NEMOS: a new educational model for acquisition of sustainability competences through service-learning

Permanent URI for this collection

El proyecto NEMOS ha vinculado la sostenibilidad, el aprendizaje-servicio (ApS) y la alimentación para demostrar cómo se pueden alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). La Educación Superior (ES) es crucial para alcanzar los ODS: para crear un mundo más sostenible, se requiere un esfuerzo colectivo de todas las personas y sociedades.

Las cinco universidades europeas de este proyecto (Universidad Pública de Navarra -UPNA- en España, Universidad de Pisa -UniPI- en Italia, TU Graz en Austria, TU Dublín en Irlanda e ISARA-Lyon en Francia) han sido pioneras en el diseño de un nuevo modelo educativo basado en cómo adquirir efectivamente competencias de sostenibilidad, a través del ApS.

Referencia del proyecto: 2021-1-ES01-KA220-HED-000027570

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 9 of 9
  • PublicationOpen Access
    Proyecto NEMOS - Un nuevo modelo educativo para la adquisición de competencias en sostenibilidad a través del aprendizaje-servicio. Lecciones aprendidas
    (2022) Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Navarlaz Fernández, Isabel; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura
    El proyecto NEMOS (2022-2024) vincula la sostenibilidad y el aprendizaje-servicio para demostrar cómo se puede lograr un mundo más sostenible mediante un esfuerzo colectivo de todos los individuos y sociedades. Dado que la sostenibilidad va a ser uno de los valores que rija la sociedad y una competencia clave para los estudiantes de postgrado en las próximas décadas, los graduados deberán abordar desafíos como el cambio climático, el desperdicio de alimentos y las pérdidas de alimentos, así como brindar apoyo a los productores de alimentos que buscan cumplir con los objetivos globales de sostenibilidad económica, social y ambiental. Este proyecto financiado por el programa Erasmus+ de la UE se ha llevado a cabo en colaboración y asociación con cinco instituciones de educación superior de Austria (TU Graz), Irlanda (TU Dublin), Italia (UNIPI), Francia (ISARA-Lyon) y España (UPNA) y tiene como objetivo dar un paso adelante en la transición hacia la educación sobre la sostenibilidad a través de enfoques e intervenciones educativas prácticas e innovadoras. El video se centra en la presentación del “Manual metodológico sobre sostenibilidad alimentaria a través del Aprendizaje-servicio”, resultado de este trabajo conjunto. El manual reúne las principales lecciones aprendidas, así como las recomendaciones recogidas a lo largo del proceso, con el objetivo de facilitar la toma de decisiones al profesorado y a las instituciones educativas de nivel superior que quieran empezar a integrar o seguir integrando y promoviendo las competencias en sostenibilidad en los planes de estudios y en la práctica diaria en el aula. En el video también se muestra cómo transversalizar los aprendizajes a otras titulaciones a nivel de educación universitaria y no universitaria.
  • PublicationOpen Access
    University and sostenibility: how to define a students´ sustainability profile based on the NEMOS project
    (2022-10) Cantalejo Díez, María Jesús; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura
    This work is the result of the sociological investigation carried out in Navarre (Spain) among the agents involved in the project (educational community and stakeholders), in order to define the Sustainability Profile for Students , the objective of the first part of the NEMOS project. General goal: To identify the opinions and attitudes, as well as their key discourses, regarding the concept of sustainability held by the lecturers and students of the Food related Degrees and stake holders involved in the subject. Specific goals: Sustainability in education; strengths and weaknesses for its presence and dissemination at University; sustainability profile to be built by the students; personal position as lecturers in relation to sustainability; training needs of students and lecturers; sustainable habits and practices of students and lecturers; defining what sustainability content and values should be transmitted in teaching; knowledge and attitudes towards Service Learning and its relation to sustainability.
  • PublicationOpen Access
    Transfering sustainability competences through green pedagogies and service-learning in higher education
    (European Center of Sustainable Development, 2025-02-01) Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Navarlaz Fernández, Isabel; Ciencias; Zientziak; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura
    Sustainability competences are reflected in the ability to look ahead to change and shape the future of the societies in which they live through active participation in the sense of sustainable development. Through service-learning, students take responsibility for their actions. The complex nature of sustainability issues makes it useful to explore problems and their solutions holistically. In the framework of the NEMOS project (A New Educational Model for Acquiring Sustainability Competences through Service-Learning), a collaborative process was initiated to pool the knowledge and experience of five Higher Education Institutions working together to implement new educational models for effectively acquiring sustainability competences through service-learning in food-related degrees. This EU-funded project was launched and aimed to advance the transition to sustainability education through practical and innovative educational approaches and interventions. Green pedagogy can support transformative learning through the exploration and clarification of learners
  • PublicationOpen Access
    Integrating sustainability competences in education through service-learning
    (2022-11-28) Desconocido; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura
    The webinar session focused on the opportunities offered by experiential and service-learning for students to acquire sustainability-related skills. The webinar also stimulated debate on the challenges of effectively integrating those skills into students’ curricula. Organised in the framework of the 9th Annual IGCAT Experts Meeting on Engaging Young Minds, the multiplier event included a presentation by NEMOS Coordinator, Dr. María J. Cantalejo on the initial results of the project, followed by a dedicated webinar session inviting the students’ perspectives on sustainability and how to embed it into their educational path.
  • PublicationOpen Access
    Methodisches Handbuch zur Nachhaltigkeit von Lebensmitteln durch ServiceLearning
    (Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Ciencias; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOOD
    Im Jahr 2022 wurde das NEMOS-Projekt - Ein neues Bildungsmodell zur Entwicklung von Nachhaltigkeitskompetenzen durch Service-Learning - gestartet. Dies von der EU finanzierte Projekt wurde in Zusammenarbeit und Partnerschaft mit fünf Hochschuleinrichtungen in Österreich (TU Graz), Irland (TU Dublin), Italien (UNIPI), Frankreich (ISARA-Lyon) und Spanien (UPNA) umgesetzt. Ziel ist es, einen Schritt in Richtung einer nachhaltigen Bildung durch praktische und innovative pädagogische Ansätze und Interventionen zu machen. Im Rahmen des Projekts wurde ein kooperativer Prozess eingeleitet, um das Wissen und die Erfahrung der fünf Hochschuleinrichtungen zu bündeln, die gemeinsam daran arbeiten, neue Bildungsmodelle zur effektiven Entwicklung von Nachhaltigkeitskompetenzen durch Service-Learning in Studiengänge mit Lebensmittelbezug umzusetzen. Jede Institution verfügte über ein unterschiedliches lebensmittelbezogenes Bildungsprogramm und begann auf unterschiedlicher Grundlage hinsichtlich Erfahrung und Praxis in der Umsetzung von Nachhaltigkeit durch Service-Learning. Dieses Handbuch ist das Ergebnis dieser gemeinsamen Arbeit. Es hat zum Ziel, die wichtigsten dabei gewonnenen Erkenntnisse und die im Verlauf des Prozesses gesammelten Empfehlungen zusammenzuführen, um die Entscheidungsfindung für Lehrkräfte und Hochschuleinrichtungen auf höherer Ebene zu erleichtern, die die Integration oder Fortsetzung der Integration sowie die Förderung von Nachhaltigkeitskompetenzen in den Lehrplänen und im täglichen Unterricht praktizieren möchten. Es gibt keine festgelegte Art, dieses Handbuch zu verwenden. Abhängig von den Interessen der Leser:innen kann man sich auf verschiedene Abschnitte konzentrieren.
  • PublicationOpen Access
    Manuale metodologico sulla sostenibilità agroalimentare attraverso il Service-learning
    (Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Ciencias; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOOD
    Nel 2022 è stato lanciato il progetto NEMOS (A New Educational Model for acquisition Of Sustainability competences ) – un nuovo modello educativo per l’acquisizione di competenze di sostenibilità attraverso il Service-learning. Questo progetto finanziato dall’UE è stato implementato in collaborazione e partenariato con cinque istituti di istruzione superiore in Austria (TU Graz), Irlanda (TU Dublin), Italia (UNIPI), Francia (ISARA-Lione) e Spagna (UPNA). L’obiettivo del progetto è quello di contribuire alla transizione verso un’educazione alla sostenibilità attraverso approcci e interventi educativi pratici e innovativi. Nel quadro del progetto, le cinque istituzioni hanno collaborato per mettere in comune le conoscenze e le esperienze acquisite nell’implementazione di nuovi modelli educativi per l’acquisizione di competenze di sostenibilità attraverso il Service-learning nei corsi di laurea legati all’agroalimentare. Ciascuna istituzione aveva un diverso programma educativo basato sul cibo e partiva da una base diversa in termini di esperienza e pratica nell’implementazione della sostenibilità attraverso il Service-learning. Questo manuale è il risultato di questo lavoro congiunto. Riunisce le principali lezioni apprese e le raccomandazioni raccolte durante il processo, con l’obiettivo di facilitare il processo decisionale per gli insegnanti e gli istituti di istruzione superiore che desiderano iniziare a integrare o continuare a integrare e promuovere le competenze di sostenibilità nei curricoli e nella pratica quotidiana in classe. Non esiste un unico modo per utilizzare questo manuale, a seconda dell’interesse del lettore ci si può concentrare su diverse parti.
  • PublicationOpen Access
    Manuel méthodologique sur la durabilité alimentaire par le biais de l'apprentissage par le service
    (Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Ciencias; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOOD; Agronomía, Biotecnología y Alimentación
    En 2022, le projet NEMOS - un nouveau modèle éducatif pour l’acquisition de compétences en matière de durabilité par le biais de l’apprentissage par le service - a été lancé. Ce projet financé par l’UE a été mis en oeuvre en collaboration et en partenariat avec cinq établissements d’enseignement supérieur : en Autriche (TU Graz), en Irlande (TU Dublin), en Italie (UNIPI), en France (ISARA) et en Espagne (UPNA) ; et vise à faire un pas en avant dans la transition vers l’éducation au développement durable grâce à des approches et des interventions éducatives pratiques et innovantes. Un processus de collaboration a été lancé dans le cadre de ce projet afin de mettre en commun les connaissances et l’expérience des cinq établissements partenaires pour mettre en pratique de nouveaux modèles éducatifs afin d’acquérir efficacement des compétences en matière de durabilité par le biais de l’apprentissage par le service, dans le cadre de diplômes basés sur l’alimentation. Chaque établissement avait un programme éducatif basé sur l’alimentation et partait d’une base différente en termes d’expérience et de pratique dans la mise en oeuvre de la durabilité par l’apprentissage par le service. Ce travail collaboratif a abouti à ce manuel. Il vise à faciliter la prise de décision des enseignants et des établissements d’enseignement supérieur qui souhaitent commencer ou continuer à intégrer et à promouvoir les compétences en matière de durabilité dans les programmes d’études et dans la pratique quotidienne en classe. Il regroupe les enseignements clés tirés du processus ainsi que les recommandations collectées tout au long de celui-ci. Il existe plusieurs manières d’utiliser ce manuel, en fonction de l’intérêt du lecteur, il est possible de se focaliser sur ses différentes parties.
  • PublicationOpen Access
    Methodological handbook in food sustainability through service-learning
    (Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Ciencias; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOOD
    In 2022, the NEMOS project -A New Educational Model for acquisition Of Sustainability competences through Service-learning- was launched. This EU-funded project has been implemented in collaboration and partnership with five higher education institutions in Austria (TU Graz), Ireland (TU Dublin), Italy (UNIPI), France (ISARA-Lyon) and Spain (UPNA) and aims to take a step forward in the transition towards education for sustainability through practical and innovative educational approaches and interventions. Within the framework of the project, a collaborative process has been initiated to pool the knowledge and experience of the five higher education institutions working together to implement in practice new educational models to effectively acquire sustainability competences through Service-learning in food-based degrees. Each institution had a different educational food-based programme and started from a different baseline in terms of experience and practice in implementing sustainability through Service-learning. This handbook is the result of this joint work. It aims to bring together the key lessons learned, and the recommendations gathered throughout the process, with the objective of facilitating decision-making for teachers and higher-level educational institutions that want to start integrating or continuing to integrate and promote sustainability competences in the curricula and classroom daily practice. There is no single way to use this handbook, depending on the interest of the reader, one can focus on its different parts.
  • PublicationOpen Access
    Manual metodológico sobre sostenibilidad alimentaria a través del aprendizaje-servicio
    (Technischen Universität Graz, 2024) Navarlaz Fernández, Isabel; Murkovic, Michael; Siegmund, Barbara; Pfeiffer, Lena; Ghnimi, Sami; Chriki, Sghaier; Dunne, Julie; Barry-Ryan, Catherine; McMahon, Cormac; Cavicchi, Alessio; Ferrara, Annapia; Tomasi, Sabrina; Toccoli, Fabrizia; Cantalejo Díez, María Jesús; Martínez Aldaya, Maite; Vilches Plaza, Carlos; Agronomía, Biotecnología y Alimentación; Agronomia, Bioteknologia eta Elikadura; Ciencias; Zientziak; Institute on Innovation and Sustainable Development in Food Chain - ISFOOD
    En 2022, se puso en marcha el proyecto NEMOS - Un nuevo modelo educativo para la adquisición de competencias en sostenibilidad a través del aprendizaje-servicio. Este proyecto financiado por la UE se ha llevado a cabo en colaboración y asociación con cinco instituciones de educación superior de Austria (TU Graz), Irlanda (TU Dublin), Italia (UNIPI), Francia (ISARA-Lyon) y España (UPNA) y tiene como objetivo dar un paso adelante en la transición hacia la educación sobre la sostenibilidad a través de enfoques e intervenciones educativas prácticas e innovadoras. En el marco del proyecto, se ha iniciado un proceso de colaboración para poner en común los conocimientos y la experiencia de las cinco instituciones de enseñanza superior que trabajan juntas para implementar en la práctica nuevos modelos educativos que permitan adquirir eficazmente competencias en sostenibilidad a través del aprendizaje-servicio en titulaciones basadas en la alimentación. Cada institución tenía un programa educativo diferente basado en la alimentación y partía de un punto de partida distinto en cuanto a experiencia y práctica en la implementación de la sostenibilidad a través del aprendizaje-servicio. Este manual es el resultado de este trabajo conjunto. Pretende reunir las principales lecciones aprendidas, así como las recomendaciones recogidas a lo largo del proceso, con el objetivo de facilitar la toma de decisiones al profesorado y a las instituciones educativas de nivel superior que quieran empezar a integrar o seguir integrando y promoviendo las competencias en sostenibilidad en los planes de estudios y en la práctica diaria en el aula. No hay una única forma de utilizar este manual; dependiendo del interés del lector, uno puede centrarse en sus diferentes partes.