparren Legarre
First Name
María Paz
person.page.departamento
Ciencias humanas y de la educación
person.page.instituteName
I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
person.page.observainves
person.page.upna
Name
- Publications
- item.page.relationships.isAdvisorOfPublication
- item.page.relationships.isAdvisorTFEOfPublication
- item.page.relationships.isAuthorMDOfPublication
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
Publication Open Access Perceived constraints of contextual factors on CLIL teachers’ effectiveness: effect of a training course(Universidad de La Sabana, 2022) Azparren Legarre, María Paz; Bueno-Alastuey, María Camino; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaAunque se ha investigado la implementación de la metodología Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) y sus resultados ampliamente, pocos trabajos se han centrado en el efecto de los factores contextuales (FC) en las actitudes de los profesores y en cuáles se perciben como limitaciones. Además, ninguna investigación ha explorado cómo la formación del profesorado podría cambiar las creencias de los docentes y ayudar a ajustar o modificar algunos de los efectos negativos que ejercen los FC en las prácticas docentes. Este estudio cualitativo explora las creencias de seis profesores de secundaria AICLE en servicio sobre los FC y el efecto que un curso de formación tuvo sobre ellas. Los resultados confirmaron que los FC se perciben como limitaciones para la implementación exitosa de AICLE, y que la capacitación puede tener un efecto positivo en la transformación de creencias negativas en otras más favorables. Esto, a su vez, puede ayudar a los profesores a hacer frente a las situaciones de enseñanza desfavorables que los FC pueden provocar a diario. Puesto que estos factores parecen obstaculizar el éxito de AICLE, considerarlos en los programas de formación puede contribuir en gran medida a mejorar la eficacia de los docentes.Publication Open Access CLIL activities. A resource for subject and language teachers: reseña(Universidad de Navarra, 2016) Azparren Legarre, María Paz; Filología y Didáctica de la Lengua; Filologia eta Hizkuntzaren DidaktikaCLIL Activities. A resource for subject and language teachers is one of the most complete books about CLIL activities that exist today. The focus is not only on the activities but on CLIL as well. Readers who know nothing about CLIL will fi nd this book useful to obtain a complete vision of the method and the way it can be put into practice in the classroom. CLIL teachers and language teachers should read this book and use it as an effective tool to improve their teaching effi ciently.Publication Open Access The impact of CLIL teacher education on the beliefs of in-service secondary CLIL teachers(Universidad de Granada, 2022-02-20) Azparren Legarre, María Paz; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASThis qualitative study investigates the impact of a CLIL teacher education programme on the beliefs that six in-service CLIL secondary school teachers of content subjects had about CLIL as an approach for teaching and about using a FL as the means of instruction. The importance of CLIL teacher education provision is now uncontested, however, little research exists on the impact that those courses may have on teachers’ beliefs. Data was collected by means of questionnaires and semi-structured interviews before and after the programme was delivered to teachers. Results showed that the course had a significant impact on the teachers’ beliefs. It enabled teachers to learn about, understand and become aware of what CLIL is and implies both as regards the approach itself and as regards language. Teachers gave voice to their beliefs and were able to reflect on their own previous CLIL teaching practices. After the programme, the teachers became empowered and confident professionals who were willing to apply CLIL principles in a conscious way. This evidence of impact has important implications for CLIL teacher education provision and for effective implementation in classrooms.Publication Open Access Enhancing EFL teaching: pre-service teachers' beliefs and attitudes about didactic resources(Concilium, 2024-08-23) Azparren Legarre, María Paz; Celayeta Gil, Nekane; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakIntroducción: Los materiales didácticos constituyen la base para una enseñanza eficaz de lenguas extranjeras. Este estudio investiga las creencias de los profesores de inglés como lengua extranjera en formación sobre la eficacia de los recursos didácticos. Metodología: Los participantes fueron 84 estudiantes de los grados de maestro matriculados en un programa de inglés en una universidad de España. Para recoger los datos se empleó una encuesta que indagaba sobre la experiencia previa de aprendizaje de inglés de los participantes, sus creencias sobre los recursos didácticos, y cómo utilizarían éstos en el futuro. Se utilizó un enfoque de métodos mixtos para analizar los datos. Resultados: Los participantes habían encontrado los recursos didácticos de inglés como lengua extranjera inapropiados para el aprendizaje exitoso de esta lengua, y fueron unánimes en la pertinencia de tener criterios para seleccionar materiales que se ajusten a las necesidades de alumnos y profesores. Discusión: Los participantes tuvieron una experiencia de aprendizaje frustrante debido a los recursos utilizados y a la manera de utilizar esos recursos por sus profesores. Conclusiones: El diseño de recursos innovadores parece ser la forma de que el aprendizaje de inglés como lengua extranjera EFL sea accesible a todos.Publication Open Access Understanding change in practice: identity and emotions in teacher training for content and language integrated learning (CLIL)(Lulu Press, 2021-07-01) Breeze, Ruth; Azparren Legarre, María Paz; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASThis rapid spread of Content and Language Integrated Learning (CLIL) across Europe means that secondary education teachers of subjects like science or history are increasingly required to teach their subjects in English. For some this is a positive impulse to professional development, but in all cases changing the language of instruction poses a challenge, sometimes triggering negative feelings and leading teachers to question their professional identity. After reviewing relevant research, we analyse the impact of a training programme for in-service CLIL teachers on their emotions and identity. Our findings show that the transition to CLIL was a cause of considerable insecurity in this sample, associated with threats to the teachers¿ professional self-confidence and satisfaction. Future training should allow more space for consideration of emotional factors, with a view to helping teachers reshape their professional identity.