Efecto del contacto y la actitud en la motivación de aprendices de español L2 en un programa de estudios en el extranjero

dc.contributor.authorLópez Pérez, María Victoria
dc.contributor.authorMoler Cuiral, José Antonio
dc.contributor.departmentCiencias Humanas y de la Educaciónes_ES
dc.contributor.departmentGiza eta Hezkuntza Zientziakeu
dc.contributor.departmentEstadística, Informática y Matemáticases_ES
dc.contributor.departmentEstatistika, Informatika eta Matematikaeu
dc.contributor.funderUniversidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoaes_ES
dc.date.accessioned2023-11-09T09:01:34Z
dc.date.available2023-11-09T09:01:34Z
dc.date.issued2023
dc.date.updated2023-11-09T08:52:10Z
dc.description.abstractEste artículo analiza el grado y el tipo de motivación en 97 estudiantes deespañol L2 universitarios en un programa de estudios en el extranjero(PREE). También indaga sobre el efecto del contacto conhispanohablantes previo a la movilidad, el uso de la lengua durante laestancia y las actitudes sobre el español y sus comunidades de habla.La investigación, de tipo estadístico descriptivo y correlacional, empleócomo instrumento una versión adaptada del cuestionario MAALE. Seencontraron un moderado grado de motivación y un ligero predominiode motivaciones de tipo intrínseco sobre las de tipo extrínseco.Asimismo, se hallaron asociaciones estadísticamente significativas deluso de la lengua meta durante la estancia y de las actitudes haciaEspaña, los españoles y el español con la motivación. Además decontribuir a la investigación sobre la motivación de grupos multilingüesen contextos PREE, los resultados son de utilidad a la hora de diseñarintervenciones a niveles organizativo y curricular.es_ES
dc.description.abstractThis article examines the degree and type of motivation among 97university students of Spanish L2 enrolled in a study-abroad program. Italso analyses the effect that the following variables have on thelearners’motivation: prior contact with speakers of Spanish, use of thetarget language during the stay, and attitudes towards Spanishlanguage and Spanish-speaking communities. The study is based ondescriptive and correlational statistics and uses an adapted version ofthe MAALE questionnaire. A moderate degree of motivation was found,as well as a slight predominance of intrinsic motivations over extrinsicones. Also, statistically significant associations were revealed betweentarget language use and attitudes towards Spain, Spaniards and theSpanish language, and motivation. In addition to contributing to theexisting research on the factors that promote language-learningmotivation in the less explored SA context with multilingual students,results help better inform interventions at the organizational andcurricular levels.en
dc.description.sponsorshipOpen access funding provided by Universidad Pública de Navarra.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.identifier.citationLópez-Pérez, M. V., & Moler Cuiral, J. A. (2023). Efecto del contacto y la actitud en la motivación de aprendices de español L2 en un programa de estudios en el extranjero. Journal of Spanish Language Teaching, 10(1), 45-58. https://doi.org/10.1080/23247797.2023.2202896en
dc.identifier.doi10.1080/23247797.2023.2202896
dc.identifier.issn2324-7797
dc.identifier.urihttps://academica-e.unavarra.es/handle/2454/46734
dc.language.isospaen
dc.publisherTaylor & Francisen
dc.relation.ispartofJournal of Spanish Language Teaching, 10(1), 45-58en
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1080/23247797.2023.2202896
dc.rights© 2023 The Author(s). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License.en
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAttitudesen
dc.subjectContacten
dc.subjectMotivationen
dc.subjectMultilingual groupsen
dc.subjectSpanish Language Teaching (SLT)en
dc.subjectStudy abroaden
dc.titleEfecto del contacto y la actitud en la motivación de aprendices de español L2 en un programa de estudios en el extranjeroes_ES
dc.title.alternativeThe effects of attitude and contact on study abroad students’motivation to learn Spanishen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication0d3ab7e2-d183-4218-ae62-2066c3702a41
relation.isAuthorOfPublicationec10e36c-8a72-4ba6-b481-289a596f1c4a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0d3ab7e2-d183-4218-ae62-2066c3702a41

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Lopez_EfectoContacto.pdf
Size:
1.94 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.78 KB
Format:
Item-specific license agreed to upon submission
Description: