Person: Simón Elorz, Katrin
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Simón Elorz
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Katrin
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Gestión de Empresas
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INARBE. Institute for Advanced Research in Business and Economics
ORCID
0000-0001-9144-1669
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75
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Publication Open Access El papel de las consultoras en la introducción de nuevos conceptos de gestión. Reingeniería de procesos en la CAV(Gobierno de Navarra, Departamento de Economía y Hacienda, 2002) Simón Elorz, Katrin; Olazarán Rodríguez, Mikel; Igeregi, Izaskun; Sierra, Fernando; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl objetivo de este artículo es analizar la recepción de la reingeniería de procesos (business process re-engineering, BPR) en España y especialmente en el País Vasco. Partimos de un enfoque que subraya el papel de los actores en la recepción y apropiación de los conceptos de gestión2. Los criterios de racionalidad y progreso (Abrahamson 1991) contenidos en las nuevas ideas y modelos de gestión no son neutrales o universales, sino que son construidos e interpretados en procesos de interacción y negociación (más o menos abierta) entre actores. Los nuevos sistemas de gestión pueden verse como “programas de cambio” que incorporan determinados elementos y orientaciones (y no otros) sobre problemas, tecnologías y soluciones.Publication Open Access Determinantes clave en el debate teórico sobre crecimiento empresarial(Universidad Libre (Colombia), 2019) Melgarejo, Zuray; Ciro, Diana; Simón Elorz, Katrin; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl crecimiento empresarial ha sido ampliamente señalado en la literatura académica como una variable relevante a nivel económico como generadora de empleo y bienestar. Recientemente también se ha considerado la influencia de las empresas de alto crecimiento y gacelas. Este trabajo tiene por objetivo abordar el crecimiento empresarial desde el punto de vista teórico, estableciendo su impacto, como variable multidimensional, de diversos factores empresariales como tamaño, edad, región y ciclo económico, a partir de la evidencia resultante de la revisión de literatura llevada a cabo. Además, se muestran algunos aspectos que contribuyen al crecimiento de las empresas en Colombia.Publication Open Access Gestión de la innovación en la cadena alimentaria: relevancia de la colaboración(Fondo para la Investigación Económica y Social de la Confederación Española de Cajas de Ahorros, 2024) Alarcón Lorenzo, Silverio; Barrena Figueroa, Ramo; García López de Meneses, Teresa; Pindado Tapia, Emilio; Sánchez García, Mercedes; Simón Elorz, Katrin; Gestión de Empresas; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOODLa innovación se ha convertido en decisiva para las empresas agroalimentarias en sus desafíos de sostenibilidad, demanda cambiante e incremento de la competencia. Los procesos productivos con superior riesgo, su carácter estratégico, la estructura empresarial y los condicionantes rurales inciden en dichos procesos de innovación. Así, las opciones de colaboración en la innovación, el esfuerzo público-privado, y la creación de instrumentos de financiación y apoyo, favorecen el éxito innovador. Los retos en digitalización, ecoinnovación y el emprendimiento innovador también necesitan del ecosistema colaborativo. a aceptación final del consumidor de dichas innovaciones será más compleja, especialmente en contextos de incertidumbre económicaPublication Open Access Empresas de alto crecimiento en Colombia y España(Universidad Autónoma del Caribe, 2021) Simón Elorz, Katrin; Melgarejo, Zuray; Ciro, Diana; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaLas empresas que más crecen, han despertado un importante interés en el ámbito científico, dada su relevancia para comprender la tendencia de su crecimiento. En este artículo se aborda la identificación de las EAC en el sector industrial manufacturero de Colombia y España, durante el periodo 2012-2015. El objetivo de este trabajo es identificar las principales características demográficas y contextuales de estas empresas y determinar su perfil, incorporando las aportaciones más recientes de la literatura económica. Los resultados principales evidencian que la edad y la localización geográfica tienen una relación directa respecto al crecimiento empresarial acelerado.Publication Open Access Did wine consumption change during the Covid-19 lockdown in France, Italy, Spain, and Portugal?(Cambridge University Press, 2021) Dubois, Magalie; Agnoli, Lara; Cardebat, Jean-Marie; Compés, Raúl; Faye, Benoit; Frick, Bernd; Gaeta, Davide; Giraud-Héraud, Eric; Le Fur, Eric; Livat, Florine; Malorgio, Giulio; Masset, Philippe; Meloni, Giulia; Pinilla Navarro, Vicente; Rebelo, João; Rossetto, Luca; Schamel, Günter; Simón Elorz, Katrin; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de EmpresasThis article documents how the COVID-19 crisis has affected the drinking behavior of Latin European wine consumers. Using a large online survey conducted during the first lockdown inFrance, Italy, Portugal, and Spain (n= 7,324 individuals), we reconstruct the purchasing and consumption patterns of the respondents. The number of people who maintained their wine consumption frequency is significantly higher than those who increased or decreased their consumption. Wine consumption frequency held up better than other types of alcohol (beer andspirits). We analyze heterogeneities among countries and individuals by employing the Marascuilo procedure and an ordered logit model. The latter identifies the impact of demographic, commercial, and psychosocial factors on wine consumption frequency. The results shed light on changes in wine consumer behavior during the first lockdown and consider possible post-lockdown trends that could be useful to industry players.Publication Open Access The shock of lockdown on the spending on wine in the Iberian market: the effects of procurement and consumption patterns(Emerald, 2021) Compés, Raúl; Faria, Samuel; Gonçalves, Tânia; Rebelo, João; Pinilla Navarro, Vicente; Simón Elorz, Katrin; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaPurpose: this study aims to provide a better understanding of the behaviour of wine consumers in a completely new and unexpected setting, that is, a forced lockdown due to the COVID-19 pandemic. It seeks to explain consumer decisions and the probability of changes occurring in wine expenditure compared to a normal situation. Design/methodology/approach: the empirical analysis, conducted on a representative sample of Iberian consumers and based on the random utility theory, consists in the application of a multinomial logit model, setting the 'usual' pattern of expenditure as a baseline category. Findings: the results show that the coronavirus pandemic could have changed alcohol drinking habits. Consumers generally spent less on wine during the lockdown, maybe due to the uncertainty regarding their future income and professional situation. Those people more likely to spend more on wine were those who increased their wine consumption during the lockdown, those who drank for romantic purposes, those who purchased less wine in supermarkets but more online, those who used a wine app and those living in urban areas. The increased consumption of other alcoholic beverages also increases the probability of spending less than usual on wine. Additionally, the absence of certain reasons for drinking wine other than social purposes, such as wine and food pairing, its taste and relaxing effects, together with the previous consumption pattern leads to a decrease in the probability of spending less per bottle. Originality/value: This paper makes a significant contribution to the understanding of the determinants of wine consumption in a very abnormal setting, an imposed lockdown and provides important policy implications. The findings show that managers and policymakers should pay attention to the different influence of variables related to behaviour and consumption patterns that may contribute to an increase in the demand for less expensive wines. Specifically, they should focus on new consumption patterns that may arise, adapting the supply chain and defining appropriate marketing strategies to fill new market segments.Publication Open Access Resilience and performance of wine cooperatives in Castilla-La-Mancha (Spain) during a period of financial crisis(Universidad Nacional de Cuyo (Argentina), 2022) Simón Elorz, Katrin; Castillo Valero, J. S.; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaLa crisis económica ha tenido un efecto asimétrico en las economías españolas a nivel nacional y regional/local. Este estudio analiza las estrategias desarrolladas por las bodegas cooperativas de Castilla-La Mancha (CLM) y su impacto en las medidas de rendimiento. Se ha optado por un estudio exploratorio basado en una compilación de estados financieros, se ha definido como medidas de rendimiento los tradicionales ratios de rentabilidad económico-financiera (ROA, ROI, ROS) y adicionalmente un análisis específico: Rendimiento para el socio cooperativista (ROC). También se han incluido dos ratios financieros: Liquidez y Apalancamiento. El dinamismo comercial es el sello distintivo de las cooperativas vitivinícolas de CLM como acción estratégica ante la crisis, y su resiliencia es patente en la conquista de mercados exteriores a través de bajos costes unitarios, que se han trasladado a los precios de venta. En este trabajo se incluyen las implicaciones para la comprensión de la resiliencia de las bodegas cooperativas durante el período de crisis. La coherencia de los resultados proporciona un contexto para promover el modelo cooperativo, como factor esencial de la economía social. Este documento responde a una necesidad identificada de mostrar el modelo cooperativo como el modelo más resistente en el ámbito agrícola y como dinamizador en el desarrollo rural.Publication Open Access Covid-19 lockdown and wine consumption frequency in Portugal and Spain(Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria (INIA), 2021) Rebelo, João; Compés, Raúl; Faria, Samuel; Gonçalves, Tânia; Pinilla Navarro, Vicente; Simón Elorz, Katrin; Enpresen Kudeaketa; Institute for Advanced Research in Business and Economics - INARBE; Gestión de EmpresasAim of study: this study aims to analyse how psychological factors related to the Covid-19 lockdown affected the frequency of wine consumption among Iberian consumers. Area of study: to achieve this goal, we used data collected from an online survey in Europe comprising 4489 observations from Portuguese and Spanish samples. Material and methods: Using an ordered probit model, we analysed the wine consumption frequency as a function of a set of explanatory variables related to psychological factors and also sociodemographic variables, motivation-related variables and consumption characterisation. Main results: for Spanish respondents the fear of isolation was a decisive factor in increasing the probability of a higher frequency of wine consumption. Meanwhile, in Portugal, the fear of an economic crisis was the psychological factor leading to a higher consumption frequency. Research highlights: in both countries, psychological factors influenced the frequency of wine consumption during the lockdown due to Covid-19. However, the impact of the Covid-19 crisis has been felt differently in Spain and Portugal. Differences can be observed in both psychological and behavioural attitudes that have influenced the frequency of wine consumption and could also indicate significant cultural differences.Publication Open Access Impacto de la crisis en las cooperativas de vino: desempeño y estrategias en Castilla-La Mancha(Asociación Interprofesional para el Desarrollo Agrario, 2015) Castillo Valero, J. S.; Simón Elorz, Katrin; García Cortijo, M. C.; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaEl objetivo de este trabajo es el estudio del desempeño, estrategias y posibilidades de adaptación de las cooperativas del vino en Castilla La-Mancha, comparando un periodo de expansión económica (2002- 2006) con un periodo de crisis (2007-2011). Para ello se define un modelo de panel en el que se analiza la relación entre el desempeño económico y diferentes estrategias de gestión (del entorno, comerciales y de financiación). También se analiza el efecto de la actuación pública, en este contexto, valorando el impacto que las Ayudas del Fondo Europeo Agrícola de Desarrollo Rural 2007-2013, en promoción de las inversiones de modernización, han tenido sobre los resultados de las cooperativas. Los resultados muestran que el sector cooperativo del vino de Castilla-La Mancha ha demostrado su robustez y capacidad de adaptación en la actual crisis económica y financiera y que estas entidades de carácter social, se han adaptado mejor y más consistentemente a la nueva situación que las sociedades capitalistas, tras comparar los resultados con los obtenidos en otros trabajos. Así, las cooperativas muestran su viabilidad social y economía como modelo empresarial idiosincrático.Publication Open Access Desempeño empresarial y ciclo económico en la industria de alimentos y bebidas colombiana: una aproximación no paramétrica(Universidad ICESI, 2019) Melgarejo, Zuray; Simón Elorz, Katrin; Gestión de Empresas; Enpresen KudeaketaIn recent years, the emerging countries are presenting rates of growth and business performance above the average with respect to the developed countries. In Colombia, the food and beverages sector, in particular, is one of those that is generating business opportunities, derived from its performance rates. The objective of this paper is to analyze how the indicators of performance, financial structure and solvency of the Colombian food and beverage industry have been developed. To this end, a nonparametric analysis of the data is proposed, segmented based on variables such as economic cycle, size, age or geographical location. The results obtained allow us to draw positive conclusions about the resilience of this industry by size and region.