The impact of CLIL teacher education on the beliefs of in-service CLIL teachers

View/ Open
Date
2022Author
Version
Acceso abierto / Sarbide irekia
Type
Artículo / Artikulua
Version
Versión publicada / Argitaratu den bertsioa
Impact
|
10.30827/portalin.vi.21587
Abstract
Este estudio cualitativo investiga el impacto de un programa formativo de profesorado AICLE sobre las creencias que seis profesores AICLE de educación secundaria en servicio tenían sobre AICLE como metodología de enseñanza y sobre la utilización de una
lengua extranjera como vehículo de enseñanza. La importancia de la formación del profesorado AICLE es hoy incuestionable, sin embargo, existe poc ...
[++]
Este estudio cualitativo investiga el impacto de un programa formativo de profesorado AICLE sobre las creencias que seis profesores AICLE de educación secundaria en servicio tenían sobre AICLE como metodología de enseñanza y sobre la utilización de una
lengua extranjera como vehículo de enseñanza. La importancia de la formación del profesorado AICLE es hoy incuestionable, sin embargo, existe poca investigación sobre el impacto que esta formación tiene sobre las creencias de los profesores. Los datos fueron recopilados a través de cuestionarios y entrevistas semi-estructuradas antes y después del programa. Los resultados mostraron que el curso tuvo un impacto significativo en las creencias del profesorado. El programa posibilitó que los profesores aprendieran y entendieran los principios de AICLE, y lo que esta metodología implica en la enseñanza y aprendizaje de una lengua
extranjera. Los profesores pusieron voz a sus creencias y reflexionaron sobre sus prácticas docentes previas. El programa permitió el empoderamiento de los profesores y la mejora de su autoeficacia con una mayor disposición a aplicar los principios de AICLE. Esta evidencia de impacto tiene implicaciones importantes para la provisión de formación del profesorado AICLE y para una implementación efectiva en las aulas. [--]
This qualitative study investigates the impact of a CLIL teacher education programme on the beliefs that six in-service CLIL secondary school teachers of content subjects had about CLIL as an approach for teaching and about using a FL as the means of instruction. The importance of CLIL teacher education provision is now uncontested, however, little research exists on the impact that those courses ...
[++]
This qualitative study investigates the impact of a CLIL teacher education programme on the beliefs that six in-service CLIL secondary school teachers of content subjects had about CLIL as an approach for teaching and about using a FL as the means of instruction. The importance of CLIL teacher education provision is now uncontested, however, little research exists on the impact that those courses may have on teachers’ beliefs. Data was collected by means of questionnaires and semi-structured interviews before and after the programme was delivered to teachers. Results showed that the course had a significant impact on the teachers’ beliefs. It enabled teachers to learn about, understand and become aware of what CLIL is and implies both as regards the approach itself and as regards language. Teachers gave voice to their beliefs and were able to reflect on their own previous CLIL teaching practices. After the programme, the teachers became empowered and confident professionals who were willing to apply CLIL principles in a conscious way. This evidence of impact has important implications for CLIL teacher education provision and for effective implementation in classrooms. [--]
Subject
Creencias del profesorado,
Formación del profesorado AICLE,
Conciencia del profesorado,
Fortalecimiento profesional,
Desarrollo profesional,
Teacher beliefs,
CLIL teacher education,
Teacher awareness,
Professional empowerment,
Professional development
Publisher
Universidad de Granada
Published in
Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras (4), 47-61
Departament
Universidad Pública de Navarra/Nafarroako Unibertsitate Publikoa. Institute for Advanced Social Research - ICOMMUNITAS
Publisher version
Appears in Collections
Items in Academica-e are protected by copyright with all rights reserved, unless otherwise noted.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
EFL effective teaching: a estudy on the beliefs, teaching practices and professional cooperation of bilingual teachers in a rural school in Navarre
Morentin Gual, Sonia (2021) Trabajo Fin de Máster/Master Amaierako LanaBilingual teaching programs such as CBLT and CLIL emerged in response to the linguistic requirements in nowadays’ globalised world. These bilingual programs integrate content and language when teaching and are said to ... -
Formación inicial del profesorado generalista en Chile: análisis desde la perspectiva de la educación musical
Ángel Alvarado, Rolando Alfredo (Universitat Politècnica de València, 2018) Artículo / ArtikuluaEn algunos países occidentales, los programas de formación inicial del profesorado generalista están relegando la responsabilidad de articular los conocimientos musicales con los pedagógicos a los estudiantes ... -
Development of digital competence in secondary education teachers' training
Napal Fraile, María; Peñalva Vélez, Alicia
; Mendioroz Lacambra, Ana
(MDPI, 2018) Artículo / Artikulua
Digital competence is one of the eight key competences for life-long learning developed by the European Commission, and is a requisite for personal fulfilment and development, active citizenship, social inclusion, and ...