Person: Napal Fraile, María
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Napal Fraile
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María
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Ciencias
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I-COMMUNITAS. Institute for Advanced Social Research
ORCID
0000-0002-1058-9395
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810882
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Publication Open Access La competencia investigativa del profesorado en formación: percepciones y desempeño(Universidad Autónoma de Baja California, 2022) Mendioroz Lacambra, Ana; Napal Fraile, María; Peñalva Vélez, Alicia; Ciencias; Zientziak; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASLa competencia investigativa es fundamental para construir una cultura científica básica. Trabajarla desde la primera infancia contribuye a desarrollar la capacidad de elaborar explicaciones a partir de la indagación y la construcción teórica. La mayoría de las investigaciones sobre la competencia investigativa del profesorado se enfocan desde un plano teórico. El objetivode este trabajoes analizar las percepciones de 208 alumnos del Grado de Maestro sobre su propia competencia investigativa y contrastarlas con su desempeño real. Las percepciones se valoran mediante un cuestionario que tomaen cuenta las habilidades y destrezas vinculadasa la competencia investigativa, ajustadas enuna escala Likert. El desempeñose midióa partir de cuatro tareas que responden a los tipos de pensamiento exigidos para el desarrollo de esta competencia: comprensivo, crítico, creativo y metacognitivo. Los resultados muestran que el alumnado no es consciente de sus carencias ni de sus necesidades formativas, lo que es imprescindible para aprender a aprender.Publication Open Access Competencia digital y alfabetización digital de los adultos (profesorado y familias)(Universidad de Málaga, 2018) Peñalva Vélez, Alicia; Napal Fraile, María; Mendioroz Lacambra, Ana; Ciencias Humanas y de la Educación; Ciencias; Giza eta Hezkuntza Zientziak; ZientziakLos menores tienen un contacto cada vez más temprano y estrecho con las TIC, aunque con frecuencia carecen de las destrezas necesarias para usarlas de modo seguro y eficiente. En términos de alfabetización digital de los niños, los adultos juegan un papel muy importante en tres aspectos principales: como formadores o responsables directos de su alfabetización digital; como acompañantes o referentes a los que los niños pueden pedir ayuda; y como ejemplo de modelos de comportamiento. Para ejercer estos roles adecuadamente los adultos precisan de un nivel de competencia digital que debería adquirirse a través de una formación específica. Los objetivos de este estudio son: (1) identificar el nivel de alfabetización digital en una muestra de adultos (profesorado y familias), (2) indicar qué tipo de competencias digitales debería desarrollar el profesorado, (3) indicar qué tipo de competencias digitales deberían desarrollar las familias. La metodología empleada se corresponde con la de un estudio de caso, para el que se emplea un cuestionario de diseño propio con 25 preguntas de respuesta dicotómica, sobre aspectos conceptuales y procedimentales (utilización del medio y gestión adecuada de la información personal). Los resultados indican que profesorado y familias muestran un nivel alto y comparable, de conocimiento de conceptos relacionados con la identidad digital, y de destrezas procedimentales básicas en el uso de redes sociales. Sin embargo, muestran un menor dominio de destrezas prácticas para la gestión de la reputación y la comunicación on line. Las conclusiones del estudio señalan la importancia de alfabetizar digitalmente a los adultos para hacerles competentes en todas las áreas identificadas en el marco común de la competencia digital docente.Publication Open Access Development of digital competence in secondary education teachers' training(MDPI, 2018) Napal Fraile, María; Peñalva Vélez, Alicia; Mendioroz Lacambra, Ana; Ciencias; Zientziak; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakDigital competence is one of the eight key competences for life-long learning developed by the European Commission, and is a requisite for personal fulfilment and development, active citizenship, social inclusion, and employment in a knowledge society. To accompany young learners in the development of competence, and to guarantee optimal implementation of information and communication technologies (ICTs), it is necessary that teachers are, in turn, literate. We had 43 secondary school teachers in initial training to assess their own level of competence in 21 sub-competences in five areas identified by the DIGCOMP project, using the rubrics provided in the Common Digital Competence Framework for Teachers (Spanish Ministry of Education). Overall, pre-service teachers' conceptions about their level of digital competence was low (Initial). Students scored highest in information, which refers mostly to the operations they performed while being students. Secondly, in safety and communication, excluding protection of digital data and preservation of digital identity. Lowest values were achieved in content creation and problem solving, the dimensions most closely related with the inclusion of ICTs to transform teaching-learning processes. The knowledge or skills they exhibit are largely self-taught and, so, we perceive an urgent need to purposefully incorporate relational and didactic aspects of ICT integration.Publication Open Access Who do I look like more, mom or dad? An exploratory survey about primary students' ideas about heredity(2024-06-21) Zudaire Ripa, María Isabel; Ayuso Fernández, Gabriel Enrique; Napal Fraile, María; Uriz Doray, Irantzu; Ciencias; Zientziak; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaUnlike in other countries, heredity and genetics appear first in Spanish science standards in secondary levels. However, some researchers have suggested the need of progressively introducing some basic genetic ideas already from primary education levels. In this context of no formal instruction in early stages, the objectives of our work were to characterize the incipient heredity model of primary school pupils and to evaluate its progression, to identify the most appropriate time to introduce these ideas. We designed a 12-item questionnaire referred to two constructs: (1) the difference between biologically inherited and environmental acquired traits and (2) the mechanism of inheritance. 535 primary school pupils (6¿12 years; grades 1¿6) took part in the study. In addition, 1¿2 pupils per class were interviewed, totalling 30 interviewees. The results showed that pupils clearly identified physical resemblance as inheritable but had more difficulties in assessing physiological traits. Most pupils (84%) correctly identified that accidentally acquired traits were not transmitted to the descendance. However, only 32,2% of them use terms related to inheritance (77,1% of them in G4 ¿ G6). Regarding the mechanism of inheritance, the idea that siblings express traits of both parents becomes more prevalent from grade 3, even suggesting the appearance of new traits or the mixture of previous ones. Older pupils accepted that a trait could skip a generation, although most of them were unable to explain the mechanism, that involves the idea of dominance/ recessiveness. These results allow identifying key leverage points for constructing the inheritance model at Primary levels.Publication Open Access Sustainability teaching tools in the digital age(MDPI, 2020) Napal Fraile, María; Mendioroz Lacambra, Ana; Peñalva Vélez, Alicia; Ciencias; Zientziak; Ciencias Humanas y de la Educación; Giza eta Hezkuntza Zientziak; Gobierno de Navarra / Nafarroako GobernuaThe increasing presence and relevance of Information and Communications Technology (ICT) in learning scenarios has imposed new demands on teachers, who must be able to design new learning situations while relying on the growing supply of available digital resources. One of the fields that more urgently needs to utilize the potential benefits of ICT to transform learning is sustainability, and more precisely the development of sustainability competences (SCs). Indeed, wider societal changes are needed that ensure a balance between economic growth, respect for the environment, and social justice, and these changes must start with individual action, knowledge, and the capacity and willingness to act (i.e., the definition of 'competence'). However, although there is a wide consensus on the fact that education should ensure the acquisition of competences for life, making this a reality may be more problematic. This difficulty stems, partly, from a lack of a definition of the intervening elements (knowledge, skills, values, attitudes) that enables the integration of competences into specific learning sequences and activities. Taking into account all the above and the difficulties that teachers face in choosing relevant resources and incorporating competences into their planning, we propose a series of indicators that serve to characterize the four dimensions of scientific competence: contents of science, contents about science, the value of science, and the utility of science in educational materials. Although primarily intended for filtering multimedia resources in an educational platform, this instrument (as well as the indicators therein) can be extrapolated to the selection and management of a variety of resources and activities, eventually selecting those that are more useful for the acquisition of the scientific competence. They can also provide learning-managers with a common ground to work on by sharing the objectives and indicators related to the acquisition of competences.Publication Open Access Mars explorers: a science inquiry-based learning project in preschool(Springer, 2021) Zudaire Ripa, María Isabel; Buil, Raquel; Uriz Doray, Irantzu; Napal Fraile, María; Ciencias; ZientziakLa enseñanza de las ciencias basada en la indagación se ha convertido en una de las metodologías más eficaces para aprender ciencias; sin embargo, las propuestas en educación infantil son escasas. Diferentes factores son los responsables de esta situación, como la baja autoconfianza de los maestros para enseñar ciencias y la creencia de que el alumnado infantil es incapaz de desarrollar ciertas habilidades de razonamiento. En este artícul se presenta la implementación de una secuencia de indagación en infantil, durante las prácticas escolares de una maestra en formación. El objetivo fue promover el desarrollo de habilidades científicas básicas e integradas, mejorar la adquisición de conocimientos conceptuales y hacer que los estudiantes disfrutaran aprendiendo ciencias. La intervención se describe detalladamente, mostrando ejemplos de la implementación real de la secuencia teórica de indagación. Al inicio, el alumnado recibió una hipotética carta del astronauta Pedro Duque, en la que se les pedía ayuda para planificar su viaje a Marte, un planeta frío, con agua helada y salada. Tras diversas actividades sobre la percepción de la temperatura y experiencias con agua dulce y salada, siguiendo un esquema POE (predecir, observar y explicar), los estudiantes realizaron una investigación: cultivar lechugas en cuatro condiciones diferentes, combinando dos variables, temperatura y salinidad del agua. A lo largo del proyecto, los estudiantes fueron capaces de realizar progresivamente mejores descripciones y justificaciones, y mostraron gran interés en realizar más 'experimentos'. Para la maestra en formación, el proyecto brindó una excelente oportunidad para aplicar el conocimiento académico en la práctica escolar.Publication Open Access Exploring the conceptual challenges of integrating epigenetics in secondary-level science teaching(Springer, 2020) Zudaire Ripa, María Isabel; Napal Fraile, María; Ciencias; ZientziakRapidly occurring advancements in molecular genetics, such as recent developments in epigenetics, are challenging traditional genetics as it is taught at schools. For example, the adoption of epigenetics—which provides molecular mechanisms for the environment to directly alter phenotypic variation—would mean that pivotal tenets in genetics instruction, such as the central dogma, will require revision. Despite the important implications of epigenetic mechanisms in human health and biological evolution, it is seldom considered at secondary school. The aim of this research was to evaluate the possibility of introducing epigenetics to secondary school students, to foresee the conceptual barriers that might arise and, accordingly, to give some clues which might guide instruction. A short introductory lecture on epigenetics,followed by an open-ended question based in a real case showed that more than half of the students (424 students in 12 schools) were able to understand that environmental factors influence differential gene expression, and over 25% of the students at grade 12 mentioned also some epigenetic molecular mechanisms. However, the students held some conceptual barriers likely hindering comprehension of epigenetics: lack of basic genetic knowledge, genetic determinism, and misunderstanding of the process of adaptation to the environment. The results of this research suggest that it is feasible to introduce epigenetics in secondary school curriculum: at lower levels, special attention should be paid to avoid inducing misconceptions that can work as conceptual barriers to complex genetic concepts exceeding linear determinism; the explicit teaching of technical details might better be addressed at later, post-obligatory levels.Publication Open Access The effect of adult intervention in the development of science process skills(Springer, 2024) Napal Fraile, María; Vázquez Bienzobas, Lara; Zudaire Ripa, María Isabel; Uriz Doray, Irantzu; Ciencias; Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASContrary to the commonly held belief that preschool children are not prepared to understand certain scientific phenomena, studies have shown at least an incipient command of science process skills (SPS) whenever children are provided with various opportunities and contexts for learning. Specifically, the degree of adult intervention may strongly determine learning outcomes, especially if this role consists of guiding exploration with productive questions that help the children focus their attention on the phenomena of interest. This research was aimed at assessing the impact of different styles of adult intervention on the learning of and engagement with science tasks, in the context of a proposal intended to develop SPS among young children. Forty-two children aged 4-6 were subdivided in three groups and participated in various science proposals under different styles of adult intervention: children-led, adult-led or scaffolded exploration. While the adult-led group attained the most detailed learning of concepts, the scaffolded exploration group improved their basic SPS more. The children-led intervention had the poorest results. The type of questions proved crucial, with productive questions which prompt the children to focus their attention or find a solution leading to much more accurate and complete answers.Publication Embargo Destrezas STEM a través del cuento Paco viaja a la Luna(Graó, 2024-02-01) Napal Fraile, María; Ilundáin López de Muniáin, María; Ciencias; Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASEsta propuesta parte de la toma de conciencia de una maestra en formación de la poca presencia de la ciencia en edades tempranas. De esta necesidad surgió la idea de utilizar un cuento, Paco viaja a la Luna, para vincular entre sí una serie de pequeñas propuestas de experimentación con las que desarrollar destrezas científicas. Estas propuestas, ligadas con una o varias destrezas y una temática diferente, se suceden unidas a cada escena del cuento, que se muestran en un kamishibai, ilustradas con pintura fluorescente y leídas bajo una lámpara de luz negra, creando un ambiente mágico donde todo puede pasar.Publication Open Access Evolución de la formación docente en materia digital en Andalucía(Dykinson, 2023) Contreras Cintado, Eduardo; Napal Fraile, María; Ciencias; Zientziak; Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASEl objetivo de este trabajo es llevar a cabo una caracterización de los cursos de formación en materia digital ofertada al profesorado en Andalucía, para ver si con el paso del tiempo la finalidad de las formaciones han contemplado que el profesorado, además de conocer las distintas herramientas tecnológicas del momento, puede llegar a utilizarlas de forma didáctica y pedagógica en las aulas, puesto que el nivel de competencia digital que presente está directamente relacionado con el nivel de integración tecnológica que tengan los centros educativos e impactan, a su vez, sobre la calidad de la enseñanza y los procesos de aprendizaje.
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