Investigaciones financiadas por la Unión Europea (OpenAire) - Europar Batasunak finantzatutako ikerketak (OpenAire)
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Publication Open Access Women in Power. Module 2. Gender policies at the workplace(2019) DesconocidoThis module presents an overview of the role of international and European standards as a strategy for achieving effective equality for women and men at work. Emphasis will be placed on the normative action, carried out by the United Nations, with special reference to the International Labour Organization, as well as the policies of the European Union.Publication Open Access Publication Open Access Women in Power. Module 4. Emotional intelligence & NLP(2019) DesconocidoPublication Open Access Course recognition (ECVET) content & competences by learning modules(2019) DesconocidoPublication Open Access Women in Power. Module 3. Motivation & goal setting(2019) DesconocidoPublication Open Access Women in Power. Module 5. Effective communication(2019) DesconocidoPublication Open Access Women in Power. Module 1. Gender and feminism(2019) DesconocidoIn this module we talk about the feminisation of labour due to the content and conditions of current work, which stem from the characteristics of the work traditionally assigned to women in a double sense: First, the traditional conditions of women's jobs are extended to all jobs: flexibility, vulnerability, availability, adaptability, versatility, precariousness, ... Secondly, the affective and relational component of care work assigned to women becomes central in the production of benefits in organisations. But this feminisation does not imply, as we have seen, that women are present on an equal footing in the labour market, which continues to be led by men, whom impose masculine styles and characteristics.Publication Open Access Cuentos rurales(Universidad Pública de Navarra, 2022) Barrueco Mikelarena, Carmen; Lizasoain Iriso, María Inmaculada; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaEste material didáctico innovador en soporte digital (PDF) se compone de 9 cuentos , diseñados para trabajar las matemáticas en la escuela infantil y primaria: Cuento 1. Sebas en la granja I (el número como cadinal). Cuento 2. Sebas en la granja II (descomposiciones del diez). Cuento 3. Sebas en el rastrojo (estimación). Cuento 4. Sebas y las moras (medidas y porciones). Cuento 5. Sebas en la piscina (medidas y proporcionalidades). Cuenta 6. Sebas en la vendimia (unidades de medida). Cuento 7. Sebas y el trigo (unidades de volumen). Cuento 8. Sebas en las fiestas (relaciones entre medidas de longitud). Cuento 9. Sebas en el olivar (la mitad y el doble).Publication Open Access Lithography-free perfect narrowband absorbers using simple layered structures(IEEE, 2024-10-08) Lezaun Capdevila, Carlos; Navajas Hernández, David; Liberal Olleta, Íñigo; Beruete Díaz, Miguel; Ingeniería Eléctrica, Electrónica y de Comunicación; Ingeniaritza Elektrikoa, Elektronikoa eta Telekomunikazio Ingeniaritza; Institute of Smart Cities - ISCLight absorbers are key components for multiple applications ranging from heat and energy management to communications and sensing. This work explores different complex permittivity combinations for material-reflector and material-spacer-reflector configurations, achieving perfect absorption under different permittivity regimes and thicknesses. Using silicon carbide, we discuss polarization and angle dependencies, and the potential of exploiting different permittivity regimes within a device for multi-band absorption. This work helps standardize absorber design and offer insights to engineer perfect absorbers for applications such as thermal emission, absorption, communication and sensing.Publication Open Access Talleres temáticos para la educación matemática de niños con discapacidad intelectual: guía multimedia(Universidad de Zaragorza, Servicio de Publicaciones, 2022) Gil Clemente, Elena; Paricio Abadías, Rebeca; Agudo Carnicer, Almudena; Campo Milla, Marta; Gil Clemente, Ana Cristina; Langarita Garcés, Irene; García Catalán, Olga Raquel; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta MatematikaQueremos que las matemáticas hagan el mundo más inteligible a los niños con los que trabajamos. Las ideas matemáticas surgen del contacto del ser humano con el mundo en que habita y así sirven de puente entre el mundo interior, el yo, y el mundo exterior, lo que no soy yo. El número y la forma son las dos puertas de acceso a las matemáticas que se refuerzan mutuamente. La geometría y la aritmética mejoran la consciencia sobre el mundo de los niños con discapacidad intelectual y por eso trabajamos con ellas. En sus primeros pasos con las matemáticas, los ponemos en contacto con los conceptos y relaciones que los matemáticos han considerado primitivas, primordiales, con la confianza de que este encuentro desencadenará potentes fuerzas de aprendizaje.Publication Open Access Methodisches Handbuch zur Nachhaltigkeit von Lebensmitteln durch ServiceLearning(Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Ciencias; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOODIm Jahr 2022 wurde das NEMOS-Projekt - Ein neues Bildungsmodell zur Entwicklung von Nachhaltigkeitskompetenzen durch Service-Learning - gestartet. Dies von der EU finanzierte Projekt wurde in Zusammenarbeit und Partnerschaft mit fünf Hochschuleinrichtungen in Österreich (TU Graz), Irland (TU Dublin), Italien (UNIPI), Frankreich (ISARA-Lyon) und Spanien (UPNA) umgesetzt. Ziel ist es, einen Schritt in Richtung einer nachhaltigen Bildung durch praktische und innovative pädagogische Ansätze und Interventionen zu machen. Im Rahmen des Projekts wurde ein kooperativer Prozess eingeleitet, um das Wissen und die Erfahrung der fünf Hochschuleinrichtungen zu bündeln, die gemeinsam daran arbeiten, neue Bildungsmodelle zur effektiven Entwicklung von Nachhaltigkeitskompetenzen durch Service-Learning in Studiengänge mit Lebensmittelbezug umzusetzen. Jede Institution verfügte über ein unterschiedliches lebensmittelbezogenes Bildungsprogramm und begann auf unterschiedlicher Grundlage hinsichtlich Erfahrung und Praxis in der Umsetzung von Nachhaltigkeit durch Service-Learning. Dieses Handbuch ist das Ergebnis dieser gemeinsamen Arbeit. Es hat zum Ziel, die wichtigsten dabei gewonnenen Erkenntnisse und die im Verlauf des Prozesses gesammelten Empfehlungen zusammenzuführen, um die Entscheidungsfindung für Lehrkräfte und Hochschuleinrichtungen auf höherer Ebene zu erleichtern, die die Integration oder Fortsetzung der Integration sowie die Förderung von Nachhaltigkeitskompetenzen in den Lehrplänen und im täglichen Unterricht praktizieren möchten. Es gibt keine festgelegte Art, dieses Handbuch zu verwenden. Abhängig von den Interessen der Leser:innen kann man sich auf verschiedene Abschnitte konzentrieren.Publication Open Access Manuale metodologico sulla sostenibilità agroalimentare attraverso il Service-learning(Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Ciencias; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOODNel 2022 è stato lanciato il progetto NEMOS (A New Educational Model for acquisition Of Sustainability competences ) – un nuovo modello educativo per l’acquisizione di competenze di sostenibilità attraverso il Service-learning. Questo progetto finanziato dall’UE è stato implementato in collaborazione e partenariato con cinque istituti di istruzione superiore in Austria (TU Graz), Irlanda (TU Dublin), Italia (UNIPI), Francia (ISARA-Lione) e Spagna (UPNA). L’obiettivo del progetto è quello di contribuire alla transizione verso un’educazione alla sostenibilità attraverso approcci e interventi educativi pratici e innovativi. Nel quadro del progetto, le cinque istituzioni hanno collaborato per mettere in comune le conoscenze e le esperienze acquisite nell’implementazione di nuovi modelli educativi per l’acquisizione di competenze di sostenibilità attraverso il Service-learning nei corsi di laurea legati all’agroalimentare. Ciascuna istituzione aveva un diverso programma educativo basato sul cibo e partiva da una base diversa in termini di esperienza e pratica nell’implementazione della sostenibilità attraverso il Service-learning. Questo manuale è il risultato di questo lavoro congiunto. Riunisce le principali lezioni apprese e le raccomandazioni raccolte durante il processo, con l’obiettivo di facilitare il processo decisionale per gli insegnanti e gli istituti di istruzione superiore che desiderano iniziare a integrare o continuare a integrare e promuovere le competenze di sostenibilità nei curricoli e nella pratica quotidiana in classe. Non esiste un unico modo per utilizzare questo manuale, a seconda dell’interesse del lettore ci si può concentrare su diverse parti.Publication Open Access A reliability-extended simheuristics for the sustainable vehicle routing problem with stochastic travel times and demands(Springer, 2025-04-01) Abdullahi, Hassana; Reyes-Rubiano, Lorena Silvana; Ouelhadj, Djamila; Faulín Fajardo, Javier; Juan, Ángel A.; Estadística, Informática y Matemáticas; Estatistika, Informatika eta Matematika; Institute of Smart Cities - ISC; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaReal-life transport operations are often subject to uncertainties in travel time or customers'demands. Additionally, these uncertainties greatly impact the economic, environmental, and social costs of vehicle routing plans. Thus, analysing the sustainability costs of transportation activities and reliability in the presence of uncertainties is essential for decision makers. Accordingly, this paper addresses the Sustainable Vehicle Routing Problem with Stochastic Travel times and Demands. This paper proposes a novel weighted stochastic recourse model that models travel time and demand uncertainties. To solve this challenging problem, we propose an extended simheuristic that integrates reliability analysis to evaluate the reliability of the generated solutions in the presence of uncertainties. An extensive set of computational experiments is carried out to illustrate the potential of the proposed approach and analyse the influence of stochastic components on the different sustainability dimensions.Publication Embargo Development of sustainable stabilized rammed earth building materials based on by-products(2025) Martín Antunes, Miguel Ángel; Bascoules Perlot, Céline; Seco Meneses, Andrés; Ingeniería; Ingeniaritza; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate PublikoaEn esta tesis doctoral, se desarrolló un material basado en subproductos locales para su uso como material de construcción de Tapial Estabilizado (SRE) en el sector de la construcción. Los materiales considerados como subproductos son producidos localmente dentro de la Eurorregión, específicamente en Navarra. El material desarrollado en la tesis doctoral constituye una aplicación para estos subproductos, que carecen de formas efectivas de valorización, evitando su disposición en vertederos, reduciendo los costos de gestión y ahorrando recursos naturales. Además, ayudaría al sector de la construcción de la Eurorregión a mitigar su huella ambiental. La ejecución del proceso de investigación requerido para el desarrollo de esta tesis doctoral se llevó a cabo utilizando una metodología dividida en cuatro fases. En la primera fase, se realizó una revisión bibliográfica exhaustiva sobre SRE. A través del análisis de la información recopilada, se propuso una metodología para la fabricación, curado y caracterización del material de construcción SRE. Esta metodología se aplicó en las siguientes fases de investigación que constituyen esta tesis doctoral. En la segunda fase, se identificaron y caracterizaron los subproductos locales con potencial para su uso en la construcción de SRE, con el fin de desarrollar una mezcla de subproductos naturales que pudiera reemplazar el suelo en la construcción de SRE. Se consideraron cuatro subproductos (tres diferentes subproductos mineros con diferente granulometría y un subproducto industrial, arena) como componentes de esta mezcla. Se llevó a cabo una campaña experimental para establecer las proporciones adecuadas para combinarlos en una mezcla optimizada adecuada para su uso en la construcción de tierra compactada mediante el modelo de diseño experimental Taguchi. Este método estadístico se aplicó para estudiar el efecto de diferentes distribuciones de tamaño de partículas (PSDs) en la construcción de tierra compactada, con el objetivo de maximizar la densidad en seco del material y la resistencia a compresión no confinada (UCS). En la tercera fase se decidió estabilizar la combinación en la que la PSD optimizó la densidad en seco con tres estabilizadores convencionales diferentes: cemento, cal hidratada calcárea y cal hidráulica natural. En la cuarta fase, con el fin de reducir el impacto ambiental de los estabilizadores convencionales, se estabilizó el material con PSD optimizada utilizando dos estabilizadores no convencionales diferentes. Se caracterizaron sus propiedades mecánicas y de durabilidad, siguiendo la metodología de la primera fase, y se compararon con las propiedades de SRE obtenidas con estabilizadores convencionales. Los estabilizadores no convencionales estudiados fueron un estabilizador basado en Mg (GGBS-PC8) y un cemento supersulfatado (SSC). Se realizaron dos campañas experimentales diferentes, donde se fabricaron seis combinaciones que fueron sometidas a pruebas de UCS, UCS sumergido, pruebas de durabilidad por humedecimiento y secado, SEM/EDS, TG/DTG y XRD. Las combinaciones estabilizadas con los estabilizadores no convencionales lograron mejores resultados que aquellas estabilizadas con los convencionales. Estos resultados demostraron el potencial de los estabilizadores no convencionales, los cuales, en el caso del GGBS-PC8, permitieron el desarrollo de un material de construcción 100% basado en materiales reciclados con propiedades técnicas y ambientales mejoradas.Publication Open Access International norms for adult handgrip strength: a systematic review of data on 2.4 million adults aged 20 to 100+ years from 69 countries and regions(Elsevier, 2024-12-06) Tomkinson, Grant R.; Lang, Justin J.; Rubín, Lukáš; McGrath, Ryan; Gower, Bethany; Boyle, Terry; Klug, Marilyn G.; Mayhew, Alexandra J.; Blake, Henry T.; Ortega, Francisco B.; Cadenas-Sánchez, Cristina; Magnussen, Costan G.; Fraser, Brooklyn J.; Kidokoro, Tetsuhiro; Liu, Yang; Christensen, Kaare; Leong, Darryl P.; International handGRIP Strength Group (iGRIPS); Ramírez Vélez, Robinson; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakBackground: Muscular strength is a powerful marker of current health status and robust predictor of age-related disease and disability. Handgrip strength (HGS) using isometric dynamometry is a convenient, feasible, and widely used method of assessing muscular strength among people of all ages. While adult HGS norms have been published for many countries, no study has yet synthesized available data to produce international norms. The objective of this study was to generate international sex- and age-specific norms for absolute and body size-normalized HGS across the adult lifespan. Methods: Systematic searches were conducted in 6 databases/web search engines (MEDLINE, SPORTDiscus, Embase, Web of Science, CINAHL, and Google Scholar) up to December 1, 2023. We included full-text peer-reviewed observational studies that reported normative HGS data for adults aged ≥20 years by sex and age. Pseudo data were generated using Monte Carlo simulation following harmonization for methodological variation. Population-weighted Generalized Additive Models for Location, Scale, and Shape were used to develop sex- and age-specific norms for absolute HGS (kg) and HGS normalized by height (Ht, m) squared (i.e., HGS/Ht2 in kg/m2). Norms were tabulated as percentile values (5th to 95th) and visualized as smoothed percentile curves. Results: We included data from 100 unique observational studies representing 2,405,863 adults (51.9% female) aged 20 to 100+ years from 69 countries and regions tested from the year 2000 onward. On average, absolute and normalized HGS values negligibly improved throughout early adulthood, peaked from age 30–39 years (at 49.7 kg (males) and 29.7 kg (females) for absolute HGS or 16.3 kg/m2 (males) and 11.3 kg/m2 (females) for HGS/Ht2), and declined afterwards. The age-related decline in HGS accelerated from middle to late adulthood and was slightly larger for males than for females during middle adulthood. Conclusion: This study provides the world's largest and most geographically comprehensive international norms for adult HGS by sex and age. These norms have utility for global peer-comparisons, health screening, and surveillance.Publication Open Access Didactic voice-over in Secondary Education to develop integrated language skills and raise ecological awareness: a case study with pre-service teachers(Universidad de Córdoba, 2025-01-29) Lertola, Jennifer; Goñi Alsúa, Edurne; Ciencias humanas y de la educación; Giza eta Hezkuntza ZientziakEn los últimos años, ha habido una expansión significativa en la utilización de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje de idiomas. Por otro lado, para brindar a los estudiantes una educación de calidad, la formación de docentes es de suma importancia ya que esta garantiza que los educadores tengan conocimiento de las últimas estrategias pedagógicas, las herramientas tecnológicas y los enfoques interdisciplinarios necesarios que fomenten un entorno de aprendizaje dinámico y atractivo. Además, por lo que respecta a la Agenda 2030 de las Naciones Unidas, los esfuerzos de los docentes se centran cada vez más en promover la concienciación sobre la sostenibilidad. Este enfoque holístico no sólo mejora la experiencia educativa, sino que también se alinea con objetivos sociales más amplios, lo que hace que la educación de idiomas sea una herramienta poderosa para un cambio positivo. Este artículo presenta un estudio de caso con 14 profesores de inglés como lengua extranjera de secundaria en España. El propósito es investigar si los profesores en formación ven factible implementar la traducción audiovisual didáctica (TAD), particularmente las voces superpuestas didácticas en el aula de inglés como lengua extranjera, y si esta puede mejorar las habilidades lingüísticas integradas y promover la conciencia ecológica. Inicialmente, a los participantes se les presentó la base teórica sobre la TAD y su aplicación práctica, dentro de la plataforma TRADILEX (Fernández-Costales, Talaván y Tinedo-Rodríguez 2023). Posteriormente, se pidió a los participantes que llevaran a cabo una unidad didáctica de voces superpuestas didácticas sobre el proyecto financiado con fondos europeos Speak4Nature-Interdisciplinary Approaches on Ecological Justice. Tras presentar la unidad didáctica de voces superpuestas de 60 minutos, creada según la metodología TRADILEX (Talaván and Lertola 2022), los participantes debían desarrollar una segunda unidad de la misma duración, utilizando el mismo vídeo como base, adaptada a las necesidades específicas de los futuros alumnos. Para triangular los datos, se recogieron las opiniones de los participantes a través de un cuestionario, una rúbrica de observación completada por los dos profesores-investigadores y las respuestas a una breve entrevista que se realizó a un grupo focal, en el que participaron cinco estudiantes. El análisis arroja resultados alentadores, ya que los futuros profesores de inglés como lengua extranjera percibieron la integración de la TAD en la educación secundaria como potencialmente ventajosa para fomentar el desarrollo de las habilidades lingüísticas integradas y la conciencia ecológica.Publication Open Access Editorial: Evidence-based exercise enhances healthy aging(Elsevier, 2024-12-31) Izquierdo Redín, Mikel; Fiatarone Singh, Maria; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakAs the global population continues to age, an urgent question arises: how can we improve the quality of life for older adults while reducing the burden of age-related diseases and disabilities? A growing body of evidence suggests that evidence-based exercise, used as both preventive and therapeutic medicine, may hold the key to extending healthy As the global population continues to age, an urgent question arises: howcanweimprovethequalityoflifeforolderadultswhilereducingthe burden of age-related diseases and disabilities? A growing body of evidence suggests that evidence-based exercise, used as both preventive and therapeutic medicine, may hold the key to extending healthy longevity, preventing chronic conditions, and preserving physical and cognitive function. The “Global consensus on optimal exercise recommendations for enhancing healthy longevity in older adults (ICFSR)” emphasizes the importance of integrating tailored exercise regimens into geriatric care, positioning exercise not only as preventive medicine but also as a therapeutic cornerstone in managing age-related decline. The updated consensus document introduces several advancements that distinguish it from the previous consensus published a few years ago. It emphasizes more personalized, evidence-based exercise prescriptions that align with individual health profiles and conditions, moving beyond genericactivityguidelines.Publication Open Access Long-term frailty and physical performance transitions in older people with type-2 diabetes: the MIDFRAIL randomized clinical study(Elsevier, 2025-02-14) Laosa, Olga; Topinkova, Eva; Bourdel Marchasson, Isabelle; Vellas, Bruno; Izquierdo Redín, Mikel; Paolisso, Giuseppe; Hardman, Timothy C.; Zeyfang, Andrej; Pedraza, Laura; Carnicero Carreño, José Antonio; Rodríguez Mañas, Leocadio; Sinclair, Alan J.; Ciencias de la Salud; Osasun ZientziakAims: Type 2 diabetes (T2D) is associated with frailty in older people. We aim to explore changes in frailty status after 18 months of intervention. Methods: 298 community-dwelling older adults (>70 years) participating in MIDFRAIL followed-up for 18–24 months were randomly allocated by trial site (cluster) to intervention IG (16-weeks resistance exercise program, nutritional-educational sessions, optimization of diabetes care), or usual care group (UCG). Frailty status was assessed by the Fried Frailty Phenotype criteria at baseline and final visit. Functional status was assessed by the SPPB in every visit. We used multivariate linear and logistic regression for continuous and dichotomous outcomes. This study was registered at Clinicaltrials.gov (NCT01654341). Results: Mean age was 77.7 (SD 5.54), 47% were male, 32.9% frail and 67.1% prefrail. The probability of improving the frailty status and decreasing the number of Fried’s frailty criteria was higher in the IG than in the UCG (OR 2.6, 95%CI 1.3–5.4; p = 0.009 and OR 1.9; 95%CI 1.1 3.1; p = 0.02, respectively). IG participants more frequently improved 1 point in SPPB score (OR 1.85; 95%CI 1.09–3.12; p = 0.022). These benefits were mainly accounted for the prefrail participants. Conclusions: The MIDFRAIL intervention improved frailty status and physical function at long-term follow-up in older people with T2D.Publication Open Access Short single strand DNA detection by means of Lossy Mode Resonance based fiber-optic sensor(IEEE, 2019-01-14) Zubiate Orzanco, Pablo; Ciáurriz Gortari, Paula; Tellechea Malda, Edurne; Santano Rivero, Desiree; Del Villar, Ignacio; Urrutia Azcona, Aitor; Arregui San Martín, Francisco Javier; Matías Maestro, Ignacio; Ruiz Zamarreño, Carlos; Ingeniería Eléctrica, Electrónica y de Comunicación; Ingeniaritza Elektrikoa, Elektronikoa eta Telekomunikazio Ingeniaritza; Institute of Smart Cities - ISC; Universidad Pública de Navarra / Nafarroako Unibertsitate Publikoa, PJUPNA26Development of DNA and RNA biosensors and the associated diagnostic tests have gained growing interest in recent years. In particular, short RNA chains (around 25 oligonucleotides), known as micro RNAs, can be associated different stroke and neurodegenerative diseases. Here, we present the utilization of highly sensitive fiber optic sensor based on Lossy Mode Resonance (LMR) for the detection of single strand complementary DNA (ssDNA) associated to Huntington disease (Hsa-miR-34b).Publication Open Access On the lossy character of Y-branches and their analogy to Wilkinson power dividers(Optica Publishing Group, 2024-11-04) Oña Valladares, Douglas; Hernández Martínez, Osmery; Ortega Gómez, Ángel; González-Andrade, David; Liberal Olleta, Íñigo; Ingeniería Eléctrica, Electrónica y de Comunicación; Ingeniaritza Elektrikoa, Elektronikoa eta Telekomunikazio Ingeniaritza; Institute of Smart Cities - ISCY-branches are commonly used devices for power splitting and combining in various technological applications. Despite their widespread use, research on their design and analysis has been mostly focused on their characterization based on reflection and transmission when operating as power dividers, leaving aside an exhaustive consideration of all their possible modes of operation. Also, it has not been fully recognized that these devices have intrinsic losses. If these losses are not properly managed, they can negatively impact the network, but also open the door to new opportunities. In this context, this paper examines Y-bifurcation properties and their connection to Wilkinson's power dividers. Additionally, through numerical analysis, we demonstrate the possibility of integrating these devices into more complex optical networks. We use them as components in generalized power dividers and analog optical computational systems designed to filter out the maximum common phase component and avoid backward reflections for any input signal.