Anatomy of educational innovations based on learning by discovery in higher education

dc.contributor.authorRuisoto Palomera, Pablo
dc.contributor.authorContador Castillo, Israel
dc.contributor.authorQuintero, Esperanza
dc.contributor.authorLópez-García, Juan Carlos
dc.contributor.authorÁlvarez-Díaz, Beatriz
dc.contributor.authorCacho Fernández, Raúl
dc.contributor.authorFernández-Calvo, Bernardino
dc.contributor.departmentCiencias de la Saludes_ES
dc.contributor.departmentOsasun Zientziakeu
dc.contributor.departmentInstitute for Advanced Social Research - ICOMMUNITASen
dc.date.accessioned2024-11-28T11:41:01Z
dc.date.available2024-11-28T11:41:01Z
dc.date.issued2024
dc.date.updated2024-11-28T11:29:36Z
dc.description.abstractEl objetivo de este trabajo es examinar las innovaciones docentes derivadas del Plan Bolonia, centrando la atención en el aprendizaje basado en problemas y la gamificación, que resaltan la importancia del aprendizaje por descubrimiento o autónomo. Se analizan metaanálisis y artículos prominentes en ¿Education¿ and ¿Educational Research¿ de los últimos 5 años. Utilizando un símil biomédico, se identifican los principios activos de las innovaciones basadas en aprendizaje por descubrimiento, destacando la subordinación de contenidos teóricos a competencias prácticas y la ruptura del binomio docente-estudiante. Se señalan efectos adversos como la devaluación de clases magistrales, desacreditación de la autoridad docente y la infantilización de estudiantes. Diferentes estudios indican que la eficacia del aprendizaje por descubrimiento en la educación superior es débil e inconsistente. Por tanto, se aboga por la prudencia en su implementación y la preservación de la función social universitaria para transmitir conocimiento a niveles superiores.es_ES
dc.description.abstractThis study examines the teaching innovations resulting from the Bologna Process, focusing on problem-based learning and gamification, both of which emphasize the importance of autonomous learning. It reviews metaanalyses and prominent articles in the field of education and educational research from the last 5 years. Using a biomedical analogy, it identifies the active principles of discovery-based learning innovations, highlighting the subordination of theoretical content to practical skills and the disruption of the teacher-student dichotomy. Adverse effects are noted, such as the devaluation of lectures, the discrediting of teacher authority, and the infantilization of students. The effectiveness of discovery-based learning in higher education is considered weak and inconsistent, and caution is advised in its implementation, together with the preservation of the university’s social function of transmitting knowledge at advanced levels.en
dc.description.sponsorshipP.R. was funded by the European Union - "NextGenerationEU", Call for grants for the Recalibration of the Spanish University System for 2021-2023 at the Public University of Navarra (Resolution 1402/2021). B. F.-C. was supported by Beatriz Galindo Senior Spanish Grant, Award Number: BEAGAL18/00006.
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.identifier.citationRuisoto, P., Contador, I., Quintero, E., López-García, J. C., Álvarez-Díaz, B., Cacho, R., Fernández-Calvo, B. (2024). Anatomy of educational innovations based on learning by discovery in higher education. Papeles del Psicólogo, 45(3), 155-163. https://doi.org/10.23923/pap.psicol.3044.
dc.identifier.doi10.23923/pap.psicol.3044
dc.identifier.issn0214-7823
dc.identifier.urihttps://academica-e.unavarra.es/handle/2454/52621
dc.language.isoeng
dc.publisherConsejo General de la Psicología de España
dc.relation.ispartofPapeles del Psicólogo (2024), vol. 45, núm. 3
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.23923/pap.psicol.3044
dc.rightsCon permiso del editor.
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectEducación superiores_ES
dc.subjectInnovación pedagógicaes_ES
dc.subjectTeoría carga cognitivaes_ES
dc.subjectHigher educationen
dc.subjectEducational innovationen
dc.subjectCognitive load theoryen
dc.titleAnatomy of educational innovations based on learning by discovery in higher educationen
dc.title.alternativeAnatomía de las innovaciones docentes basadas en el aprendizaje por descubrimiento en la educación superiores_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication67d90c33-1a8d-4a17-b259-940ae5d3674a
relation.isAuthorOfPublicationdcc325b1-e7dd-4272-b633-b1bcaa31d48b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery67d90c33-1a8d-4a17-b259-940ae5d3674a

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Ruisoto_AnatomyEducational.pdf
Size:
464.76 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed to upon submission
Description: