Publication: Flipping the EFL classroom in a secondary education setting: Students’ perceptions and academic performance
Date
Authors
Director
Publisher
Project identifier
Abstract
Recientemente se ha popularizado un nuevo modelo de enseñanza denominado «flipped classroom» o clase invertida. Este nuevo modelo se basa en invertir la secuenciación de la clase desplazando la lección magistral fuera del aula por medio del visionado de videos en los que se explican los contenidos antes de acudir a clase. De esta manera el tiempo de clase se usa para realizar actividades más centradas en los alumnos que los involucren y que enfaticen el aprendizaje activo. A pesar de su popularidad, la investigación sobre la implementación de este modelo se ha centrado en campos basados en lecciones magistrales como ciencias, tecnología o matemáticas, y en contextos universitarios. Nuestro estudio intenta contribuir a la investigación sobre este modelo aplicándolo en una clase de inglés como lengua extranjera (ILE) en Educación Secundaria. Los resultados obtenidos mostraron mejoras en conocimientos y percepciones positivas hacia su uso para esta asignatura y en este contexto.
The flipped classroom teaching model has gained a lot of popularity lately. The core idea of this new approach is to switch the class sequence moving direct instruction out of the classroom by making students watch videos that explain the content before coming to class. This way in-class time is freed up to implement student-centred activities that engage students and enhance active learning. Despite its popularity, studies regarding the implementation of the flipped classroom focus mainly on fields that are strongly based on lecturing, such as science, technology and mathematics, and on university settings. This case study aims to contribute to research on the implementation of the flipped classroom by extending it to an EFL classroom in a Secondary Education setting. Results obtained in pre and post-tests and in questionnaires showed that the flipped classroom improved students’ academic performance and this new teaching model was perceived positively by students.
Description
Keywords
Department
Faculty/School
Degree
Doctorate program
item.page.cita
item.page.rights
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Unported
Los documentos de Academica-e están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a no ser que se indique lo contrario.